• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vänersborgs Gästhamn & Marina har nu gjort en anmälan till Konkurrensverket mot Vänersborgs kommun för osund konkurrens. Orsaken är kommunens gratis ställplatser för husbilar.
img
Bild: Andreas Olsson
De kommunala ställplatserna för husbilar har ett fint läge vid Vänern och är också gratis.
– Vi upplever att kommunen förhalar svaret till oss då vi lyfte frågan redan 14 maj och att alla skyller på varandra. Nu är säsongen snart över och vi kände oss tvingade att agera, säger Anne Netterlid, vd för Vänersborgs Gästhamn & Marina.

De har även beslutat att stänga ned sina ställplatser för husbilar söndagen den 2 augusti. Båtarna i gästhamnen berörs inte.

När Konkurrensverket får in en anmälan inleder de en förstudie. Syftet med förstudien är att sammanställa ett underlag för att fatta ett beslut om ärendet ska prioriteras för en fördjupad utredning. Även Vänersborgs kommun kommer då bli kontaktad för att ge sin version.

– När vi gjorde en sammanställning i lördags, den 25 juli, räknade vi ut att antalet husbilar har minskat från 1 389 i fjol till 332 i år, säger Anne Netterlid.
Hon är övertygad om att det beror på att kommunen erbjuder gratis ställplatser på bland annat Sanden och Fisketorget.

– När vi har åkt förbi till och från jobbet har vi räknat bilarna som står där, och det är cirka 750 stycken.
Anne Netterlid reagerar också på näringslivschef Jill Stors svar och definition på vad en ställplats är, då det enligt Netterlid är en plats som en husbil får parkera på och där man får övernatta, oavsett om det finns tillgång till service som el, toaletter, vatten med mera eller inte.

————————————————————————

Känslig fråga, skall kommunen få konkurrera med samhällsmedel och skapa konkurrensfördelar som omkullkastar affärsmöjligheter för entreprenörer som själva satsar och riskerar sina investeringar?

Ja vad tycker ni.....? För den som är intresserad har jag hittat en liten broschyr från Konkurrensverket som behandla just frågan, Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Vi vill ju att ställplatserna skall vara gratis, frågan är om det egentligen är optimalt om vi samtidigt hoppas på fortsatt utbyggnad av ställplatser runt om i Sverige?

TommyD
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag som bor i kommunen tycker nog att Marinan borde förklara skillnaden mellan kommunens påstådda ställplatser & deras egen som för övrigt är en vanlig parkeringsplats.
Skillnaden är endast Pris från: 180 SEK
Antal ställplatser: 15 st
Antal med elektricitet: 15 st
Säsong: Maj-september
Faciliteter
checkbox.png
El
checkbox.png
Toaletter
checkbox.png
Tillgång till dusch
checkbox.png
Dricksvatten
checkbox.png
Latrintömning

Kommunens "påstådda" ställplatser vanliga parkeringar märkta med P-skylt där det är tillåtet att stå 24 timmar. Var de påstådda 750 husbilarna skall ha stått vet jag inte för det finns ju inte så många platser. För övrigt har jag aldrig sett så många husbilar där, bara några få.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Jag ser inga problem i att kommunen erbjuder parkeringsmöjligheter på samma villkor för husbilar såväl som till personbilar.
Platsen vid Vänern är en parkering utan någon service.

Jag anser snarare att det är kommunens skyldighet att erbjuda parkeringsmöjligheter även för husbilar.
Att diskriminera husbilsägare genom att inte erbjuda parkeringsmöjligheter är inte okey.

Vill jag istället ha service i form av toaletter, dusch, el, tvättmaskin, tömning och vatten så väljer jag ställplatsen i Marinan för 180 kr.

Platserna kompletterar varandra bra.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det är väl bra att det finns alternativ att parkera 24 timmar. Avgifter i parkeringssammanhang skall vara "trafikreglerande" annars ska det vara gratis. Vem är beredd att betala 180 kr i parkeringsavgift för att ex gå på restaurang och äta dagens lunch?
Campingägarna vill tydligen ha in oss på campingar i alla situationer. Och detta till ockerpriser. Hade vi behövt hyra bil eller cykel på campingen hade väl detta kostat 3-4 ggr mer än en normal uthyrning.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om kommunen har intresse av att locka husbilar till kommunen genom att erbjuda gratis parkering så är det väl upp till dem. Detta i all synnerhet om alternativen inte finns tillgängliga under hela året. Att kommunen skulle erbjuda parkeringsmöjligheter endast under en del av året är inte rimligt.

