• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor kring "smartphones"

B

Byggare Bob

Guest
Som novis i ämnet har jag ett antal frågor som jag vet att det fins expertis bland våra medlemmar som kan besvara.
Frågorna gäller såväl iPhone som Androider.
#Behöver man installera virusprogram och brandvägg?
#Måste man vara uppkopplad för att kunna använda någon navigations App?
#Har sett att Telia har massor av fria surfzoner i Sverige, hur är det med andra operatörer?
#Som pensionär använder man inte telefonen så intensivt för samtal utan kanske mera för SMS, MMS, lite surf och de appar som kan vara intressanta. Frågan är då vilken abonnemangsform som är att föredra, och kanske också vilken operatör?

Frågorna bara väller upp efter hand så jag återkommer säkert med flera.
Lasse J
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Frågor kring "smartphones"

Jag har använt Iphone i snart två år och köpte en Iphone 4 i höstast och enligt mig den bästa telefonen jag haft. Den har allt i alla fall det jag behöver. Det finns många bra Apps dvs program man kan installera på sin telefon både nyttiga och roliga.

Du behöver inget virusskydd på din Iphone men däremot kanske en brandvägg och det kosta inte så mycket. Själv har jag ingen brandvägg och jag tycker det inte behövs.

Du har en inbyggd GPS i telefonen som fungera mycket bra och jag har en bekant som har Navigon på sin Iphone och den fungerar klockrent. Programet kostar med kartor och allt ca 800kr och priset beror på vilka länder du önskar. Det kostar inget att använda programet efterssom du har de kartor du vill ha inlagd i telefonen. Det tar ju lite plats men det finns mycket utrymme på telefonen så det räcker och bli över. Själv föredrar jag en extern GPS.

När det gäller operatör så tycker jag man ska välja det som passar en själv och framför allt ska det fungera där man oftast befinner sig. Jag har själv telenor och det fungerar lysande för mig. Jag betalar 299kr/månad och jag får ringa för 199kr samt har jag fri surf i Sverige för det priset. Men det finns många allternativ att välja mellan om man ringer mycket eller lite.
Det är en djungel där ute bland mobiloperatörer :wink:


Jag kan inget om Android men det finns säker någon här som har erfarenhet om det.
Lycka till
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Har också en Iphone 4 samt en 3gs oc Iphone 4 är den bästa telefon som jag har ägt kan jag säga. Jag har också installerat Navigon navigator och det funkar klockrent den är också den bästa navigator jag ägt och nu har man allt i ett helt perfekt.

Jag kan rekomendera tele2 1000min fast pris som man kan ringa och teckna om man frågar efter det, kostar 299kr för 1000 min till alla operatörer telefoner bara man är inom sverige sedan 1000sms samt 1000mms inkl 1gb surf över 3 vilket räcker för mig allafall utan problem! Kör wifi hemma såklart och överallt där det är tillgängligt, skulle man mot förmodan surfa mer än 1gb så får man köpa till 5gb till för 79tror jag det kostar.

Rekomenderar såfall att köpa en iphone 4 fabrikupplåst så du kan uppgradera och sätta in vilket microsimkort du vill i hela världen, annars köp en tele2 låst mobil på comviq.se och teckna 1000 min abbonemanget separat, 299 väldigt bra pris tycker jag och jag surfar en hel del och ringer och det funkar perfekt för mig.

Men som sagt finns många abb där ute kolla runt så hittar du nått som passar dig troligtvis =) Många snackar om fri surf som så vitkigt men personligen har jag bara surfat över 1gb på en mån en gång på 1 år.

Sorry det blir 299 för 1000 min sms och mms + 79 för 1gb surf = 378 ca =)
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Här kommer också några frågor från noviser på detta!

Om man skall byta en vanlig lite äldre (tre år ca) mobiltelefon är det klokt då att gå in för en iPhone istället med tanke på husbilsåkandet bl a?

Är den krånglig att använda och hur fungerar abonnemang mm? Vi har idag tele2 förutom på bredbandet som vi har Net1.

Motivera gärna fördelarna med iPhone!!

Tack

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Här kommer också några frågor från noviser på detta!

Om man skall byta en vanlig lite äldre (tre år ca) mobiltelefon är det klokt då att gå in för en iPhone istället med tanke på husbilsåkandet bl a?

Är den krånglig att använda och hur fungerar abonnemang mm? Vi har idag tele2 förutom på bredbandet som vi har Net1.

Motivera gärna fördelarna med iPhone!!

Tack

fru hianders/Inger

Du för köpa en iphone med tele2 abonemang eller kontant på comviq.se du kan då bara ringa tele2 och lägga till ett 3g surf på ditt tele2 så kan du använda iphone utan problem.

jag gillar iphone 4 bäst av alla telefoner p.g.a olia saker dels att den känns så grymt "kvalite"! Sedan för att skärmen är utan tvekan bäst med sin retina display samt att responsen på touchskärmen flyter på grymt bra vilket är viktigt för mig jag är allergisk mot sega operativ eller där telefonen hackar sig i menyer.

