Många (de flesta?) campingar säljer säsongsplatser och säsongsplatserna är i allmänhet i klar majoritet av totala antalet platser. Två campingar jag kollade upp redovisar t.ex. "100 husvagnsplatser, 40 gästplatser, 10 stugor" och en annan "174 husvagnsplatser, 39 gästplatser". Jag tolkar sättet att ange platser som att "husvagnsplatser" = långliggare = säsongsplatser och "gästplatser" = de som bara stannar en natt eller några nätter. Fokus är helt klart inte på den typ av resande som husbilar representerar.
Man har, som jag tror, ett sätt att komma runt bygglovs-kravet vid uppställning mer än 6 månader genom att varje säsong (sommar/vinter) hanteras för sig och att husvagnarna, så att säga, rullas ut för att sedan rullas in igen. Men visst har jag också sett campingar med vagnar som uppenbarligen står där mer eller mindre permanent. Man förvarar helt enkelt sin husvagn på en camping utan att bo i den annat än då och då, som en sommarstuga. Jag kan tänka mig att vissa kommuner resonerar som så, att har campingen bygglov så har också de som står där bygglov, t.o.m. om man bygger s.k. spiketält. Eller med andra ord: det är viktigare för kommunen att campingen får intäkter av säsongsplatser än att rida på paragraferna.
Men den grundläggande missförståndet kvarstår: användningen av husbil är en helt annat sätt att vara, än att använda en husvagn. Nu tror jag många campingägare inser detta, men de är en hyfsat inflytelserik lobby som understödda av Svensk Camping driver kampanj varje år för att få fler kunder. De här artiklarna/klagomålen återkommer regelbundet varje år. Som många har sagt: vill campingar ha husbilar så får de erbjuda den service husbilsåkare vill ha, till ett pris husbilsåkarna tycker är värt att betala. En av grundbultarna i en marknadsekonomi.
MVH
Hans