• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågan om fria ställplatser avgörs av Konkurrensverket

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Begreppet Ställplats är något de tidiga husbilsåkarna har tagit med sig från sina resor ute i Europa.
I första hand från Tyskland, husbilens förlovade land.
Där hade man tidigt centrala parkeringar med olika grad av service, kosten eller kostenlos.
Dessa gick under begreppet Stellplatz.
På vissa kunde du ta ut bord och stolar, vissa fick du inte.
Det var staden eller ägaren som bestämde, även avstånden mellan bilarna.
I övriga Europa är det inte alltid samma tänk som här hemma och man har inte samma plats och ytor för en mycket större befolkning, med tanke på till exempel avstånd mellan bilar.

När vi då fått hem begreppet Ställplats, försökte då någon organisation ta över begreppet och göra om det till minicamping.
Annars skulle man inte få kalla sig ställplats.
Här har bland annat Husbilsklubben.se varit med att agera för den friare tolkningen som gäller idag.
Som tur är.

Och det är så jag minns det.

Ställplatser är ett begrepp som finns i många länder i Europa idag under olika benämningar och med olika servicegrad. Betal eller gratis.
På vissa ok med camping beteende och andra nej till camping beteende.

Och det var husbilsåkarna som tog hem begreppet Ställplats till Sverige, som vi har stor nytta av idag.

Krister
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I Sverige jämför jag ställplats med gästhamn.

Upplägget har många likheter och även olika grad av service, från en punkt att parkera/lägga till utan nämnvärd service, till all inclusive restaurang, underhållning, och markservice som vatten tömning, el, sopsortering m.m.
Samt till för en kortare vistelse max 3 dygn.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Helt klart är att det inte är kommunens uppgift att konkurrera med privata företag! Gränsen för detta har ju överskridits i vissa fall och det är bra att rättslig prövning kommer.
Vill bara påpeka att jag vill ha många ställplatser och de får gärna vara gratis men det måste ske på justa villkor.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
I Sverige jämför jag ställplats med gästhamn.

Upplägget har många likheter och även olika grad av service, från en punkt att parkera/lägga till utan nämnvärd service, till all inclusive restaurang, underhållning, och markservice som vatten tömning, el, sopsortering m.m.
Samt till för en kortare vistelse max 3 dygn.

Helt rätt.
Vi har och har haft klubbmedlemmar som har har goda kontakter i båtklubbar och som har hjälpt till och gjort ett mycket bra arbete och tipsat och inte att glömma hjälpt till med vår sponsring av tömningsanläggningar på många ställen.

En av våra populärare Ställplatser i Tyskland är det vi kallar Greven.
Det är också en Marina.

Många hamnar har ju en del serviceanläggningar redan på plats.
Och drar säkert in en hel del på husbilarna, plus att man får en levande hamn.

En del båtägare växlar också till husbil, när man vill uppleva något annat.

Krister.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag tycker det är principiellt fel att skattepengar skall gå till husbilar, i synnerhet som Corona har visat hur illa det är ställt inom den kommunala omsorgen. Vi som har husbil har råd att betala för oss. Varför skall vi kräva allting gratis när ingen annan får det? Är man för snål för att betala för sin övernattning, så är man nog inte benägen att betala för så mycket annat heller. Vi är inte en attraktiv kundgrupp jämfört med de turister som bor på hotell och äter alla mål på restaurang. Allt som betalas med skattepengar måste ju betalas av någon. Vem då? Jo, du och jag, som får behålla mindre av vår inkomst/pension för att betala mer skatt för att gynna dem som redan har. När vi blir för gamla för husbil och kanske måste in på hemmet, då önskar vi nog att skattepengarna gått till det de var avsedda för.

