• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kronocamping i Lidköping tycks ha hittat ett bra koncept för deras 50+ husbilsplatser är mycket populära under hela året och de är oftast mer belagda än de gratisparkeringar som kommunen erbjuder. Detta trots att prisläget är är relativt högt. Så priset verkar inte vara den enda parametern utan läge och serviceutbud på campingen och i närområdet samt nära till centrum är nog viktigast.
Håkan, det där konceptet 50+ husbilsplatser verkar intressant, men jag får inte upp det när jag gör en fakebokning. ”Husbilslandet” kostar nu i augusti 350 kr.

Vad kostar 50+ och hur och var får jag fram uppgifterna?

Tommy
 
F

F.d. 58689

Guest
Här är en som fattat vad det rör sig om. Det finns nog sådana som vill tjäna en hacka för att hyra ut mark, men som inte vill ha besvär med betalning och div administration.
Finns mark att hyra i Mark också! :wub: :twitcy:
(utanför Skene/Kinna)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Håkan, det där konceptet 50+ husbilsplatser verkar intressant, men jag får inte upp det när jag gör en fakebokning. ”Husbilslandet” kostar nu i augusti 350 kr.

Vad kostar 50+ och hur och var får jag fram uppgifterna?

Tommy
50+ var antalet platser och det är husbilslandet jag menar.......
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Våra fantastiska moderatorer tog av copyrightskäl bort 3 av de insändare till Smålandsposten som jag kopierat in här. Ber om ursäkt för detta och istället så länkar jag här till insändarna eftersom de inte ligger bakom någon betalvägg:

Första debattartikeln inskickad av 10 campingföreträdare runt Åsnen.

Insändare skriven av husbilist:

Kommunstyrelsens ordförande förklarar och försvarar parkering/ställplatsen:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Första debattartikeln inskickad av 10 campingföreträdare runt Åsnen.
Min personliga konspirationsteori är att det är SCR centralt som ägnar sig åt att spana efter kommuners policy när det gäller husbilsplatser. Hittar de något så skriver dom en debattartikel och ber några campingägare i området att skriva under.

Inget av detta är naturligtvis fel. De har all rätt i världen att bete sig så. SCR är ju trots allt en intresse/lobby-organisation för campingar. Men det skall ju inte stå oemotsagt. I det här fallet fick de ju motargument också.

Egentligen vore det intressant om problemställningen togs upp av konkurrensverk eller domstol med förhoppning att det då gör klart att konkurrens inte förekommer eftersom det inte handlar om samma marknad. Dvs. campingarna och kommuner erbjuder inte samma produkt, utan olika produkter, och konkurrerar därför inte.

MVH
Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Min personliga konspirationsteori är att det är SCR centralt som ägnar sig åt att spana efter kommuners policy när det gäller husbilsplatser. Hittar de något så skriver dom en debattartikel och ber några campingägare i området att skriva under.

I så fall sitter de på dubbla stolar, eftersom SCR Svensk Camping är en av de drivande krafterna bakom Husbilsdestination Sverige: Var med och bygg Europas främsta husbilsdestination - Husbilsdestination Sverige

Pålle
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I så fall sitter de på dubbla stolar, eftersom SCR Svensk Camping är en av de drivande krafterna bakom Husbilsdestination Sverige: Var med och bygg Europas främsta husbilsdestination - Husbilsdestination Sverige

Pålle
Njae, är det inte så att deras deltagande i Husbilsdestination Sverige egentligen syftar till att göra husbilsplatser till, i stort sett, samma sak som en campingplats?

Skall väl villigt erkänna att "min personliga konspirationsteori" nog inte har så mycket substans i sig. :)

MVH
Hans
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hej

Det ligger mycket i att SCR vill ha full kontroll på var husbilarna parkerar.
Ställde oss på Töreboda camping för några dagar sedan och det stämde verkligen att de ville ha kontroll på oss. Vi fick till och med underteckna ett papper på att vi bokade en plats! Var visst för att de ville veta att vi var där. Undrade om de inte lika gärna kunde kommit och frågat om vi var där när vi var där men det var nog inte rätt fråga...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I så fall sitter de på dubbla stolar, eftersom SCR Svensk Camping är en av de drivande krafterna bakom Husbilsdestination Sverige: Var med och bygg Europas främsta husbilsdestination - Husbilsdestination Sverige

Pålle
Läser man vad som står i din länk så tycker jag det framgår klart att de enda ställplatser/husbilsplatser dom propagerar för ligger på campingar. Fria ställplatser & ställplatser som inte är knutna till campingar intresserar dom sig inte för.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är inte så konstigt. Det är genom sitt engagemang i Husbilsdestination Sverige som de försöker föra fram sitt budskap att husbilar skall stå på campingar eller ställplatser som drivs av campingar och då campingar som är anslutna till SCR. Annat vore otänkbart och förmodligen uppfattas som ett svek mot de anslutna campingarna. Så några dubbla stolar sitter knappast SCR på när det kommer till Husbilsdestination Sverige.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har märkt att på de orter man infört ” Husbilsdestination Sverige” i sin turistpropaganda så kommer snart även förbudsskyltarna som omöjliggör annan övernattning i husbil.
Ett tydligt exempel är Nora, en ort som vi besökt en till två gånger per år sedan 80-talet, dvs långt innan vi hade husbil.
Med husbil hade de mycket bra övenattningsmöjligheter på en stor grusplan, men för ca tre år sedan fick First Camp ( har en campinplats på orten) etablera en husbilscamping på en del av planen. Första året gick det bra att övernatta på resten av planen viket är större delen av den (vi frågade först på deras turistbyrå). Andra året var möjligheten starkt begränsad och man kunde övernatt endast på en mindre del. När vi kom dit i år så var den delen Pb1 markerad och då var andra övernattningsmöjligheter än husbilcampingen borta. Detta ledde till att vi lämnade Nora utan att besöka staden ( för första gången på 35 år ).
Vi kom som vanligt dit ganska sent på kvällen så det var ingen tid att se om det fanns andra övernattningsmöjligheter med husbil men om det inte gör det så är det slut med att besöka Nora, det finns gott om andra alternativ.
Att vi gjort så många besök där beror på att vi har bekanta i en grannkommun.
 
F

F.d. 58689

Guest
Åter en som tror, eller i alla fall vill inbilla andra som inte vet att varje husbil på en gratis nattparkering är en förlorad betalande ställplatsintresserad.

Men på deras hemsida (utan priser) så står det idag.
Ställplatser Vänersborg stängt tills vidare, vi hänvisar besökare till våra grannkommuner.
De hänvisar i alla fall inte till sin egen kommuns ställplatser.

M.v.h. JANKRO.
Funderar på om de tänkt om i Vänersborg?! Kommer kommunens fina gratis ställplatser finnas i år? :twitcy:
Skyltarna togs bort i höstas och fortf har inga nya kommit upp, så marinans utspel kanske fick önskat resultat, för de har tydligen ångrat sina hårda ord från ifjol och välkomnar husbilarna i år!!
IMG_20210429_092753.jpg

Jag kommer dock aldrig att stå där. Gratisparkeringen på Sanden finns ju kvar och passar bra!! Har både 48 tim och 7 dygn-platser att välja på.
 
