• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frånvaro av halvljusautomatik

F

F.d. 8765

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Jag har en Ford Transit -07.

Så här ser "elcentralen" i motorrummet ut.
Är det möjligt för mej att bara köpa ett relä som angivits i tråden tidigare och montera det i "elcentralen"? Och i så fall i vilken sockel.
Tacksam för hjälp av den stora kunskapsbank somm finns i HBK.

Hälsn Tim
 

Bilagor

  • DSC00194.JPG
    DSC00194.JPG
    202,4 KB · Visningar: 9
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Angående Ford Transit. Var inne hos Ford för att fixa halvljusautomatik på vår Ford Transit 2008. Det gick tyvärr inte med det enkla datorförfarandet på denna modell. Man föreslog då att sätta in ett relä. Reläboxen vill jag minnas satt i förarutrymmet framför passagerarplatsen. Tyvärr fanns inga ledningar framdragna till den aktuella reläplatsen, så det hela skull bli rätt så dyrt.
Vi avstod tills vidare. Vet inte hur det är på 2007 ärs modell, men det finns tydligen två platser för relän.
Mvh Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Har också en Ford-08, kommer inte ihåg priset men det var svindyrt så jag avstod.
Kan vara bra med lite träning för komihåget. :wink:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

När man glömmer att tända ljuset, så är det en massa mötande som blinkar med helljuset.
Gör dom detta för att dom inte ser mig?
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Nä dom gör det med omtanke för din plånbok för det kostar lite i böter om polisen stoppar dej .

Samt så kan det ju vara så att någon som inte är tillräckligt uppmärksam inte ser dej om dom skall göra en omkörning .

Du kanske drev med mej/ironi med din fråga .

" Gör dom detta för att dom inte ser mig? "
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Meny
Erbjudande om halvljusautomatik.
Tydligen olika om kabel är framdraget eller inte , enl telefonsamtal.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Ok sa reparatören. Monterat 1st skruv a 10:- Visste var skruven skulle sitta 490:- Häln. Jonas796[/quote]

:wink::wink::wink:Kunskap är makt! tydligen.:)
 

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Handlaren (Husbilcenter) satte in halvljusautomatik i min Renault som dom importerat. Funkar UA - "originaldelar". Vet inte vad det kostade - dom nämnde en dryg tusing när vi prisförhandlade om bilen - vet inte om det var delar eller inkl. montering.

Vilken årsmodell har ni på Renaulten? Var finns Husbilscenter?
 
M

Majja

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Hej på er!
Har en Ford Transit 2007. Var in idag till Modins i Uppsala och ordnade med så att halvljuset slår på automatiskt.
Det dom gjorde var att gå in i databoxen via egen skärm och gjorde en justering. Sedan tog dom bort handsfacket och där bakom satte dom in ett extra relä. funkar perfekt. Allt som allt tog det ca 45 min.
Kostnad vet ej ska in i morgon och betala.

Ljusa hälsningar från
Majja
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Hej på er HBK-are!
Det fungerade utmärkt med detta relä. Köpte ett på Bilia i Alingsås i torsdags,(180 kr kostade det nu, värt varenda öre). De på Bilia hade inte hört talas om denna möjlighet. Så de lärde sig också något nytt. Satte in relät i säkringsboxen och det fungerade direkt.
Jag tackar för ett mycket bra tips. Det är såå skönt att inte behöva tänka på ljuset varje gång man startar.
Ha en skön husbilssommar
önskar Alf
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Hej på er!
Har en Ford Transit 2007. Var in idag till Modins i Uppsala och ordnade med så att halvljuset slår på automatiskt.
Det dom gjorde var att gå in i databoxen via egen skärm och gjorde en justering. Sedan tog dom bort handsfacket och där bakom satte dom in ett extra relä. funkar perfekt. Allt som allt tog det ca 45 min.
Kostnad vet ej ska in i morgon och betala.

Ljusa hälsningar från
Majja

Grattis!
Vanligtvis är ju ålder ingen merit, men i detta fall är tydligen 07 bättre än 08!
Roadglider
 

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Gösta Samuelsson Bil i Sandviken fixade halvljusautomatik på min ADRIA VISION 707 som är byggd på Renault, till en kostnad av 2039 kr.
 
F

F.d. 24917

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Hej på er, jag har läst allt om fords halvljus så jag åkte till fordoch inhandlade det relät som det står om tidigare och det funka klockrent , vi har en hymer van 2006 :spinny:vi är väldigt tacksamma
KEESHOND
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

I min Ducato från vintern 87 - 88 så har jag löst det på ett enklare sätt!

Upptäckte genom att glömma släcka med ljusknappen att ljuset släcks när
man stänger av motorn. Så jag har alltid strålkastarknappen intryckt.

Kolla om ni inte har samma funktion i era bilar!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.280
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Fiat har "alltid" haft inbyggd halvljusautomatik, åtminstonne från -88. Det konstiga är att Renault inte har det, med tanke på det samarbete som en gång fanns/finns mellan dem och Volvo.
 

kenzo02

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
9826
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Har haft problem med höger blinkers som lagt av på min Transit 2006. Slutade med att Bilia Sisjön fick ta hand om problemet. Dom hittade ett relä som var kass och bytte det. Men när jag kollade alla funktioner visade det sig att helljuset inte funkade. Tack vara bilden kunde jag konstatera att dom satt relät på fel plats och när jag skiftade funkade allt som det skulle.
TACK för din hjälp.
 
Toppen