Hur skattemedel används kan givetvis diskuteras i det oändliga, i Varbergs kommun är är inga husbilar välkomna som inte står på en dyr ställ eller campingplats. Samtidigt har man av skattemedel byggt en badbrygga för 36 miljoner utan att några avgifter diskuterats, man håller på att bygga en simhall för 465 miljoner (hittills) av skattepengar, man har sponsrat fotbollsklubb med ”lån” och bidrag på 42 miljoner av skattepengar, listan kan göras mycket längre. Busstrafiken kostar de Halländska skattebetalarna 495 miljoner per år. Vad gäller pensionerna så ska dessa delas med hundratusentals hittagna personer som inte betalat in ett öre till dem.
Så om kommuner låter husbilar parkera på befintliga ytor så kommer det inte på något sätt att påverka vare sig pensioner eller platser på hemmet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hur skattemedel används kan givetvis diskuteras i det oändliga, i Varbergs kommun är är inga husbilar välkomna som inte står på en dyr ställ eller campingplats. Samtidigt har man av skattemedel byggt en badbrygga för 36 miljoner utan att några avgifter diskuterats, man håller på att bygga en simhall för 465 miljoner (hittills) av skattepengar, man har sponsrat fotbollsklubb med ”lån” och bidrag på 42 miljoner av skattepengar, listan kan göras mycket längre. Busstrafiken kostar de Halländska skattebetalarna 495 miljoner per år. Vad gäller pensionerna så ska dessa delas med hundratusentals hittagna personer som inte betalat in ett öre till dem.
Så om kommuner låter husbilar parkera på befintliga ytor så kommer det inte på något sätt att påverka vare sig pensioner eller platser på hemmet.
Nu börjar det likna nåt, tråden ska tydligen också behandla ställplatsers betydelse för det svenska skattesystemet, de politiska prioriteringarna (politik) samt förstås (här är det kraftig politikvarning) även ”de hundratals hittagna personer som inte betalt ett öre till dem” dvs pensionerna. Kanske ska vi debattera pensionerna också?
Det kan väl bli intressant, heller???
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Helt rätt.
Vi har och har haft klubbmedlemmar som har har goda kontakter i båtklubbar och som har hjälpt till och gjort ett mycket bra arbete och tipsat och inte att glömma hjälpt till med vår sponsring av tömningsanläggningar på många ställen.

En av våra populärare Ställplatser i Tyskland är det vi kallar Greven.
Det är också en Marina.

Många hamnar har ju en del serviceanläggningar redan på plats.
Och drar säkert in en hel del på husbilarna, plus att man får en levande hamn.

En del båtägare växlar också till husbil, när man vill uppleva något annat.

Krister.
Under vår resa de senaste veckorna har vi stått på många marina anläggningar. Faciliterna finns och ofta har de riktigt mysiga lägen med sjö-/havsutsikt. Tyvärr är det ibland lite långt till centrum, men med cykel funkar det.

vi har roat oss med att se lite på marinornas intjänandegrad. Antalet husbilar är många gånger mer än 20 gånger fler än båtar i gästhamnen. Klart som korvspad att båtklubbarna satsar på husbilar. Bra för oss.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu börjar det likna nåt, tråden ska tydligen också behandla ställplatsers betydelse för det svenska skattesystemet, de politiska prioriteringarna (politik) samt förstås (här är det kraftig politikvarning) även ”de hundratals hittagna personer som inte betalt ett öre till dem” dvs pensionerna. Kanske ska vi debattera pensionerna också?
Det kan väl bli intressant, heller???

Hej
Nejdå, inte alls. Det var bara ett svar på ett inlägg där skribenten drog paralleller mellan fria husbilsparkeringar och höjda skatter samt lägre pensioner.
Nu gäller ju tråden konkurrens så jag utvecklar inte svaren mer här.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hej
Nejdå, inte alls. Det var bara ett svar på ett inlägg där skribenten drog paralleller mellan fria husbilsparkeringar och höjda skatter samt lägre pensioner.
Nu gäller ju tråden konkurrens så jag utvecklar inte svaren mer här.
Men du hann iallafall få med nåt nedlåtande om invandrare. Bra gjort, eller hur?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej! Tycker att campingägare borde undersöka vad husbilsåkare vill ha och erbjuda en en produkt som lockar mera än en vanlig parkering.
Så brukar ju marknaden få agera i normala fall. Förbud o tvång fungerar dåligt.

Hälsningar Sanddammaren
Visst, det tycker jag med- Men efter att alltid haft monopol på camping & inte begriper hur husbilar används så tycker dom tydligen inte att dom behöver göra någonting. För dom är fritid i husbilar likvärdigt med camping som skall tillbringas på en camping. Svenska husbilsklubbar borde gå samman & starta en upplysningskampanj om hur vi använder & lever i våra husbilar. De av oss som föredrar campingar skall dom se som "grädde på moset".
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Eftersom tyskarna använder ordet ’stellplatz’ kan det nog vara intressant att höra deras definition. Någon som är bra på tyska?

