• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
FIAT DUCATO 1996 2.5TDI.
För tre år sen lät jag byta framhjulslager, körstäcka c:a 150 000 km.
Det var i förebyggande syfte, då jag har råkat ut för lagerhaverier för på personbilar har jag viss respekt.
Bytet gjordes av MECA.
I somras tyckte jag mig höra oljud från väster fram. dvs efter tre år och 25 000 km med nya lagren.
Ja jag lyssnar mycket efter främmande ljud i bilar, och det kändes som lagerfel.
Så bilen lämnades in och man kunde kontaera att vänster frmhjulslager lät illa och det byttes.
Dvs jag fick int vad jag tänkte mig, frihet från lagerfel närmaste tio åren.
Så det blev nytt på vänster sida.
Jag bad att få det utbytta lagret för att undersöka.
Ett sådant består av två likadana koniska rullager. Ganska stora omkring 70 mm.
Efter rengöring kunde jag kolla lagerbanorna. Ena lagret hade flera ojämnheter i både yttre och inre lagerbanorna.
Det andra såg som nytt ut.
Så det är vad man kan drabbas av.
Fabrikationsfel på lagret? Ja kanske, eller föroreningar i fettet?
förmodligen inget man kan skylla firman som bytte lager åt mig för.
Jag bad den nvända ett annat fabrikat denna gång.
Det skadade lagret var BENDIX, men observera det är ju båda framhjulslager dvs fyra lika lager, koniska rullager, och ett av dem var kass. Så fabrikatet kanske hade misslyckats med ett.
Kollade även bakhjulslagren, men de var fina och fick bara nytt fett.
Alla lager är ansättningsbara, dvs man skall dra mittmuttern tills rätt lagertryck.
Det förekommer andra typer av lager till de här bilarna.
Men som sagt jag ville inte bli stående i Jukasjärvi med skuret och fastlåst lager i något hjul.
risken att råka ut för detta är dock mikroskopiskt.
Men se upp med uljud, ett lager som börjar låta illa kanske går flera säsonger ändå.

Roysan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det är viktigt att det finns ett hörbart glapp när man monterat nya lager. Flera tror att det är fel t.o.m bilprovning. Jag tvingades visa upp Fiats instruktioner för att slippa återbesiktning.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har oxo fått synpunkter på lagerglapp på bilprovningen.
Men det är ju mest ett tycke när de rycker i hjulet där.
I en bakhjulsväxel, diff, skall det däremot vara rätt stort tyck på lagren. Ansättning.
Även i maskindetaljer som spindeln på en svarv, där efterstävas ju glappfrihet så lagren är dimensionerade att ligga hårt an.

Till en del bilar är det kombinerade lager, se ut som ett brett lager, vilka egenskaper de har är en bra fråga.

Jag undrar varför detta inlägg inte kommer upp på "nya inlägg" ?


Roysan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Eftersom du själv skrivit det så är det inte nytt för dig. För mig och andra kommer det upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
FIAT DUCATO 1996 2.5TDI.
För tre år sen lät jag byta framhjulslager, körstäcka c:a 150 000 km.
Det var i förebyggande syfte, då jag har råkat ut för lagerhaverier för på personbilar har jag viss respekt.
Bytet gjordes av MECA.
I somras tyckte jag mig höra oljud från väster fram. dvs efter tre år och 25 000 km med nya lagren.
Ja jag lyssnar mycket efter främmande ljud i bilar, och det kändes som lagerfel.
Så bilen lämnades in och man kunde kontaera att vänster frmhjulslager lät illa och det byttes.
Dvs jag fick int vad jag tänkte mig, frihet från lagerfel närmaste tio åren.
Så det blev nytt på vänster sida.
Jag bad att få det utbytta lagret för att undersöka.
Ett sådant består av två likadana koniska rullager. Ganska stora omkring 70 mm.
Efter rengöring kunde jag kolla lagerbanorna. Ena lagret hade flera ojämnheter i både yttre och inre lagerbanorna.
Det andra såg som nytt ut.
Så det är vad man kan drabbas av.
Fabrikationsfel på lagret? Ja kanske, eller föroreningar i fettet?
förmodligen inget man kan skylla firman som bytte lager åt mig för.
Jag bad den nvända ett annat fabrikat denna gång.
Det skadade lagret var BENDIX, men observera det är ju båda framhjulslager dvs fyra lika lager, koniska rullager, och ett av dem var kass. Så fabrikatet kanske hade misslyckats med ett.
Kollade även bakhjulslagren, men de var fina och fick bara nytt fett.
Alla lager är ansättningsbara, dvs man skall dra mittmuttern tills rätt lagertryck.
Det förekommer andra typer av lager till de här bilarna.
Men som sagt jag ville inte bli stående i Jukasjärvi med skuret och fastlåst lager i något hjul.
risken att råka ut för detta är dock mikroskopiskt.
Men se upp med uljud, ett lager som börjar låta illa kanske går flera säsonger ändå.

