• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Hej!

Jag ska bygga en Citroen Jumper(gen-II) till plåtis.

Nu har jag kollat runt här på forumet en hel del och kollat runt på nätet om olika lösningar till elförsörjning men blir från dag till dag återigen förvirrad efter att jag trott att jag vart något på spåren.
Nu vänder jag mig till er här på forumet som verkar vara väldigt kunniga och hjälpsamma.

Efter att jag såg Ctek's D250SA och föjlt en tråd om just denna så kändes det till en början helt rätt men det blev också en hel del frågetecken på vägen, det är mycket prat om hur man ska koppla runt EBL och i mitt fall så finns ingen EBL. En fråga är om det är bättre eller sämre i mitt fall?

Vad är egentligen den smartaste lösningen för att få till strömförsörjningen i en plåtis.

planen är
2x85Ah AGM batterier.
1x160w solpanel.
Något eller några instrument där man kan läsa av laddningen, volt, ampere och Ah, kanske till och med i en smartphone, Digitalt, analog, vad är enklast? vad är mest driftsäkert?
Kylskåp 12v/220V/Gasol, som gärna får gå på generatorström under färd och kanske att man kan köra det på bodelsbatterierna om man vill åka färja, om det nu inte är alldeles för bökigt.
Inverter för datorladdning(ca50w) och stavmixer(ca200w).
Jag vill även ha en laddare så att batterierna laddas när jag kopplar in mig på stolpe(220v).

Ctek D250SA är på 20A, begränsar den då laddningen av batterierna till 20A om man nu inte köper smartpass 120 som kompliment? är det lite med 20A?
Och hur blir det att koppla in en 220V laddare på ett sådant system när man har solceller? bara att koppla laddaren direkt på batteripolerna eller behövs relä för att stänga ner laddningen från solceller osv?
Det finns ju även fler märken som gör liknande boxar som Ctek fast med 50A utan något extra komplement, hur funkar det om man har en sån box med smart laddning från generator med inbyggd MPPT och sen köper en solcell från ett annat märke där det följer med en MPPT/PWM med Bluetooth t.ex., funkar det?
Spelar det någonsin någon roll, om man har en MPPT/PWM från ett märke och en solcell från ett annat, mer än att kabelanslutningarna kanske inte stämmer "bolt on" så man får skarva själv?

Som sagt, frågorna är många och jag har säkert glömt massor av saker men nu skriver jag här och startar en tråd som säkert fler än mig kommer ha nytta av(ber om ursäkt i förväg ifall det redan finns en likadan tråd).

Alla tips och all kritik är välkommen!

/Hans-Jonni
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Jag har kopplat en hel del i min segelbåt.

För att hålla kolla på laddningen kan man använda en Victron BMV-700 har en sådan med BlueTooth anslutning till min mobil/platta. Senaste modellen tror jag heter BMV-712. Sätt intrumentet så att det är enkelt att läsa av, för det gör man ofta.

Jag rekomenderar, och nu blir det nog en massa mothugg, att koppla ihop motorbatteri och bobatterier till en enda bank. Men sätt en sk battery protect för all förbrukning förutom till bildelen. Du kan då utnyttja alla batterier, men din BMV-7xx kan larma när det blir låg spänning och text en Victron BP-65 kan stänga all förbrukning vid tex 12V så att du kan starta motorn och ladda den vägen.

Du kan lungt använda olika fabrikat på solpanel och MPPT regulator.

Lycka till.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
20 ampere är inte för litet och mer ampere ger inte nödvändigtvis kortare laddtider eftersom det är batteriernas förmåga att "svälja" ström som avgör strömstyrkan. En laddare som ger 20 A kan heller aldrig ge mer än 20A. Det går liksom inte att överlasta en laddare. Det är laddaren som styr strömmar och spänningar.

Tumregeln för laddare för blybatterier är att dimensionera så att strömmen är batterikapaciteten/10. Dvs i ditt fall med 2x85Ah skulle det ge 17 ampere (2x85/10 = 17). För LiFePO4 gäller andra tumregler.

Glöm det där med EBL. Det går alldeles utmärkt att ha ett elsystem utan EBL fast en säkringspanel behöver du.

Gör också så som "sfors" skriver.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"]Jag har kopplat en hel del i min segelbåt.

För att hålla kolla på laddningen kan man använda en Victron BMV-700 har en sådan med BlueTooth anslutning till min mobil/platta. Senaste modellen tror jag heter BMV-712. Sätt intrumentet så att det är enkelt att läsa av, för det gör man ofta.

Jag rekomenderar, och nu blir det nog en massa mothugg, att koppla ihop motorbatteri och bobatterier till en enda bank. Men sätt en sk battery protect för all förbrukning förutom till bildelen. Du kan då utnyttja alla batterier, men din BMV-7xx kan larma när det blir låg spänning och text en Victron BP-65 kan stänga all förbrukning vid tex 12V så att du kan starta motorn och ladda den vägen.

Du kan lungt använda olika fabrikat på solpanel och MPPT regulator."

Lycka till.[/QUOTE]

Om alla batterier töms till 12V, även startbatteriet, startar då bilen när det är kallt t.ex. -10grader? En diesel går väldigt tungt då och startbatteriet är nästan urladdat. Jag tycker att man skall hålla startbatteriet utanför förbrukningskretsen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Startbatteriet får ju aldrig strejka så man vill inte ha det ihopkopplat, i min gamla bil finns det ett skiljerelä som gör att det batteri som har lägsta spänningen laddas av laddaren när det batteriet är fulladdat nått 14volt slår det över till det andra batteriet finns på biltema ett skilje relä. Det gäller oavsett om solpanelen den inbyggda laddaren eller generatorn laddar. Om batterierna är nere på 12v utan belastning spelar det ingen roll om flera batterier är inblandade förmodligen får man inte igång bilen alls. Men sånt vet ju du Dan.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Allt du behöver förutom Ctek dual är en smart laddare från 230 V. Allt kan vara inkopplat utan reläer. Laddaren kopplas direkt på batteriet. Sedan en säkringspanel till dina förbrukare i bilen. Om du ska driva ett kylskåp på 12V behöver du ett relä som styr av D+ så att det drivs när generatorn laddar. Ett underspänningsrelä före säkringarna är bra så att batterierna inte töms för mycket. I övrigt inga extra reläer för då missar du finnessen med dualen.
Med vänlig hälsning,
ConnyJ
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
CTEK Smartpass innehåller ett underspänningsrelä. Hur det kopplas finns i manualen (schema 7)

Jag tycker också att man skall hålla isär startbatteri och bodelsbatteri. Om inte annat så för att ev. fel i bodelen inte skall ge upphov till konstiga följdfel i bildelen.

MVH
Hans
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Tack, där stog det ju massor som jag undrade!

20 ampere är inte för litet och mer ampere ger inte nödvändigtvis kortare laddtider eftersom det är batteriernas förmåga att "svälja" ström som avgör strömstyrkan. En laddare som ger 20 A kan heller aldrig ge mer än 20A. Det går liksom inte att överlasta en laddare. Det är laddaren som styr strömmar och spänningar.

Tumregeln för laddare för blybatterier är att dimensionera så att strömmen är batterikapaciteten/10. Dvs i ditt fall med 2x85Ah skulle det ge 17 ampere (2x85/10 = 17). För LiFePO4 gäller andra tumregler.

Glöm det där med EBL. Det går alldeles utmärkt att ha ett elsystem utan EBL fast en säkringspanel behöver du.

Gör också så som "sfors" skriver.

MVH
Hans
Så egentligen så behöver jag inte en smartpass nu men om jag skulle utöka batteribanken så kan det vara en bra ide?

Jag har kopplat en hel del i min segelbåt.

För att hålla kolla på laddningen kan man använda en Victron BMV-700 har en sådan med BlueTooth anslutning till min mobil/platta. Senaste modellen tror jag heter BMV-712. Sätt intrumentet så att det är enkelt att läsa av, för det gör man ofta.

Jag rekomenderar, och nu blir det nog en massa mothugg, att koppla ihop motorbatteri och bobatterier till en enda bank. Men sätt en sk battery protect för all förbrukning förutom till bildelen. Du kan då utnyttja alla batterier, men din BMV-7xx kan larma när det blir låg spänning och text en Victron BP-65 kan stänga all förbrukning vid tex 12V så att du kan starta motorn och ladda den vägen.

Du kan lungt använda olika fabrikat på solpanel och MPPT regulator.

Lycka till.
BMV-712 verkar najs, men ändå rätt dyr om man jämför med Cteks bluetooth modul, men det kanske är två helt olika saker?
Jadu, jag tror inte jag vill koppla samman alla batterierna till en enda bank, bilen kommer att köras vintertid i norraste sverige och norge och det är en diesel.

Startbatteriet får ju aldrig strejka så man vill inte ha det ihopkopplat, i min gamla bil finns det ett skiljerelä som gör att det batteri som har lägsta spänningen laddas av laddaren när det batteriet är fulladdat nått 14volt slår det över till det andra batteriet finns på biltema ett skilje relä. Det gäller oavsett om solpanelen den inbyggda laddaren eller generatorn laddar. Om batterierna är nere på 12v utan belastning spelar det ingen roll om flera batterier är inblandade förmodligen får man inte igång bilen alls. Men sånt vet ju du Dan.
När du säger "när der batteriet är fulladdat nått 14volt slår det över till det andra" då menar du från startbatteri till bodelsbatterierna(som är två)? eller måste man ha ett skiljerelä för varje batteri? så med detta skiljerelä,då sätter jag alltså 230V laddaren på startbatteriet så styr skiljereläet laddningen även då?
Allt du behöver förutom Ctek dual är en smart laddare från 230 V. Allt kan vara inkopplat utan reläer. Laddaren kopplas direkt på batteriet. Sedan en säkringspanel till dina förbrukare i bilen. Om du ska driva ett kylskåp på 12V behöver du ett relä som styr av D+ så att det drivs när generatorn laddar. Ett underspänningsrelä före säkringarna är bra så att batterierna inte töms för mycket. I övrigt inga extra reläer för då missar du finnessen med dualen.
Med vänlig hälsning,
ConnyJ
Vad styr underspänningsreläet och varför måste det sitta innan säkringsdosan?

------------------

Tusen tack för all hjälp!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så egentligen så behöver jag inte en smartpass nu men om jag skulle utöka batteribanken så kan det vara en bra ide?

Ja. Men Smartpass har en del andra fördelar också (underspänningsskydd, laddning av bilbatteriet när du inte kör, …)

Använder du en D250S så behöver du ingen ytterligare solcellsregulator, eftersom den innehåller en MPPT-regulator.

Titta på installationsexempel 7 i manualen (jag skickar med den)

MVH
Hans
 

Bilagor

  • CTEK_DUAL_Smartpass_manual.pdf
    3,3 MB · Visningar: 46

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Ja. Men Smartpass har en del andra fördelar också (underspänningsskydd, laddning av bilbatteriet när du inte kör, …)

Använder du en D250S så behöver du ingen ytterligare solcellsregulator, eftersom den innehåller en MPPT-regulator.

Titta på installationsexempel 7 i manualen (jag skickar med den)

MVH
Hans
Underspänningsskyddet stänger alltså ner vid en viss spänning för att skydda batterierna? Och att den underhållsladdar startbatteriet när bobatterierna är fulla, hur har man löst det tidigare när man inte hade smartpass?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ctek mäter bara spänning och saknar shunt. Jag har en Victron BMV702 i båten, Ctek i personbilen och en Bluetoothansluten mätare i husbilen (BM1(?), utan fysisk mätare men med shunt). Skulle jag installera idag skulle jag lätt välja en Victron med Bluetooth och fysisk mätare. Cteken är så enkel i jämförelse med dom andra och har krånglat (ny på garantin och problem med uppkoppling vid avläsning). Hade jag inte något annat att jämföra med hade jag nog tyckt att Ctek:en var ok men den når inte hela vägen fram för att kunna hålla riktig koll på batteribanken.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Underspänningsskyddet stänger alltså ner vid en viss spänning för att skydda batterierna? Och att den underhållsladdar startbatteriet när bobatterierna är fulla, hur har man löst det tidigare när man inte hade smartpass?

De flesta (alla?) husbilar har en funktion i EBL:en som ser till att startbatteriet får laddström när man står uppkopplad med 230V. Underspänningsskydd vet jag inte om det finns på så många bilar. Man får själv hålla koll så man inte drar ur för mycket, något jag (och andra tydligen :)) rekommenderar att man använder en Victron BMV7xx till. Problemet med underspänning/batteriskydd blir större när man har kompressorkyl (som bara går på el).

CTEKs grejor hade båtmarknaden som sitt mål och i båtar har man kompressorkylskåp tillsammans med säkerhetskritiska (VHF-radio, GPS) saker man vill skall fungera när allt annat har lagt av. Då kopplar man kylskåpet och andra okritiska saker på den "brutna" utgången från Smartpass och de säkerhetskritiska sakerna på den "obrutna" utgången (= direkt på batteriet)

MVH
Hans
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
De flesta (alla?) husbilar har en funktion i EBL:en som ser till att startbatteriet får laddström när man står uppkopplad med 230V. Underspänningsskydd vet jag inte om det finns på så många bilar. Man får själv hålla koll så man inte drar ur för mycket, något jag (och andra tydligen :)) rekommenderar att man använder en Victron BMV7xx till. Problemet med underspänning/batteriskydd blir större när man har kompressorkyl (som bara går på el).

CTEKs grejor hade båtmarknaden som sitt mål och i båtar har man kompressorkylskåp tillsammans med säkerhetskritiska (VHF-radio, GPS) saker man vill skall fungera när allt annat har lagt av. Då kopplar man kylskåpet och andra okritiska saker på den "brutna" utgången från Smartpass och de säkerhetskritiska sakerna på den "obrutna" utgången (= direkt på batteriet)

MVH
Hans

Men kan man inte sätta en 230V laddare kopplad på startbatteriet så när startbatteriet är fullt så slår skiljereläet till och då laddas bodelsbatterierna?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men kan man inte sätta en 230V laddare kopplad på startbatteriet så när startbatteriet är fullt så slår skiljereläet till och då laddas bodelsbatterierna?

Jodå, men bodelsbatterierna brukar vara dom som är mest urladdade och därför är det lämpligt att börja med att ladda upp dom. Det är väldigt sällan som bilbatteriet är speciellt urladdat. Att starta en motor tar inte så mycket. Många ampere ja, men under väldigt kort tid. Därför brukare man koppla laddaren på bodelsbatterierna och ha överkopplingen till bildelen för att få underhållsladdning på bilbatteriet.

MVH
Hans
 

Hans-Jonni

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
28940
Medlemskap
2021
Jodå, men bodelsbatterierna brukar vara dom som är mest urladdade och därför är det lämpligt att börja med att ladda upp dom. Det är väldigt sällan som bilbatteriet är speciellt urladdat. Att starta en motor tar inte så mycket. Många ampere ja, men under väldigt kort tid. Därför brukare man koppla laddaren på bodelsbatterierna och ha överkopplingen till bildelen för att få underhållsladdning på bilbatteriet.

MVH
Hans

Men då borde det gå ganska fort att startbatteriet är fullt och bodelsbatterierna börjar laddas? handlar det om minuter eller timmar?

"Överkopplingen för underhållsladdning på bilbatteriet"
Hur skulle man koppla det då utan t.ex. en Ctek d250, sätter man ett skiljerelä till då fast åt andra hållet? :p
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg tænker, at den almindelige kobling er som følger:

Bilens generator er koblet så den først lader bilbatteriet fuldt og derefter går over på bodelsbatterier

Bodelens lader (uanset om landstrøm eller solpaneler), lader først bodelsbatterier, derefter bilens batteri
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men då borde det gå ganska fort att startbatteriet är fullt och bodelsbatterierna börjar laddas? handlar det om minuter eller timmar?

"Överkopplingen för underhållsladdning på bilbatteriet"
Hur skulle man koppla det då utan t.ex. en Ctek d250, sätter man ett skiljerelä till då fast åt andra hållet? :p

Det finns sammakopplingsreläer som styrs av batterispänningen på det batteri man vill ladda först. När det batteriet har nått en viss spänningsnivå så sluter reläet. Exempel på en avancerad variant: Cyrix Battery Combiners - Victron Energy

MVH
hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste ladere fra lysnett går over til vedlikeholdsladning når batteriet er fullt, leverer da en veldig begrenset strøm typisk under 1A. Av denne grunn er det viktig at laderen kobles til de batteri som trenger mest ladning.

Sammenkobling av bil og bo batterier kan gjøres med et spenningsstyrt skillerele dette sørger da for ladning av bobatteri under kjøring og bilbatteri når bobatteriet er fullt. Ikke like effektiv ladning av bobatteriet som en Ctek 250, men mye billigere.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Vill du göra det enkelt för dig så köp exempelvis den här laddaren och låt den ladda startbatteriet. Du slipper allt logik krångel och håller batterisystemen åtskilda förutom när dual250 boostar generatorladdningen till bodelsbatterierna. Man bör så långt det är möjlig hålla isär batterier av olika kaliber.
Det här är ett förslag bland alla andra, du ska naturligtvis välja det som passar dig och din anläggning.

CTEK MXS 5.0 (Bilbatteriladdare)
 
Toppen