• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frånvaro av halvljusautomatik

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hej!
En fråga till ägare av husbilar på Ford och Renault chassier. Hur har ni löst halvljusautomatikfrågan. Min bilhandlare är inte intresserad av att sätta dit en sådan lösning i efterhand. Hade jag vetat att det inte fanns när jag köpte hade det åtgärdats på något sätt. Nu är det som det är. Alla som importerar bilar själv måste ju lösa den här frågan.
Jag har en Ford Transit 07 och undrar vad ni gjort?
- summer som varnar för tänt eller släkt.
- halvljusautomatiksats
- ljuset kopplat direkt till generator
- separata varselljus

Tacksam för hjälp
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Hej, Kalle.

Skulle vara intressant att veta om det är lag på automatik...

Vi har oxå en Renault och när man måste ha halvljuset tänt så dimmas färddatorns siffror ned så de knappt syns vid dagsljus...Man kan undra om konstruktörerna inte kör bil själva.

DS
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Jag lät E&Diesel i Örebro montera halvljusautomatik. Det enda problemet var att summern tjöt när motorn var igång och dörren öppnades. Det fixades sedan genom att ta bort ett relä.
Sedan har vi haft problem med att säkringarna till halvljusautomatiken har gått, men det ska repareras på fredag.
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Det kalaset betalade den firman där vi köpte husbilen! Tycker att det var just av honom!
Inget snack han bara gjorde det efter att jag påtalat att det skall vara det på våra bilar i -Sverige. Men att det skulle vara lag på det tror jag inte.
mvh Stiffe
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Tack för alla svar. Startar med att försöka påverka min handlare. I sista hand sätter jag nog in en summer.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Nu har jag fått min halvljusautomatik på Ford Transit 2007. Gick att programmera in i datorn tog en kvart och kostade 300:- om jag tolkat kvittot rätt. Man undrar varför inte Hymercenter gör detta från början och slipper en irriterad kund. Monterade innerskärmar samtidigt. Samt fick en efterdragning i framvagnen som enligt Ford skulle göras på den här modellen. Fordverkstaden Rask och Björk i Billesholm verkade OK.
 
Senast ändrad:

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Ford Transit fram till 2006
För Ford Transit fram till 2006, går det ofta att komplettera med ett relä för halvljusatomatik, finns att köpa hos Ford som reservdel, kostar ca 100 kr.
Monteras enl bifogade bilder (det bruna reläet märkt Halvljusrelä).
Ford 2001_2006 Motorrum50.jpg

Ford 2001_2006 Säkringar o Reläer50.jpg
 
F

F.d. 50016

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Jag frågade på en fordverkstad vad det skulle kosta att få halvljusautomatik monterad i våran transit. 1600 spänn sa verkarn då. Ok sa jag det får jag ta, så jag lämmnade in bilen några timmar för att få det fixat. När jag sedan hämtade bilen sa han att det blev lite billigare än han sagt, på grund av att det räckte att sätta in ett relä. Hur mycke billigare frågade jag då. Halva priset det vill säga 800 kronor svarade han då. När jag nu läser att reläet kostar kring hundringen, då inser man att 700:- är väldigt bra betalt för att öppna huven och säkringsboxen och trycka dit ett relä. Men det är väl med de som med pianoreparatören,när han lämmnade fram räkningen på reparationen. 500:-!?, verkar mycke för 10 minuters sa kunden frågande. Det vill jag ha specifiserat på räkningen. Ok sa reparatören. Monterat 1st skruv a 10:- Visste var skruven skulle sitta 490:- Häln. Jonas796
 
F

F.d. 15072

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Relät heter
85GG-14N089-CA

Ford finnis 6149339
 
J

Jarn

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Smålänningen, på min Fiat -07 direktimporterad, där fungerar det.
Du har den i läge halvljus, det lyser då endast när motorn är igång.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.640
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Tack Roland. Får testa det när jag tar hem bilen. Otroligt om det kan vara så enkelt
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Handlaren (Husbilcenter) satte in halvljusautomatik i min Renault som dom importerat. Funkar UA - "originaldelar". Vet inte vad det kostade - dom nämnde en dryg tusing när vi prisförhandlade om bilen - vet inte om det var delar eller inkl. montering.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Frånvaro av halvljusautomatik

Vi har en Renault -06.
Köpte ett billigt relä på Mekonomen, och installerade själv. Det tog ganska många timmar (4-6). Jag lossade säkringshållaren inne i kupén, och med hjälp av lödkolv satte jag fast kablarna på säkringshållarens baksida. Fick också göra hål för kablarna mellan motor och kupén.
Med blodiga händer ( trångt där bakom ) och många fula ord, så tycker jag det var värt det nu i efterhand. Har fungerat i ca ett år nu.
Hälsningar !
 
Toppen