• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om kylskåp och 12v

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Absorptionskylskåp är, och skall vara, kopplat över tändningen på bilen för att man inte ska riskera att dra ur bodelsbatteriet med kylskåpet.
Nyare husbilar har ofta kompressorkylskåp som är betydligt effektivare och de går alltid på 12V.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
Nu vet jag inte hur gammal bilen är ,men finns det ett autoläge på skåpet bör du prova det för då startar gasolen när motorn stängs av!
Tommy
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tack! Det förklarar varför den HB vi lånade i somras som var av årsmodell 2007 där funkade Kylskåpet ngn tid efter att man stängt av motorn! Våran är en 2015 och kvalar väl då in under "nyare":)!
Njae. Båda är förmodligen "gamla". Kan din kyl gå på gasol så är det ett absorptionsskåp. Och då drar det mycket energi jämfört med ett nytt kompressorskåp. Absorptionsskåp ska inte vara kopplade så att de kan dra ur bodelsbatteriet.

Kompressorskåp har blivit mer allmänt i husbilar först de senare åren. De går alltid på 12V och är kopplade över bodelsbatteriet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Absorptionskylskåp är, och skall vara, kopplat över tändningen på bilen för att man inte ska riskera att dra ur bodelsbatteriet med kylskåpet.
Nyare husbilar har ofta kompressorkylskåp som är betydligt effektivare och de går alltid på 12V.
Vårt Dometic RM8505 är ett AES-skåp och väljer energikälla om det står i Auto-läge.
MEN, ställer man det i Gas-läge går det alltid på gas, likaså om man ställer det på 12 V går det på 12V, oavsett om motorn är igång eller inte...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Njae. Båda är förmodligen "gamla". Kan din kyl gå på gasol så är det ett absorptionsskåp. Och då drar det mycket energi jämfört med ett nytt kompressorskåp. Absorptionsskåp ska inte vara kopplade så att de kan dra ur bodelsbatteriet.

Kompressorskåp har blivit mer allmänt i husbilar först de senare åren. De går alltid på 12V och är kopplade över bodelsbatteriet.

Det är väl egentligen bara i plåtisar kompressorskåpen har blivit mera allmänna, men även där finns det ju många med absorbtionsskåp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Javisst finns det sådan koppling också. Och då med risk att bodelsbatteriet dras ur. Såvida det inte finns någon annan övervakning.
Har du inte ett autoläge AES på din kyl om bilen är från 2015? Att kylen larmar när du stänger av är en varning för att inte dra ur batteriet.
Min AES kyl startar inte gasen förrän 15 minuter efter du stannat,detta för att man skall kunna tanka säkert,den går inte att köra på 12V med motorn avstängd,olika kopplat mellan olika tillverkare.
Kompressorkylar kräver fortfarande mycket ström,ordentlig batteribank krävs samt bra laddning.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har du inte ett autoläge AES på din kyl om bilen är från 2015? Att kylen larmar när du stänger av är en varning för att inte dra ur batteriet.
Min AES kyl startar inte gasen förrän 15 minuter efter du stannat,detta för att man skall kunna tanka säkert,den går inte att köra på 12V med motorn avstängd,olika kopplat mellan olika tillverkare.
Kompressorkylar kräver fortfarande mycket ström,ordentlig batteribank krävs samt bra laddning.
Nu vet jag inte varför du citerar mig i ditt inlägg. Det ser ut som om du vänder dig till mig men det är inte jag som har problem och startat tråden.

Däremot gäller faktiskt din sista mening mig. Jag har kompressorkylskåp på ett 95 Ah batteri och en liten solcell. Jag har inte märkt minsta problem. Men jag kör varje dag med något undantag.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Tack! Det förklarar varför den HB vi lånade i somras som var av årsmodell 2007 där funkade Kylskåpet ngn tid efter att man stängt av motorn! Våran är en 2015 och kvalar väl då in under "nyare":)
På Dometic med AES kopplas gasen först på efter 15 min. för att inte gasen ska tändas vid tanknin.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är väl egentligen bara i plåtisar kompressorskåpen har blivit mera allmänna, men även där finns det ju många med absorbtionsskåp.
Finns några premiummärken som gått över till kompressorkyl/frys för bättre funktion. Det krävs inte mer ca. 30 Ah/dygn. på dessa bilar är det Lithiumbatterir och flera solceller. Sommartid har man gratis drift av kyl/frys.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns några premiummärken som gått över till kompressorkyl/frys för bättre funktion. Det krävs inte mer ca. 30 Ah/dygn. på dessa bilar är det Lithiumbatterir och flera solceller. Sommartid har man gratis drift av kyl/frys.

Det är inte många om ens några kompressorkylskåp av lite större format (eftersom du nämner premium) som klarar sig på 30Ah/dygn vid sommartemperaturer, snarare 40-50Ah. Och då behövs det både bra med solceller och rejäl battericapacitet för att äverbrygga några mulna dagar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte varför du citerar mig i ditt inlägg. Det ser ut som om du vänder dig till mig men det är inte jag som har problem och startat tråden.

Däremot gäller faktiskt din sista mening mig. Jag har kompressorkylskåp på ett 95 Ah batteri och en liten solcell. Jag har inte märkt minsta problem. Men jag kör varje dag med något undantag.
Det är väl det som är kravet för att klara sig med kompressorkyl,att man laddar ofta då är det inget problem,har tittat på en hyfsat stor kyl och räknar med runt 50AH/dygn.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är inte många om ens några kompressorkylskåp av lite större format (eftersom du nämner premium) som klarar sig på 30Ah/dygn vid sommartemperaturer, snarare 40-50Ah. Och då behövs det både bra med solceller och rejäl battericapacitet för att äverbrygga några mulna dagar.
Jag har fått informationen att Dometic 10 serie ska förbruka ca. 30 Ah/dygn. Om det blir aktuellt att byta ut bef. kyl/frys så blir det kompressormodell. Hade det i förra bilen. Har 1040 W solceller o 800 Ah Lithiumbatterier. Elverk på 4000W Batterladdare 150 A o 90A DC/DC vid resa. Det ska inte vara några problem vad jag kan förstå.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmmm, kan kanske räcka. Du skulle kanske behöva trycka i ett par batterier till för att vara på säkra sidan. Skoja bara :)

Hade jag haft möjligheten att ha så mycket batteri och solpanel hade jag också kastat ut absorbtionsskåpet för länge sedan. Kompressorskåpet är en av dom få saker jag saknar från plåtisen vi hade förut.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
I båtar används ofta kompressorskåp som kör kompressorn för att lagra kyla så länge motorn är igång. Denna lagrade kyla spar sedan batterierna då motorn stoppats. Skåp med denna extrautrustning måste gå att använda även i husbilar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
Tillbaks till huvedfrågan! Varför slå över till 12 V när ni kör? En HB årsmodell 2015 bör ha en AES kyl, kör på autoläge så är problemet löst!
 
Toppen