Vår erfarenhet av tyska centrala Stellplatz, är att där parkerar du i en parkeringsruta, där finns en sanitets anläggning där du kan tömma din toakasset, gråvatten och fylla vatten mot en kostnad på 1 till 2 euro i myntinkast.
Man brukar få betala för service ibland för både betal och platser utan kostnad.
Duschar och toaletter finns inte, om det inte finns en offentlig toalett i närheten.
Här får man använda sin husbil fullt ut.

Vill man ha mer service får man leta efter Top-platz eller liknande Stellplatz som är lite mer som minicamping, som till ex. Camp Marina, även kallad Greven.
Här finns vissa tider bemanning.
Dessa ligger ofta utanför centrum.
Variationerna på olika platser är precis som i Sverige stora, så detta är en grov beskrivning.

Krister.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom tyskarna använder ordet ’stellplatz’ kan det nog vara intressant att höra deras definition. Någon som är bra på tyska?

Enligt tyska Wikipedia är en Stellplatz en parkeringsplats utanför väg- eller gatunätet.

En specialvesion är en Reisemobilstellplatz, vilket är en dylik parkeringsplats speciellt avsedd för husbilar. En Reisemobilstellplatz kan ha viss form av service.

Pålle
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Hej

Jag ser inga problem i att kommunen erbjuder parkeringsmöjligheter på samma villkor för husbilar såväl som till personbilar.
Platsen vid Vänern är en parkering utan någon service.

Jag anser snarare att det är kommunens skyldighet att erbjuda parkeringsmöjligheter även för husbilar.
Att diskriminera husbilsägare genom att inte erbjuda parkeringsmöjligheter är inte okey.

Vill jag istället ha service i form av toaletter, dusch, el, tvättmaskin, tömning och vatten så väljer jag ställplatsen i Marinan för 180 kr.

Platserna kompletterar varandra bra.

Jäkligt bra sagt!!
Detta ständiga tjat om att vi som inte vill stå på camping är snåla och borde verkligen ha råd att
betala några hundra för en nattplats.
Ställplatser som kommunen står för är just bara en parkeringsplats för natten eller på dagen
när man vill besöka affärer m.m
För mig är marinans platser ointressant eftersom jag inte har behov av serviceutbudet där så mig
kan dom inte räkna in som en förlorad kund.
Vi har lika stor rätt naturligtvis att finna parkeringsplatser som alla andra fordon.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Visst, det tycker jag med- Men efter att alltid haft monopol på camping & inte begriper hur husbilar används så tycker dom tydligen inte att dom behöver göra någonting. För dom är fritid i husbilar likvärdigt med camping som skall tillbringas på en camping. Svenska husbilsklubbar borde gå samman & starta en upplysningskampanj om hur vi använder & lever i våra husbilar. De av oss som föredrar campingar skall dom se som "grädde på moset".

Jag undrar om det inte håller på att bli förändringar på hur fördelningen ser ut på campingar, lite olika vart i landet man är förmodligen.

Förra helgen: Jogersö camping hade ca 70% husvagnar och MÅNGA långliggare, 25% husbilar och 5 % tält.
I helgen: Mariefreds camping var det ca 70% husbilar, 20% husvagnar "Få långliggare" och 10% tält.

Dragsö camping håller på att ta bort alla långliggare "husvagnar" det finns dom som haft platser där sen Dackefejden, givetvis dom bästa platserna! Det är inget koloniområde vi bedriver, området är avsatt som campingområde, berättade ägaren för mig.

Jag känner en som hyrde husbil i sommar, stod hela veckan på samma camping i Örebro. Jag frågade varför hyrde ni inte en stuga på campingen? dom var fullbokade och husvagn vågade dom inte köra.

Jag tror inte campingarna ser oss som grädden på moset, utan en del av själva huvudrätten!
Därför gör dom sitt yttersta för att stänga ner parkeringsplatser för husbilar, jag törs lova att många parkeringsförbudsskyltar för husbilar/campingförbjuden är uppsatta av privatpersoner och campingägare. Och då menar jag proffsiga skyltar så vi ska tro att dom är ditsatta av kommunen.

Undra om campingarna har tillåtelse att bedriva koloniområde som ex Jogersö gör, eller om platsen är avsedd för just campare för tillfälliga övernattningar?
 
Toppen