• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från 1 till 2 batterier

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har varit och kollat och mätt utrymmet under passagerarstolen. Där får plats 2 batterier. Vinkeln som håller batteriet kan inte användas för att hålla 2 batterier på plats. Hur har ni löst detta, tillverkat en egen hållare eller köpt en, i så fall var?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Köp ett band med lås, typ sådant man brukade ha runt skidor förr i världen. Finns på Biltema i olika längder. Lägg bandet mot golvet/plåten skruva fast på ömse sidor om batteriet med lämpliga skruv & brickor. Sen är det bara att ställa batteriet ovanpå och lägga bandet runt & dra åt.
Troligen bäst med ett band för varje batteri. Möjligen går det att spänna fast bägge med ett band, beroende på hur det ser ut, men då behövs ett mellanlägg upptill mellan batterierna, eftersom dom brukar vara bredare i botten. Annars lär dom tippa mot varandra när man drar åt.
Glöm inte att köpa en bit gummimatta att klippa till och lägga över varje batteri innan du spänner fast dom. Det senare som skydd mot kortslutning om batterierna skulle komma emot någon metall under stolen. Gäller även om man skulle tycka att utrymmet ovan är tillräckligt. Finns ju ingen garanti att detta inte skulle kunna hända vid en eventuell olycka å då vill man inte heller ha någon brand.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Köp ett band med lås, typ sådant man brukade ha runt skidor förr i världen. Finns på Biltema i olika längder. Lägg bandet mot golvet/plåten skruva fast på ömse sidor om batteriet med lämpliga skruv & brickor. Sen är det bara att ställa batteriet ovanpå och lägga bandet runt & dra åt.
Troligen bäst med ett band för varje batteri. Möjligen går det att spänna fast bägge med ett band, beroende på hur det ser ut, men då behövs ett mellanlägg upptill mellan batterierna, eftersom dom brukar vara bredare i botten. Annars lär dom tippa mot varandra när man drar åt.
Glöm inte att köpa en bit gummimatta att klippa till och lägga över varje batteri innan du spänner fast dom. Det senare som skydd mot kortslutning om batterierna skulle komma emot någon metall under stolen. Gäller även om man skulle tycka att utrymmet ovan är tillräckligt. Finns ju ingen garanti att detta inte skulle kunna hända vid en eventuell olycka å då vill man inte heller ha någon brand.
Är det ok? Remmar? Hade en arbetskamrat som knöt fast batteriet med skärpet från en rock. Det gillade inte polisen!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju spännband tål 400kg till gasol och spännband till batterier tål 200kg de är ju i nylon som smälter vid eld men det är ju krockrisken man tänker på.
Använder snabbkopplingar av samma orsak går att lossa utan verktyg och har ju en plastkåpa ovanför polerna så inget löst föremål ska kunna kortsluta.
Drog för många år sedan ut en person från en lätt lastbil som voltat fick först ta bort ett ca 100ah batteri som tagit sej från fästet bakom passagerarstolen och låg och rann syra blev lite förbannad på firmans dåliga bil som tydligen ställt batteriet utan fastsättning så slängde det i diket fick ut honom på marken regnade ordentligt så syran blev säkert bortsköljd men min nya joggingoverall blev ordentligt trasig av syran. Sen kom det en polisbil som klagade på att de fått köra fort fast kommit på att det inte var deras distrikt så när de sagt det så åkte de utan att kolla den skadade mannen, sen kom den andra polisbilen som också hade vattuskräck och inte kunde gå ur bilen utan nöjde sig med att hota mej eftersom de av någon anledning trodde jag var orsak till olyckan eftersom de hade vattuskräck körde de iväg. Efter det kom en kvinna från företaget som han körde delar åt och ojade sig över att det var dyra saker på flaket och en man som undrade var batteriet fanns. Ingen var intresserad av chaufförens hälsotillstånd Sverige i mitten av 70-talet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu har jag kollat ordentligt. Det sitter en vinklad plåt där säkringen är monterad. Den verkar sitta på en högre nivå än det ursprungliga monterade batteriet. Får man plats med batteri 2 på den nivån.
Batterilåda.JPG
 
E

ericssonc52

Guest
Hej jag har 2 batteri och man måste stoppa ner det främmre först så låser dom varandra med orginal låsningen funkar klockrent
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hej jag har 2 batteri och man måste stoppa ner det främmre först så låser dom varandra med orginal låsningen funkar klockrent
Menar du att det som står på en lägre nivå går först och sedan det på högre nivån.
Den tomma platsen är framåt i bilen och den med batteri är bakåt under ryggstödet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tack!
Nu har jag klart för mig hur det funkar. Det z formade fastspännings järnet vänds så att det klämmer på båda batterierna.
Kanon!!
 
W

Weckman

Guest
Har nyligen kompletterat med ett batteri till som har samma konstruktion som din bil. Jag var tvungen att tillverka en ny batteri platta i rostfritt. Detta då den upphöjda delen på plattan som sitter original blev för hög och batteriet kom i kontakt med stolsplattan och med risk för kortslutning. Fick inte en chansen att montera Stolsplattan då det främre batteriet skulle bli 15mm högre än det bakre. Du kan även kapa bort klacken eller upphöjningen och svetsa ihop det igen så plattan blir slät. Du behåller då batterifästen i origilalplattan så kan du låsa fast båda batterierna med den. Börja inte karva i mattan bara då det går kablage under.
Lägg en plexiglas skiva på batterierna med skumgummi mot polerna så slipper du massa problem i framtiden. Montera även en huvudströmbrytare som du kan bryta strömmen om det skulle behövas.
Montera stolen och applicerar låsvätska på skruvarna.

2x95ah Varta Agm
L: 353 mm
B: 175 mm
H: 190 mm
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har tänkt köpa Biltemas 95ah agm det är 190 mm högt. Jag har sågat till en pinnar 190 mm lång och testat. Blir ca 10 mm fritt. Bör gå.
Vilket batteri har du som är 175 mm högt?
 
E

ericssonc52

Guest
Ja jag har ju biltema agm vet inte var jag fick 175 ifrån ,har haft detta i 2bilar nu den senaste var en dethleffs och dom batterierna satt i fyra år innan jag nu bytte bil till en burstner plåtis 640 city car och på denna är det samma plats för batteri , ska tillägga att jag har fiat chassi
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen