• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från 1 till 2 batterier

Ska jag ta med instrument och mäta spänningen på de batterier jag köper? Så de inte stått i evighet i lagerhyllan och laddat ur.
 
Tja, den lösning är ju orginalmontering av bodelsbatteri på min tidigare husbil Pilot 2004 & den måste ju ha varit besiktigad ett dussintal gånger utan att ha fått någon anmärkning! Men visst har jag också träffat någon stollig besiktningsman som bara måste hitta något att klaga på genom åren. Dock ej i husbilssammanghang, men det har ju t.o.m. hänt att besiktningsmannen vid återbesök efter åtgärd inte ens förstod vad den förste hade anmärkt på.
 
Min kusin som körde rally tyckte att biltemas snabbklämmor kunde lossna jag har sådana på 2 batterier fattar inte hur de kan lossna blir ju ingen belastning annat än lite kabel batteriet ska ju sitta fast inte hänga i kablarna. Finns inte en chans att jag ska kunna dra av dom utan verktyg utan fälla upp dom om man monterat rätt, är man lite klen i händerna får man ta i för att fälla ner locket som låser. Mina polskor är ju frächa och inte sönderskruvade bly är ju mjukt.
 
Står nu i begrepp att köpa nya batterier. Tvekar mellan Biltemas och Varta från Batterilagret (som vi har 12% rabatt hos). Hur stor bank kan man ha med en EBL99 som sitter i min plåtis?
Tacksam för svar!
 
Så stor du har plats eller råd till.
Men EBL99 laddar bara med 15A som max, samt har inget agm-läge.
Dels kommer det i en stor batt.bank ta lång tid att komma upp till fulladdat, samt det blir inte optimalt laddade.
Personligen skulle jag inte använda Biltemas agm som förbrukar batterier, slängde ut min 3 efter 2säsonger.
Kika på bly/kol batterier som diskuteras just nu här på forumet, jag tror de är ett mycket bättre val.
 
Det är bara ett gammalt rykte att Biltemas batterier görs av Varta, i själva verket kan man aldrig veta, det är ju därför allt heter Biltema, man kan aldrig veta var det kommer ifrån, men med största säkerhet där det är billigast enligt den spec dom begär, och det är inte troligt att det är Varta.
 
Nu har jag "läst på", på tyska hemsidor och det tycks som om EBL 99 kan aldrig ladda ett AGM batteri fullt. Detta medför att batteriet får en förtidig död! Man ska ha ett Gel batteri säger dom, tyskarna. Någon som har avvikande åsikter?
 
Har du solceller? Eventuellt kan den regulatorn i sådant fall gå högre. Eller komplettera med en liten extra 230V laddare som får "toppa upp" batterierna ibland?
Gelbatterier är ju inte heller fel, lång hållbarhet, tål djupurladdning bra, men gillar inte höga strömuttag under kort tid (inverter). Tar dock lång tid att ladda.
 
Senast ändrad:
Min kusin som körde rally tyckte att biltemas snabbklämmor kunde lossna jag har sådana på 2 batterier fattar inte hur de kan lossna blir ju ingen belastning annat än lite kabel batteriet ska ju sitta fast inte hänga i kablarna. Finns inte en chans att jag ska kunna dra av dom utan verktyg utan fälla upp dom om man monterat rätt, är man lite klen i händerna får man ta i för att fälla ner locket som låser. Mina polskor är ju frächa och inte sönderskruvade bly är ju mjukt.
Det som hände mig med helt nya agm batteri var att polskon var inte stor nog så klämmorna fastnade dåligt.... Hade inget att lägga imellan så jag bytte till typ de gamla skruv klämmor
 
Tillbaka
Toppen