På sid 11/24, i brochyren du länkade till, hittade jag följande rader som kan ge kommunen stöd.
-----------------------------

"Undantag från reglerna

Det finns säljverksamheter och förfaranden som inte kan förbjudas trots att de kan snedvrida eller hämma konkurrensen. Om det till exempel finns lagstiftning som medger att kommuner eller regioner/landsting får driva en viss försäljnings- eller uthyrningsverksamhet, det vill säga om säljverksamheten bedrivs inom ramen för den offentliga aktörens uppdrag, får verksamheten inte förbjudas. Förfaranden som bedöms vara försvarbara från allmän synpunkt kan inte heller förbjudas. Det betyder att konkurrensintresset vägs mot samhällets behov och intresse av säljverksamheten och hur den drivs. Patent- och marknadsdomstolen tar hänsyn till skälen till förfarandet och hur mycket det begränsar konkurrensen."
----------------------------
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag bor också i kommunen ifråga och anser definitivt att det måste finnas p-platser för husbilar som inte är ställplatser. Man kan ju vilja besöka vänner, museum, handla osv som inte kräver ställplats. Att då endast vara hänvisad till gästhamnens ställplatser med full service är inte bra så båda behövs. Sedan bör P-platserna övervakas så att det inte blir någon sorts campingplats av det hela.
I kommunen finns ju också en campingplats med hög standard men den ligger tyvärr lite off.
Tipset till gästhamnen är att göra platserna så attraktiva att folk vill stå där inte bara erbjuda service, man turistar ju inte enkom för att tömma sin toa och tank utan att se sig omkring och njuta av omgivningarna är förhoppningsvis det primära.

Hälsningar
Peter
 
F

F.d. 58689

Guest
Håller med föregående talare. Centrumnära P-plats för husbilar måste kommunerna inse vara ett vinnande koncept för deras näringsidkare, så det blir ett levande centrum. Alla gillar inte kaos och hysteri på stora köpcentrum. Begränsa gärna till 8 eller 12 tim, som en del gjort. Ser ingen nackdel i tidsbegränsning. Anser att det inte är samma kategori av HB-åkare som nyttjar p-platser och marinor/campingar. De ska komplettera varandra och inte konkurrera med varandra!!!
Hittar man ingen P-plats i centrum, tar de inte in på marina/camping, utan kanske åker vidare till nästa kommun istället.
I södra Europa (t o m i Norge) finns det ju massor av gratis ställplatser, både med och utan service. Varför inte här?
Vänersborgs Marina kommer nog inte tjäna så mycket på denna anmälan. Försvinner kommunens ställplatser, borde man bojkotta marinan.
I så fall kanske Ursands Camping borde anmälan Vänersborgs Marina för osund konkurrens?!?!

Synd att så många sätter likhetstecken mellan husbil och camping. För många är det för det mesta bara ett fordon man förflyttar sig med.
Om jag parkerar husbilen på en naturskön plats och sätter mig på en sten utanför med en kopp elvakaffe, kan det sticka i ögonen på en del för då tycker de jag campar!! Kommer det några i personbil, tar fram campingstolar, bord och en picknickkorg ur bagaget för att fika, då är det inga problem. Var finns logiken?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag anser att alla kommuner skall ha parkeringsmöjligheter för HB och lastbilar som är upp till 12 meter långa och 250 cm breda. När det gäller målade rutor. Samma avgifter som Pb 1.

Kommuner bör även ha tömningsmöjligheter.

Jag har lämnat in motioner att en arbetsgrupp skall lobba om detta till vårt nästa årsmöte.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det har ju förekommit lite överallt att snikna camping och ställplatsägare kollar upp kommunernas gratisparkeringar och står och våndas och troligen också gråter över vad de tror är förlorade inkomster, och därmed är så dumma att de tror om kommunen stänger parkeringen så kommer husbilarna till dem och betalar typ 180:- för att nattparkera.
Ibland om jag kommer sent på kvällen, och om vädret är dåligt, så är det inte ens säkert att jag kliver ur bilen innan jag åker på morgonen. Då känns det ju rätt onödigt att behöva kliva ut i regnet för att betala 180:- för ingenting.

Jag tror ?? det var i Karlskoga någon campingägare hade räknat ut helt fantastiska förlustsiffror (som i det här exemplet) när kommunen öppnade friställplatsen ner mot vattnet. Till saken hörde också tror jag att campingen var långt, långt utanför Karlskoga och knappast kunde locka samma kunder alls. Rätta mig om jag kommer ihåg fel.
Sen var det Färgestadens köpcentrum, och Varberg och............... och.............
Egentligen, är inte det här lite kränkning eller mobbning mot en grupp som är husbilsåkare, och som inte alls brukar vara tillåtet i Sverige, och kan anmälas och brukar leda till ett j.... liv samt skadestånd.

M.v.h. JANKRO.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Alltid samma visa när något sådant här händer. Mycket bra av kommunen att erbjuda en enkel p-plats med sedvanliga regler (24 tim) och p-taxa.
Jag antar att Mariestad i detta fallet inte har p-avgifter, kanske p-skiva. Vill jag bara stanna för natten är det utmärkt med en plats som denna. Behöver jag lite mer service, eller vill stanna lite längre, söker jag upp ett sådant alternativ och betalar om jag tycker priset är rimligt. Nästa alternativ blir ju att åka vidare. Till syvende och sist är valet mitt eget, därför är det utmärkt om det finns flera val.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
När vi gjorde en sammanställning i lördags, den 25 juli, räknade vi ut att antalet husbilar har minskat från 1 389 i fjol till 332 i år, säger Anne Netterlid.

Det ter sig närmast löjligt att jämföra den extrema turistförlust som hela samhället drabbats av genom Covid 19, och de rekommendationer som FHM
lämnat, och påstå att kommunens ställplats är orsaken. Kan inte tänka mig annat att konkurrensverket lämnar anmälan utan åtgärd, det enda som uppnåtts är att den privata ställplatsägaren skämt ut sig hos gruppen husbilsåkare.
 
F

F.d. 65310

Guest
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.
Är det principiellt fel att skattepengar går till vägar, broar och parkeringsplatser för vanliga personbilar eller transportfordon. Bör kanske gångvägar avgiftsfinansieras
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.

Citat: "Vi som har husbil har råd att betala för oss."

Men tydligen räcker inte pengarna till medlemsavgiften i HBK.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.
Jag tror inte någon av oss i husbilsklubben anser att allt skall vara gratis men det skall vara en skälig avgift för vad vi utnyttja.
Vi står på marinan i Vänersborg tillsammans 10 andra husbilar. Men ibland undrar jag nog vad vi får för vår höga beskattning på husbilarna de pengarna går nog bara in i ett svart hål.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.

Nu får du nog läsa om tråden & läsa på regelverket. Dom sk. ställplatserna i Vänersborg som vi talar om är vanliga parkeringar med P-skylt utan tilläggstavlor & på dessa får personbilar stå i 24 timmar under förutsättning att alla hjulen placeras inom rutan & ev. överhäng inte hindrar övrig trafik.
 
F

F.d. 58689

Guest
Du gör inte precis det attraktivare att bli medlem. Har blivit varnad för att HBK är en klubb för "grumpy old men". Jag ville bilda mig en egen uppfattning, och det tror jag att jag gjort nu. En klubb där man inte kan ventilera olika åsikter är ingenting för mig.
Ursäkta, men nu tycker jag du är lite orättvis. Jag är också tjej och tycker visst man kan ventilera olika åsikter här, men bara för att de inte överensstämmer med dina åsikter kan du ju inte döma ut hela HBK efter bara 10 dagar!!!!!
Här kan man ventilera allt, alla får tycka och tänka vad de vill, så länge det är inom ramen för forumreglerna!!
Trevlig helg! :bye:
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ja du Husbilist. Synpunkterna om skattepengar lämnar jag till ett annat forum.
”Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang.”

Vadå kräva att allt skall vara gratis? Inte är det snålt att bojkotta Fåröhamns nya Ställplats för 240:-/dygn. Priset är helt galet för en betongkaj intill färjan, ingen el. Särskilt inte när Fårösunds Båtklubb strax intill tar 150:- plus 20:- för el. Vi betalar gärna men...

Visst är vi en attraktiv kundgrupp. Många har välkomnat oss extra nu i sommar när Corona gör att många stannar hemma. ”Turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang” gör det under en kortare period, eller inte alls nu i Coronatider. Vi Husbilsåkare är ute oftare och/eller under längre tid. Självklart fyller vi på skafferiet i lokala butiker, äter ibland på lokala matställen men besöker oxå många sevärdheter (med inträde).

Så vi betalar gärna för oss och är inte i behov av att extra ”skattepengar går till husbilar”!
 
Toppen