• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fråga om kylskåp och 12v

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2026
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
 
Absorptionskylskåp är, och skall vara, kopplat över tändningen på bilen för att man inte ska riskera att dra ur bodelsbatteriet med kylskåpet.
Nyare husbilar har ofta kompressorkylskåp som är betydligt effektivare och de går alltid på 12V.
 
Tack! Det förklarar varför den HB vi lånade i somras som var av årsmodell 2007 där funkade Kylskåpet ngn tid efter att man stängt av motorn! Våran är en 2015 och kvalar väl då in under "nyare":-)!
 
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
Nu vet jag inte hur gammal bilen är ,men finns det ett autoläge på skåpet bör du prova det för då startar gasolen när motorn stängs av!
Tommy
 
Tack! Det förklarar varför den HB vi lånade i somras som var av årsmodell 2007 där funkade Kylskåpet ngn tid efter att man stängt av motorn! Våran är en 2015 och kvalar väl då in under "nyare":)!
Njae. Båda är förmodligen "gamla". Kan din kyl gå på gasol så är det ett absorptionsskåp. Och då drar det mycket energi jämfört med ett nytt kompressorskåp. Absorptionsskåp ska inte vara kopplade så att de kan dra ur bodelsbatteriet.

Kompressorskåp har blivit mer allmänt i husbilar först de senare åren. De går alltid på 12V och är kopplade över bodelsbatteriet.
 
Absorptionskylskåp är, och skall vara, kopplat över tändningen på bilen för att man inte ska riskera att dra ur bodelsbatteriet med kylskåpet.
Nyare husbilar har ofta kompressorkylskåp som är betydligt effektivare och de går alltid på 12V.
Vårt Dometic RM8505 är ett AES-skåp och väljer energikälla om det står i Auto-läge.
MEN, ställer man det i Gas-läge går det alltid på gas, likaså om man ställer det på 12 V går det på 12V, oavsett om motorn är igång eller inte...
 
Javisst finns det sådan koppling också. Och då med risk att bodelsbatteriet dras ur. Såvida det inte finns någon annan övervakning.
 
Njae. Båda är förmodligen "gamla". Kan din kyl gå på gasol så är det ett absorptionsskåp. Och då drar det mycket energi jämfört med ett nytt kompressorskåp. Absorptionsskåp ska inte vara kopplade så att de kan dra ur bodelsbatteriet.

Kompressorskåp har blivit mer allmänt i husbilar först de senare åren. De går alltid på 12V och är kopplade över bodelsbatteriet.

Det är väl egentligen bara i plåtisar kompressorskåpen har blivit mera allmänna, men även där finns det ju många med absorbtionsskåp.
 
Javisst finns det sådan koppling också. Och då med risk att bodelsbatteriet dras ur. Såvida det inte finns någon annan övervakning.
Har du inte ett autoläge AES på din kyl om bilen är från 2015? Att kylen larmar när du stänger av är en varning för att inte dra ur batteriet.
Min AES kyl startar inte gasen förrän 15 minuter efter du stannat,detta för att man skall kunna tanka säkert,den går inte att köra på 12V med motorn avstängd,olika kopplat mellan olika tillverkare.
Kompressorkylar kräver fortfarande mycket ström,ordentlig batteribank krävs samt bra laddning.
 
Har du inte ett autoläge AES på din kyl om bilen är från 2015? Att kylen larmar när du stänger av är en varning för att inte dra ur batteriet.
Min AES kyl startar inte gasen förrän 15 minuter efter du stannat,detta för att man skall kunna tanka säkert,den går inte att köra på 12V med motorn avstängd,olika kopplat mellan olika tillverkare.
Kompressorkylar kräver fortfarande mycket ström,ordentlig batteribank krävs samt bra laddning.
Nu vet jag inte varför du citerar mig i ditt inlägg. Det ser ut som om du vänder dig till mig men det är inte jag som har problem och startat tråden.

Däremot gäller faktiskt din sista mening mig. Jag har kompressorkylskåp på ett 95 Ah batteri och en liten solcell. Jag har inte märkt minsta problem. Men jag kör varje dag med något undantag.
 
Tack! Det förklarar varför den HB vi lånade i somras som var av årsmodell 2007 där funkade Kylskåpet ngn tid efter att man stängt av motorn! Våran är en 2015 och kvalar väl då in under "nyare":)
På Dometic med AES kopplas gasen först på efter 15 min. för att inte gasen ska tändas vid tanknin.
 
Senast ändrad:
Det är väl egentligen bara i plåtisar kompressorskåpen har blivit mera allmänna, men även där finns det ju många med absorbtionsskåp.
Finns några premiummärken som gått över till kompressorkyl/frys för bättre funktion. Det krävs inte mer ca. 30 Ah/dygn. på dessa bilar är det Lithiumbatterir och flera solceller. Sommartid har man gratis drift av kyl/frys.
 
Senast ändrad:
Finns några premiummärken som gått över till kompressorkyl/frys för bättre funktion. Det krävs inte mer ca. 30 Ah/dygn. på dessa bilar är det Lithiumbatterir och flera solceller. Sommartid har man gratis drift av kyl/frys.

Det är inte många om ens några kompressorkylskåp av lite större format (eftersom du nämner premium) som klarar sig på 30Ah/dygn vid sommartemperaturer, snarare 40-50Ah. Och då behövs det både bra med solceller och rejäl battericapacitet för att äverbrygga några mulna dagar.
 
Nu vet jag inte varför du citerar mig i ditt inlägg. Det ser ut som om du vänder dig till mig men det är inte jag som har problem och startat tråden.

Däremot gäller faktiskt din sista mening mig. Jag har kompressorkylskåp på ett 95 Ah batteri och en liten solcell. Jag har inte märkt minsta problem. Men jag kör varje dag med något undantag.
Det är väl det som är kravet för att klara sig med kompressorkyl,att man laddar ofta då är det inget problem,har tittat på en hyfsat stor kyl och räknar med runt 50AH/dygn.
 
Det är inte många om ens några kompressorkylskåp av lite större format (eftersom du nämner premium) som klarar sig på 30Ah/dygn vid sommartemperaturer, snarare 40-50Ah. Och då behövs det både bra med solceller och rejäl battericapacitet för att äverbrygga några mulna dagar.
Jag har fått informationen att Dometic 10 serie ska förbruka ca. 30 Ah/dygn. Om det blir aktuellt att byta ut bef. kyl/frys så blir det kompressormodell. Hade det i förra bilen. Har 1040 W solceller o 800 Ah Lithiumbatterier. Elverk på 4000W Batterladdare 150 A o 90A DC/DC vid resa. Det ska inte vara några problem vad jag kan förstå.
 
Hmmm, kan kanske räcka. Du skulle kanske behöva trycka i ett par batterier till för att vara på säkra sidan. Skoja bara :)

Hade jag haft möjligheten att ha så mycket batteri och solpanel hade jag också kastat ut absorbtionsskåpet för länge sedan. Kompressorskåpet är en av dom få saker jag saknar från plåtisen vi hade förut.
 
I båtar används ofta kompressorskåp som kör kompressorn för att lagra kyla så länge motorn är igång. Denna lagrade kyla spar sedan batterierna då motorn stoppats. Skåp med denna extrautrustning måste gå att använda även i husbilar.
 
Nybliven ägare av beg husbil. Bilen har ett bodelsbatteri och 2 solceller. Det som är förvånande är att under färd ställer vi kylskåpet på 12v, inga problem men i samma sekund som motorn stäng så "larmar" kylskåpet. Borde inte bodelsbatteriet ha tillräckligt med spänning för att i vartfall en stund kunna driva kylskåpet? Ställer frågan här för bilen köptes beg på firma så vi har några månaders "funktionsgaranti" Tacksam för svar av någon erfaren/kunnig HB ägare!
Tillbaks till huvedfrågan! Varför slå över till 12 V när ni kör? En HB årsmodell 2015 bör ha en AES kyl, kör på autoläge så är problemet löst!
 
Tillbaka
Toppen