• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Frågor om elförsörjning i Plåtis

Hans-Jonni

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
De fleste ladere fra lysnett går over til vedlikeholdsladning når batteriet er fullt, leverer da en veldig begrenset strøm typisk under 1A. Av denne grunn er det viktig at laderen kobles til de batteri som trenger mest ladning.

Sammenkobling av bil og bo batterier kan gjøres med et spenningsstyrt skillerele dette sørger da for ladning av bobatteri under kjøring og bilbatteri når bobatteriet er fullt. Ikke like effektiv ladning av bobatteriet som en Ctek 250, men mye billigere.
Okej, då ska i hvert fall ikke laderen sitta på startbatteriet, tack för de :)

Vill du göra det enkelt för dig så köp exempelvis den här laddaren och låt den ladda startbatteriet. Du slipper allt logik krångel och håller batterisystemen åtskilda förutom när dual250 boostar generatorladdningen till bodelsbatterierna. Man bör så långt det är möjlig hålla isär batterier av olika kaliber.
Det här är ett förslag bland alla andra, du ska naturligtvis välja det som passar dig och din anläggning.

CTEK MXS 5.0 (Bilbatteriladdare)
Tack, jag vill ju göra det enkelt för mig, men vill ändå kunna ha lite koll på batteribanken.

Kanske är enklast att köra på en sån d250 och en laddare till bodelsbatterierna? Men hur funkar det då om jag vill ha en victron bmv-7xx till ett system helt utan victron grejer? Kan den läsa av ström från solpaneler osv?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Victron BMV-700 har shunt och ingång för ett batteripack, BMV-702 och 712 har ingång för dubbla batterier / batteripackar. Samtliga är utrustade med shunt och voltmätare vilket gör att du kan läsa spänning + hur mycket batteri du har kvar i procent (ungefär). 702 och 712 (med dubbla ingångar) kan du koppla till startbatteriet och då får du fram spänningen i batteriet, inte procentuellt hur mycket som återstår däremot eftersom du bara kan ha en shunt inkopplad. Då har du ganska bra koll på vad som händer med batterierna i bägge systemen.
BMV-712 och 702 är likadana sånär som på att du har en bluetoothkoppling i 712 som gör att du bl.a. kan läsa av batteritillståndet via en app i telefonen.
Min NASA BM1-BT klarar samma saker som en BMV-712 fast den har inget instrument, bara bluetoothuppkoppling. Den beter sig dessutom lite mystiskt då den med batteriladdning påslagen visar att den är laddad till 104%. Jag som levde i tron att max var 100%. :)
Edit: Svar på frågan också, du kopplar solceller etc. på den sidan av shunten som INTE vetter mot batteriet, då fungerar det.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.120
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
bmv-7xx benytter en shunt som skal monteres på minuspolen på batteri slik at all strøm til og fra batteriet går gjennom denne. Shunten er en veldig liten motstand som tåler masse strøm. Det bmv.. måler er spenningsfallet over denne og retningen strømmen går. Dette sammen med spenningen på batteri er allt som måles og loggføres. Effekt i Ah og Watt regnes ut fra disse målingene. Ah eller kWh krever beregning av arealet under strømkurven, kWh bruker og serien med spenninger (eller et snitt av denne serien - feilen blir ikke stor).

Om en har lyst til å bygge noe tilsvarende til bmv... så kan er shunten ofte det dyreste. En microkontroller med noen adkonvertere og kommunikajon koster ikke mange kroner. ESP32 kan gjøre det hele, mulig en trenger en forsterker for spenningsfallet over shunten. Har ikke regnet på et slik byggverk ennå og shunten avgjør mye.

Om jeg skulle bygge en plåtis så ville den ikke ha en tradisjonell elblokk, men muligens et nettverk av microkontrollere - og det hele tilgjengelig over bluetooth og / eller wifi med en touchscreen som kontrollpanel. Standby mode slukker skjerm og nett, det hele vekkes av et trykk på en knapp.
 
Toppen