FIAT DUCATO 1996 2.5TDI.
För tre år sen lät jag byta framhjulslager, körstäcka c:a 150 000 km.
Det var i förebyggande syfte, då jag har råkat ut för lagerhaverier för på personbilar har jag viss respekt.
Bytet gjordes av MECA.
I somras tyckte jag mig höra oljud från väster fram. dvs efter tre år och 25 000 km med nya lagren.
Ja jag lyssnar mycket efter främmande ljud i bilar, och det kändes som lagerfel.
Så bilen lämnades in och man kunde kontaera att vänster frmhjulslager lät illa och det byttes.
Dvs jag fick int vad jag tänkte mig, frihet från lagerfel närmaste tio åren.
Så det blev nytt på vänster sida.
Jag bad att få det utbytta lagret för att undersöka.
Ett sådant består av två likadana koniska rullager. Ganska stora omkring 70 mm.
Efter rengöring kunde jag kolla lagerbanorna. Ena lagret hade flera ojämnheter i både yttre och inre lagerbanorna.
Det andra såg som nytt ut.
Så det är vad man kan drabbas av.
Fabrikationsfel på lagret? Ja kanske, eller föroreningar i fettet?
förmodligen inget man kan skylla firman som bytte lager åt mig för.
Jag bad den nvända ett annat fabrikat denna gång.
Det skadade lagret var BENDIX, men observera det är ju båda framhjulslager dvs fyra lika lager, koniska rullager, och ett av dem var kass. Så fabrikatet kanske hade misslyckats med ett.
Kollade även bakhjulslagren, men de var fina och fick bara nytt fett.
Alla lager är ansättningsbara, dvs man skall dra mittmuttern tills rätt lagertryck.
Det förekommer andra typer av lager till de här bilarna.
Men som sagt jag ville inte bli stående i Jukasjärvi med skuret och fastlåst lager i något hjul.
risken att råka ut för detta är dock mikroskopiskt.
Men se upp med uljud, ett lager som börjar låta illa kanske går flera säsonger ändå.
Roysan
För tre år sen lät jag byta framhjulslager, körstäcka c:a 150 000 km.
Det var i förebyggande syfte, då jag har råkat ut för lagerhaverier för på personbilar har jag viss respekt.
Bytet gjordes av MECA.
I somras tyckte jag mig höra oljud från väster fram. dvs efter tre år och 25 000 km med nya lagren.
Ja jag lyssnar mycket efter främmande ljud i bilar, och det kändes som lagerfel.
Så bilen lämnades in och man kunde kontaera att vänster frmhjulslager lät illa och det byttes.
Dvs jag fick int vad jag tänkte mig, frihet från lagerfel närmaste tio åren.
Så det blev nytt på vänster sida.
Jag bad att få det utbytta lagret för att undersöka.
Ett sådant består av två likadana koniska rullager. Ganska stora omkring 70 mm.
Efter rengöring kunde jag kolla lagerbanorna. Ena lagret hade flera ojämnheter i både yttre och inre lagerbanorna.
Det andra såg som nytt ut.
Så det är vad man kan drabbas av.
Fabrikationsfel på lagret? Ja kanske, eller föroreningar i fettet?
förmodligen inget man kan skylla firman som bytte lager åt mig för.
Jag bad den nvända ett annat fabrikat denna gång.
Det skadade lagret var BENDIX, men observera det är ju båda framhjulslager dvs fyra lika lager, koniska rullager, och ett av dem var kass. Så fabrikatet kanske hade misslyckats med ett.
Kollade även bakhjulslagren, men de var fina och fick bara nytt fett.
Alla lager är ansättningsbara, dvs man skall dra mittmuttern tills rätt lagertryck.
Det förekommer andra typer av lager till de här bilarna.
Men som sagt jag ville inte bli stående i Jukasjärvi med skuret och fastlåst lager i något hjul.
risken att råka ut för detta är dock mikroskopiskt.
Men se upp med uljud, ett lager som börjar låta illa kanske går flera säsonger ändå.
Roysan