• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om helluft fjädring på en 3 axlad husbil

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hejsan jag är i husbilsbytes tankar, Husbilen jag tänker på är ca 4-6 cm för hög på ett ställe för att kunna köras in i garaget (dörröppningen) bilen har helluft fjädring på alla 6 hjulen, hur mycket kan man sänka bilen om man tömmer bälgarna (Fiat Ducato med ALKO chassi boggi)
Har ingen erfarenhet av luft fjädring men förstår att det måste finnas en kompressor drivs den av bilens motor eller på 12V så man kan justera efter man stannat?
Mvh Ulf
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Ta inte mitt svar som dagens sanning å ladda på i 50 knyck rätt in i garaget, men jag är rätt övertygad om att du sänker den mer än 5cm.
Ola
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den første slik bil hadde justering +/- 6 cm da den kom i 2008. Det var en N+B Arto, en kunne med et par knappetrykk senke bilen maksimalt for så å få den nivelert så godt det kunne gjøres ved å fylle luft i de laveste punktene helt automatisk. De cm justering var i forhold til normal kjørehøyde.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Är ju omöjligt att svara på centimetern när. Har VB helluft och mätte att det var på håret att den skulle gå in. Visade sig att det var inga problem eftersom det lutade lite uppför innan man körde in och takluckorna sitter mellan hjulaxlarna och därmed hamnade bit ner.
Går att sänka bilen 4-6cm som sagt, däremot kan den i normalläge vara högre än en bil med stålfjädrar. Därför kan det vara svårt att säga något säkert om höjden.
 
Toppen