Senast redigerad av en moderator:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Vi har märkt att på de orter man infört ” Husbilsdestination Sverige” i sin turistpropaganda så kommer snart även förbudsskyltarna som omöjliggör annan övernattning i husbil.
Ett tydligt exempel är Nora, en ort som vi besökt en till två gånger per år sedan 80-talet, dvs långt innan vi hade husbil.
Med husbil hade de mycket bra övenattningsmöjligheter på en stor grusplan, men för ca tre år sedan fick First Camp ( har en campinplats på orten) etablera en husbilscamping på en del av planen. Första året gick det bra att övernatta på resten av planen viket är större delen av den (vi frågade först på deras turistbyrå). Andra året var möjligheten starkt begränsad och man kunde övernatt endast på en mindre del. När vi kom dit i år så var den delen Pb1 markerad och då var andra övernattningsmöjligheter än husbilcampingen borta. Detta ledde till att vi lämnade Nora utan att besöka staden ( för första gången på 35 år ).
Vi kom som vanligt dit ganska sent på kvällen så det var ingen tid att se om det fanns andra övernattningsmöjligheter med husbil men om det inte gör det så är det slut med att besöka Nora, det finns gott om andra alternativ.
Att vi gjort så många besök där beror på att vi har bekanta i en grannkommun.
Har också noterat utvecklingen i Nora,skrev i höstas till turistbyrån o frågade om alternativ när campingen/ställplatsen övergivit staden inför vintern.Turistbyrån hänvisade till gatuparkering eller en grusplan i Pershyttan i mörka skogen.Jag skrev även till företagarföreningen på orten
o berättade om våra besök över helgerna med restaurangbesök o handlande i de många affärer som finns på orten.Svar kom faktiskt att de
skulle ta upp detta på möte framöver,vad som händer får vi väl de.Kan väl till viss del förstå om man vill reglera parkering under sommarsäsong,men på vintern,,,,,,,,,
//LeifN
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skrev den här notisen den 29 juli 2020
”Vänersborgs Gästhamn & Marina har nu gjort en anmälan till Konkurrensverket mot Vänersborgs kommun för osund konkurrens. Orsaken är kommunens gratis ställplatser för husbilar.”

I gårdagens ttela kunde man igen läsa om ställplatserna;

”Vänersborgs kommun hur tänker ni?

Insändare • Jag och många andra har båt och båtplats vid Sanden Vänersborg.

För detta betalar vi ett par tusen kronor/år och plats. Har varje sommar varit problem med parkering, då det ofta är överfullt på de platser som finns.

Vad gör Vänersborgs kommun då? Jo, de gör om de bästa parkeringsplatserna till gratis uppställningsplats för husbilar! Vi som betalar och har båt där ska alltså parkera på andra sidan vägen och släpa på bensindunkar, kylväskor och dylikt fram och tillbaka till båten.

Korsa en ibland hårt trafikerad väg med barn och packning! Tänk om nu! Kanske man skulle inhandla någon gammal husbil, då kan man i alla fall parkera närmast båten.
Kalle”


Ja, vi har konstaterat det tidigare, alla uppskattar inte att få besök av oss husbilsägare, trots att vi berikar ortens näringsliv. Tack och lov finns det andra som vet och förstår det.

Vi tackar Vänersborgs Kommun, som uppskattar våra besök och skapat två fina centrala gratis ställplatser till oss:


Tycker vi ses i Vänersborg.

Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Har befarat att det skulle bli problem från lokalbefolkningen med dessa platser, efter några besök där på försommaren, men jag tror kommunen har en liten baktanke med husbilar på platsen!!
Många båthamnar har fler båtplatser, än p-platser till båtägarna, men på denna platsen är det inte mer upptaget än att ortens bilburna ungdomar får plats att stå där med stereon i botten, så att husbilarna nästan hoppar i takt med musiken!!
Just detta fenomen, att där är mycket fylla, stök och bök nattetid, tror jag kommunen trott skulle bli lugnare om de placerade ställplatserna i anslutning till denna p-plats och samtidigt få lite "bevakning" av misstänkta olagligheter om där finns vuxna i närheten som avskräcker. Även båtägarna kanske tycker det är bra med folk på plats nattetid, då de inte har bevakning, som många andra småbåtshamnar!!

Tycker inte det finns någon annan anledning till varför de flyttat ställplatserna, istället för att utöka de andra på platsen vid båtrampen. Där hålls visserligen festival i början av juni varje år, samt några bilträffar, men kanske detaljplanen inte tillät att platserna vid båtrampen utökades?!?!

Bara några funderingar från lilla mej!! :bye:

Den nya ställplatsen Sjövallen, söder om Skräckleparken är också bra!
Den vanliga parkeringen på Sanden funkar också jättebra att stå på året runt!
 
Toppen