Roysan

Justeringen fram sker inte genom justering med centrummuttern utan med den hylsa som sitter mellan rullningslagren.
Hylsan fanns i olika längder för att justera lagerspelet, tyvärr är hylsorna numera omöjliga att få tag på.
Tyvärr har det hänt att de som mekar med de här bilarna inte har känt till hur systemet är uppbyggt och utelämnat hylsan
och försökt justera lagerspelet via centrummuttern och då håller lagren inte länge, dessutom sitter inte drivaxeln fast i navet
vilket får till följd att splinesen i navet och på drivaxeln blir förstörda. Normalt är framhjulslagren på de här modellerna Typ 230
nästan outslitliga bara de får lite fett, i motsats till efterföljaren 244 som är en facelift av 230, men har en helt annan typ av framhjulslager
som är betydligt känsligare, och oftast håller kring 10.000 mil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det är ju likadant på första generationens Ducato, 280 och 290. En hylsa mellan innerringarna och ev. någon tunn shimsbricka sedan drar man muttern med hjälp av ett extralångt rör på hylsskaftet till 40 kg/m har jag för mig så inte drivaxeln fladdar. Sedan skall man då ha några mätbara och kännbara tiondelars axialglapp kvar som lagerspel.
Utan koll och om lagerspelet blir för stort så glappar det för mycket men brukar funka skapligt, om lagerspelet blir för litet eller minus så går det inte så länge alls.
Både yngre besiktningspersonal och yngre verkstadspersonal verkar att ha missat det som fanns innan en del av dem föddes :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I mitt fall, och han som bytte berättade om distansen, och hur det funkade.
Så det bör ha blivit rätt, och som jag nämnde var bara ena lagret på vänster sida skadat, inte av överllast utan lagerbanonrna var skadade, precis som ythärdningen gett upp. Man ser liksom öar av lägre ytor, grunda gropar.
Men som sagt bara på ett lager, och det är ju fyra lika i framhjulen.

Roysan
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår husbil bytte vi ett framjhjulslager på 2011 och cirka 4000 mil.
Det andra framjhjulslagret som inte byttes har snart rullat 20000 mil.
Jag har ofta fått höra, att går ett framjhjulslager, skall man byta båda sidor, för troligtvis går det andra sönder snart.

Antingen är det för att sälja fler lager. Eller har jag haft en stor tur.

Krister
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Var det höger sida du bytte? Jag fick byta på höger sida på förra husbilen.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag minns inte vilken sida det var, och det står inget på kvittot heller.

Jag fick en fråga av en husbilsåkare i San Javier Spanien för ett par år sedan och jag vet inte om det ligger något i det.
Hans fråga var om jag hade bytt något som han kallade rondellager.
Han hade fått byta ett par stycken högerlager vid körning i franska rondeller då han inte körde betalvägar på deras årliga övervintringar i sp/port.
Han påstod att det var rondellerna som knäckt hans framjhjulslager.

Som sagt det är inget jag har hört talas om varken tidigare eller senare.

Krister
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Roligt skämt med rondellager, hi hi!!!

Förmodligen använder man ratten 100 gr mer i vanliga kurvor och då med betydligt högre fart och certrifugalkraft.
För att inte tala om grusvägar som jag kör mycket, det ger ju ständiga slag radiellt mot rullarna i lagret

För min del tänker jag mest på antalet rotationsvarv, och lagrens kvalitet.
Kullager är ofta specade, om det är lager där tillverkaren specar sina produkter, i antal varv de kan göra.
Läste en SKF katalog för många år sen.

Roysan
.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
T.o.m hur man parkerar kan påverka hjullagrens livstid, parkera på odränerad yta typ gräsmatta, eller i asfaltsgropar det ofta står vatten i, är negativt för lagren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det som tar död på hjullager är små rörelser under lång tid. Detta upptäcktes när bilar som exporterades till USA och Asien hade problem, men inte bilar i Sverige eller övriga närliggande länder. Det visade sig att det var skeppningen via båt som var boven.
Det gick aldrig att få bilarna att stå helt stilla, de rörde sig alltid någon centimeter p g a båtens rörelser. Efter ett tag hade fettet pressats bort av rullarna i lagren så det blev metall mot metall och rörelsen i lagren var inte tillräckligt stor för att omgivande fett skulle smörja. Det blev små sår i lagerbanorna och sedan var det bara frågan om tid och körsträcka innan lagren havererade.
Jag funderar på om samma sak kan hända när husbilen står uppställd på en camping under ett halvår och man bor i bilen? Den kommer då att röra sig lite när man vistas i den.
:msn_quest:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag minns min Ford Garanada, det blev lagerfel bak.
Det lät som en ton som varierade med farten,
De lagren bytte jag själv, det visade sig att rullarna hade gjort gropar i lagerbanorna, och det ser ut som och beter lite som tvättbrädor på vägen, blir bara värre ju mer man kör i dem. Men bilen (Granadan) hade ju inte åkt ångbåt över Atlanten.......

Vad gäller Campingen, ja den gör slut på hjullagren på en camping är inte dålig.
Möjligen kan det bli slut på dämparna då...... om man rör sig mycket och rytmiskt. Särskilt om man står på campen mer än 4 månader.....

Nej jag menar nog att det är kvaliteten på lagren som kan vara det som gör att de går sönder efter få körda km.
Som med alla bildelar skall det vara "billigast möjliga".
Ser vi på en lastbil, eller stadsbuss så är 10 ggr längre körsträckor inte ovanligt, innan ett lager går sönder.
Även på långtradare som campar, (övernattar) på rastplatser.

Roysan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag minns min Ford Garanada, det blev lagerfel bak.
Det lät som en ton som varierade med farten,
De lagren bytte jag själv, det visade sig att rullarna hade gjort gropar i lagerbanorna, och det ser ut som och beter lite som tvättbrädor på vägen, blir bara värre ju mer man kör i dem. Men bilen (Granadan) hade ju inte åkt ångbåt över Atlanten.......

Vad gäller Campingen, ja den gör slut på hjullagren på en camping är inte dålig.
Möjligen kan det bli slut på dämparna då...... om man rör sig mycket och rytmiskt. Särskilt om man står på campen mer än 4 månader.....

Nej jag menar nog att det är kvaliteten på lagren som kan vara det som gör att de går sönder efter få körda km.
Som med alla bildelar skall det vara "billigast möjliga".
Ser vi på en lastbil, eller stadsbuss så är 10 ggr längre körsträckor inte ovanligt, innan ett lager går sönder.
Även på långtradare som campar, (övernattar) på rastplatser.

Roysan
Att du inte talade om dina slutsatser för bilfabrikanten ifråga, det hade de säkert uppskattat. Som utlandsanställd i USA för fabrikanten ifråga vid den tiden hade jag tämligen bra insyn i problemet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ok Wizard, nej det hade jag inte en tanke om att göra.
Men jag köpte de nya lagren hos FORD i Karlstad, de visste exakt vad jag talade om och berättade hur man kulle göra.
Så de visste nog redan.
Men nu talar jag om bilar som passerat 200 000 km.

Utom husbilen, 160 000 km, som tråden började med, och min tanke var mest att berätta vad som kan hända och betydelsen att vara uppmärksam på nya oljud.
Men det är roligt med lite utsvävningar, lärorikt och kul med alla erfarenheter!!!

På tal om kullager.
En kompis var hit med en damsugarmotor, den gick obra, då damsugaen va av hög kvalitet, = DYR!!! av ett stort känt fabrikat.
Så var de intressant om det gick att fixa, elektroniken var med. ett enkelt kretskort.
Jag föreslog att vi skulle köra motorn på min vridtrnsformator för att kunna mjukstarta, med direkt 230 V skulle hoppa av bordet.
redan vid 35 Volt lät den värre än en stenkross.
Lagerfel, jo.
Plocka isär och byta lager, nej, inte demonterbar, skrota hela sugaren......
I min verkstad stor min dammsugare från Clas Olsson utan fantasieffekt, utan elektronik, byggd i en blå tunna, filter behövs ej heller.
Den går dagligen och är minst 25 år. 425 kr.....
Lagren i den håller.......
Så lager kan ha ganska olika kvalitet.
En del står det SKF på, andra är omärkta.
I fallet med husbilen var det BENDIX, som förmodligen köpt dem med sitt namn från nånstans där de är billiga. Varken typnummer, batch, storlek fanns stämplat .

Har hört bilar, där hela framnaven måste bytas när det är legefel, drivknutsfel, eller ABS kransen som är rostig.
Dyrt att äga, billig bil att köpa.

Nå då uppstod en ny fråga till forumet då vi nu jobbar mad framhjulen.
Drivknutarna fram på DUCATON? Håller dessa, någon som bytt, oljud?

Givetvis var uppmärksam på damaskerna, är det hål i dem blir livet kort för dyra drivknutar)

Roysan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
FIAT DUCATO 1996 2.5TDI.
För tre år sen lät jag byta framhjulslager, körstäcka c:a 150 000 km.
Det var i förebyggande syfte, då jag har råkat ut för lagerhaverier för på personbilar har jag viss respekt.
Bytet gjordes av MECA.
I somras tyckte jag mig höra oljud från väster fram. dvs efter tre år och 25 000 km med nya lagren.
Ja jag lyssnar mycket efter främmande ljud i bilar, och det kändes som lagerfel.
Så bilen lämnades in och man kunde kontaera att vänster frmhjulslager lät illa och det byttes.
Dvs jag fick int vad jag tänkte mig, frihet från lagerfel närmaste tio åren.
Så det blev nytt på vänster sida.
Jag bad att få det utbytta lagret för att undersöka.
Ett sådant består av två likadana koniska rullager. Ganska stora omkring 70 mm.
Efter rengöring kunde jag kolla lagerbanorna. Ena lagret hade flera ojämnheter i både yttre och inre lagerbanorna.
Det andra såg som nytt ut.
Så det är vad man kan drabbas av.
Fabrikationsfel på lagret? Ja kanske, eller föroreningar i fettet?
förmodligen inget man kan skylla firman som bytte lager åt mig för.
Jag bad den nvända ett annat fabrikat denna gång.
Det skadade lagret var BENDIX, men observera det är ju båda framhjulslager dvs fyra lika lager, koniska rullager, och ett av dem var kass. Så fabrikatet kanske hade misslyckats med ett.
Kollade även bakhjulslagren, men de var fina och fick bara nytt fett.
Alla lager är ansättningsbara, dvs man skall dra mittmuttern tills rätt lagertryck.
Det förekommer andra typer av lager till de här bilarna.
Men som sagt jag ville inte bli stående i Jukasjärvi med skuret och fastlåst lager i något hjul.
risken att råka ut för detta är dock mikroskopiskt.
Men se upp med uljud, ett lager som börjar låta illa kanske går flera säsonger ändå.

Roysan
Hjullager till bilar har låg kvalitetsklassning och det innebär inte att de skulle vara uselt tillverkade men att efterkontrollen är betydligt sämre, det betyder att det kan slinka igenom ett defekt lager som efterkontrollen missat och det gör det ibland vid enstaka tillfällen.
jag var själv ute för det på min Volvo som jag hade på den tiden, jag bytte framhjulslagren och efter bara 200 mil havererade ett av dem (SKF lager) jag kontaktade då lagerfirman som vidimerade att kvalitetsklassningen på billager medför att något enstaka defekt slinker igenom. Av ren good will fick jag nya lager som sen rullade i 53 000 mil.
Det kan faktiskt vara så att samma lager kan ha olika kvalitetsklassning beroende på graden av efterkontroll men det brukar då att vara ganska stor prisskillnad. Sen är det naturligtvis även skillader i själva grundkvaliteten på olika tillverkare men det är en annan historia.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Allt verkar som du säger Stig.
I mitt fall som jag startade tråden med, var det ju ett av de två lika lager som sitter på vänster sida.
Lagren levereras i en kartong, dvs med två lika koniska rullager för ett framhjul.
Jag har lager-ringarna kvar från båda och endast en lagret är kass både innerringen och yttringen.
Men de packs väl långt efter slutkollen så de blir blandade.

Jag ställde frågan om ngon har erfarenheter av drivknutarna på dessa bilar?


Roysan
 
Toppen