Sedan så har du ju fördelen med att ha exempelvis Navigon som jag rekomenderar som navigator direkt i mobilen eller TomTom navigator.

Navigon funkar helt klockrent på iphone 4 en av dem mest precisa navigatorer och haft och funkar väldigt bra i tunnlar den är väldigt snabbt på signal igen OM man skulle missa den max nån sekund!

Sedan kan man tjata om vilken telefon som är bäst det kan bli HBK:s största tråd Android eller Iphone valet är ditt men jag rekomenderar Iphone 4 enligt mig helt klockren och jag tror den uppfyller alla dina behov!

Jag rekomenderar också iphone 4 istället för iphone 3gs om du skall använda den som navigator p.g.a att en del har klagat på dålig respons och felberäkningar på allafall 3gs med tomtom, det tål ju att tänkas på efterssom du troligtvis gärna vilja använda den som navigator samtidigt, men Iphone 4 + Navigon = klockrent!
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Frågor kring "smartphones"

Jag hade en bra Ericsson-telefon som jag var helnöjd med och hade tänkt behålla efter det att jag blev långledig förra året. Ny teknik har alltid intresserat mig men, det var min dotter som mer eller mindre tjatade på mig att jag skulle gå över till en iPhone.

Det ångrar jag absolut inte. Det är den bästa telefon/dator som jag någonsin haft. Mycket lätt att använda och kan anpassas helt efter mina egna önskemål och behov. Jag är helt säker på att detta med Appar (Applikationer) i form av små anpassade program är framtiden.

Redan nu finns det hur många Appar som helst och antalet ökar och blir bättre för varje dag (se annan tråd om detta). Dessutom är det en mycket rolig liten apparat. Som jag ser det så är en vanlig gps på väg ut på samma sätt som vi mer eller mindre lämnat t.ex. telefaxen bakom oss.

Jag kommer definitivt inte att köpa en ny eller uppgradera vår bärbara gps. Den har gjort sitt och har numera ersatts av min iPhone som är långt mycket bättre och enklare att använda.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Frågor kring "smartphones"

Ännu en "okunnig" fråga: Får man alltid i förhållande till vad man betalar för en "smartphone"?

T.ex. verkar ju en Iphone 4 för 7-9000 vara i saftigaste laget om jag skulle kunna få ut nästan lika "mycket" av en ZTE Android för 1700! Såg dessutom att den låg i topp just nu bland sålda "smartisar". Är det ett lika bra eller bättre köp än en Iphone 4?

Jag är medveten om att man kan köpa billigare med abb men min tanke är att kunna välja operatör fritt efter var jag befinner mig och då verkar det vara vettigt att köpa utan abbonnemang. Men, som sagt, jag är både okunnig och förvirrad.......
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Tack hittills för svar och motiveringar!!

Vi lever ju idag i en teknikvärld utan dess like! Vi har ju olika behov med våra apparater och hittills har det fungerat bra för oss med en GPS (Garmin), laptop, vanlig kamera (viserligen en ny med videofunktion) och helt vanliga mobiler. Vi investerade i dec i en iPod som vi håller på att lära oss. Det är ju också en apparat med touch d v s man navigerar genom att peka på displayen.

Ge mig en bra motivering varför man skulle byta till en iPhone och vad man då inte skulle behöva ha i form av andra apparater!

Det har ju i någon annan tråd varnats för att iPhone inte klarar kyla, hur är det med detta?

fru hianders/Inger
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Frågor kring "smartphones"

Jag har haft min Iphone hela vintern. Använder den ofta ute som kamera/videokamera och hitintills har den aldrig krånglat. Så att den inte skulle klara normal vinterkyla tror jag inte på.
Och den är min ständige följeslagare!

Hälsningar
P-O
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Tack hittills för svar och motiveringar!!

Vi lever ju idag i en teknikvärld utan dess like! Vi har ju olika behov med våra apparater och hittills har det fungerat bra för oss med en GPS (Garmin), laptop, vanlig kamera (viserligen en ny med videofunktion) och helt vanliga mobiler. Vi investerade i dec i en iPod som vi håller på att lära oss. Det är ju också en apparat med touch d v s man navigerar genom att peka på displayen.

Ge mig en bra motivering varför man skulle byta till en iPhone och vad man då inte skulle behöva ha i form av andra apparater!

Det har ju i någon annan tråd varnats för att iPhone inte klarar kyla, hur är det med detta?

fru hianders/Inger

Ni behöver allafall ingen ipod om ni har en iphone 4 såvida ni kasnkei nte är ute och joggar med den så en sådan ipod är mycket smidigare.

Du behöver ingen extern gps utan iphone 4 löser det LÄTT, skall du bara surfa och kanske föra över lite pengar emellan era egna konton funkar iphonen helt perfekt! den funkar helt oki som kamera också fast rekomenderar en riktig kamera det blir alltid bäss, sedan så filmar den i 720p asså riktigt bra kvalite det räcker långt.

+ att ni har MÄNGDER av appar ( program ) som gör att telefonen kommer passa er mycket mera och blir snabbt beroende av dem, ni har t.e.x bilregistret skitbra kolla upp information om bilar ägare m.m, ni har t.e.x runkeeper ni ser hur långt ni gått per runda och per måndag, kalorier , allt ni har blocket , olika play tjänster, YR väder, ja det emsta som man är intreserad av finns bara in på appstore och ladda hem =)

Och att telefonen inte tål kyla e bara snack eller värme! Det står så otroligt mycket konstigt i tidningarna jag har haft min hela vintern och aldrig märkt några problem nånstanns inte heller "antennproblemet". Kan garantera dig att du kommer bli toknöjd, vill också rekomendera en IPAD för hemmabruk klockrent surfplatta även den! =)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Frågor kring "smartphones"

Enligt min mening är iPhone 4 det bästa valet idag. Har också en Desire med Android men den ligger mest oanvänd. Det är stor skillnad i användarvänlighet och kvalitet till iPhones fördel.

Detta inlägget skrivet med iPhone4.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Android er fremtiden :)

Stortest: iPhone 4 vs. Samsung Galaxy S | Mobilwiz.dk

YouTube - iPhone4 Vs Samsung Galaxy S

et lille modspil til Iphone4

Har lige oploadet på Galaxy S filen Dacf 1116 stellpladser til My layer, derved vises de på Google Navigation, som er gratis.

http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144605.png
http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144750.png
http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144658.png

Har også lagt HBK's stellpladser på My layer, alt det kräver er en CSV fil :)
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Frågor kring "smartphones"

Har använt och testat många mobiltelefoner och smartphones genom åren. Både privat och för jobbet. Instämmer i iPhonekören ovan. Särskilt i kombination med Navigon. Ballad och LogitechZ sammanfattar läget bra. Det som jag tycker särskilt bra om hos iPhone, jämfört med androiderna, är enkelheten, stabilitetet och kvalitén. Apple som tillverkar iPhone bygger både mjukvara och hårdvara och den integrationen ger en stabilare plattform. Det finns bra androider också men jag tycker absolut iPhone står i en klass för sig själv. Två hål i vägen! :)

Krister N

PS! Det finns flera bra trådar om iPhone kontra android här på HBK. Det blir kanske ibland lite väl mycket pajkastning, fast det är lite kul det också!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Frågor kring "smartphones"

Ingen vet väl riktigt vad som kommer i framtiden. Vem vet, det kanske kommer en dag då vi inte behöver våra smartphones. Bilden kommer istället upp i glasögonen direkt och man växlar med att titta åt olika håll. Ljudet får vi kanske via skänklarna på glasögonen där även all elektronik är samlad.

Det är många komponenter och prylar vi lämnar efter oss. Förutom tjockTVn, VHS-bandspelaren, den fina stora ljudanläggningen med cd-spelare, radio, skivspelare och förstärkare m.m. är några exempel. Dessutom ett flertal hemmadatorer och även laptopps. Flera prylar kasseras innan de är trasiga eller förbrukade och det gör lika ont varje gång.

Med en iPhone och en iPad så tror jag att flertalet av våra behov och intressen kan tillgodoses under överskådlig tid.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Hej!

En fråga från en okunnig fosil prylbrukare.
Denna iPhone tycks klara der mesta...vara GPS, vara surfplatta, kamera och telefon och kanske ännu mer.

Hur löser man följande med denna superpryl?

Jag vill ha GPS framför mig, när jag kör.
Frugan vill samtidigt kolla ett stickmönster på nätet och skicka ett mail till barnen.
Samtidigt som telefonen ringer.

Med Garmin 760, Asus 901 och Net1 och en gammal nokia med kontantkort och utan kamera går det perfekt. Om något dyker upp att fotografera ligger IXUSEN nära till hands.

Undrar bara Roadglider
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Frågor kring "smartphones"

Android er fremtiden :)

Stortest: iPhone 4 vs. Samsung Galaxy S | Mobilwiz.dk

YouTube - iPhone4 Vs Samsung Galaxy S

et lille modspil til Iphone4

Har lige oploadet på Galaxy S filen Dacf 1116 stellpladser til My layer, derved vises de på Google Navigation, som er gratis.

http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144605.png
http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144750.png
http://dl.dropbox.com/u/14183555/SC20110221-144658.png

Har også lagt HBK's stellpladser på My layer, alt det kräver er en CSV fil :)

Finns Google Navigation i Norge? Såvitt jag vet finns den ännu inte i Sverige.
Är det bara de vanliga HBK csv-filerna du lägger in i Google Navigation på din Android-telefon?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen