• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotogenkamin i husbilen

Micke Grönlund

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
38628
Medlemskap
2024
Nybliven husbilsägare efter att ha varit utan de senaste sex åren.
Upptäcker att det hänt en hel del inom området, men utmaningarna med att ligga ute längre perioder under kall väderlek utan tillgång till extern el tycks vara desamma.
Då kommer jag in på området värme.
Har sökt i forumet om någon använt fotogenkamin i husbilen utan att hitta något.
Har köpt en idag som primärt ska användas om/när jag kört den ordinarie värmaren (Truma luftburen) såpass mycket att jag börjar få ont om el i batterierna.
Vad är era tankar på fotogenkamin, utöver att säkerställa bra syretillgång i bilen?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Känns som många använder förbräningsvärmare i slutna utrymmen!
Typ behövs ingen kommentar på sånt . Hoppas ni gör det själva .För i annat fall kan det bli vålande till annans död .

I annat fall så tar all förbränning syre .. syret måste komma utifrån .. syret inehåller fukt ..vatten .som ger kondens..som ger mögel.. att försöka värna .typ en husbil med 10 värmeljus .. drar in mycket kall och fuktig luft

En effektiv fossil värmare tar syret utifrån och har ett avgasrör . För de skadliga gaserna. Enkelt !
Instämmer i första och tredje stycket men bara delvis i det andra.
Om avgaserna leds ut via skorsten men förbränningsluften tas invändigt så leder det ofta till att ventilationen ökar, dvs mer kall luft kommer in i bodelen och måste värmas. Men den inkommande luften är i allmänhet torrare än inomhusluften!

(Tas istället förbränningsluften direkt utifrån till kaminen är den likafullt kall och kommer att ta av kaminens värmeeffekt när den värms upp)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Instämmer i första och tredje stycket men bara delvis i det andra.
Om avgaserna leds ut via skorsten men förbränningsluften tas invändigt så leder det ofta till att ventilationen ökar, dvs mer kall luft kommer in i bodelen och måste värmas. Men den inkommande luften är i allmänhet torrare än inomhusluften!

(Tas istället förbränningsluften direkt utifrån till kaminen är den likafullt kall och kommer att ta av kaminens värmeeffekt när den värms upp)

Då kallt luft innehåller mer syre så blir förbränningen bättre.... Så den förlust du pratar om kanske är en vinst istället.. ;)
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Instämmer i första och tredje stycket men bara delvis i det andra.
Om avgaserna leds ut via skorsten men förbränningsluften tas invändigt så leder det ofta till att ventilationen ökar, dvs mer kall luft kommer in i bodelen och måste värmas. Men den inkommande luften är i allmänhet torrare än inomhusluften!

(Tas istället förbränningsluften direkt utifrån till kaminen är den likafullt kall och kommer att ta av kaminens värmeeffekt när den värms upp)
Visst är det typ 10 minus ute så kan syret utifrån va torrare..men min erfarenhet är att syret alltid ska tas utifrån ..eller så ska taklucka alltid va öppen ..
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Bara om värmaren i annat fall går med luftunderskott.
Diesel/bensin värmarna går alltid med stort luftöverskott vid havsnivå.
Havsnivå eller inte .. förgående vinter i december .. ha har..eller kanske hade en anhörig som fått för sig att en diesel. Värmare ..10 kwh förbränner avgaser till något giftfritt
Kan låsta hemsk ..men ja komm till lokalen 10.minuter för tidigt . Fanskapet låst sig med diesel värmaren .
När ja öppna å komm in sväva idioten.
Lycklig ...ja diesel värmaren har då förbrukat syret och koldioxid nivån är så hög att idioten lilla ruttna hjärna av syrebrist skapar ett rus
Mm då fatta jag inte
. Värmaren stängdes av vi fixa i lokalen.
..ja blev sjuk 2 veckor
Han blev sjukare kolmonoxid förgiftning

10.minuter för tidigt komm jag och öppna dörren..
Så om nån skriver de använder fossil bränsle i typ en. Lägenhet utan avgasrör. Eller tilluft .så finns bara IDIOT
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
En beprövad produkt som inte använder fotogen men diesel. Skulle jag inreda en husbil själv skulle jag fundera över en sådan.


Edit: ser nu att det går att använda fotogen också även om diesel tycks vara huvudalternativet
Glembring har stulit och kopierat danska refleks dieselkaminen. Jag har har varit i kontakt med danska refleks. Han visste inte om det . Glembring var svensk återförsäljare för honom. Refleks dieselvärmare finns i många fiskebåtar i bla danmark . Jag har haft dom bla i en toyota landcruiser under min vistelse i kiruna på vintern. Den var bra, men glembrings kopia är en sämre variant med dålig kokplatta m m. Kompisen i pajala köpte glembrings. Jag ser ju skillnaden direkt. Fräckt att vara återförsäljare och sen kopiera en kamin . Glembring blev förbannad när jag sa det till honom. Vet ej hur det gick sen.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Havsnivå eller inte .. förgående vinter i december .. ha har..eller kanske hade en anhörig som fått för sig att en diesel. Värmare ..10 kwh förbränner avgaser till något giftfritt
Kan låsta hemsk ..men ja komm till lokalen 10.minuter för tidigt . Fanskapet låst sig med diesel värmaren .
När ja öppna å komm in sväva idioten.
Lycklig ...ja diesel värmaren har då förbrukat syret och koldioxid nivån är så hög att idioten lilla ruttna hjärna av syrebrist skapar ett rus
Mm då fatta jag inte
. Värmaren stängdes av vi fixa i lokalen.
..ja blev sjuk 2 veckor
Han blev sjukare kolmonoxid förgiftning

10.minuter för tidigt komm jag och öppna dörren..
Så om nån skriver de använder fossil bränsle i typ en. Lägenhet utan avgasrör. Eller tilluft .så finns bara IDIOT
Det var illa. Men refleks kaminen tar syret underifrån i ett hål utifrån . Och skorstenen släppar avgasarna ut genom skorstenen. Då funkar det . Har inte dött som du ser!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Hoppas bara att alla förstår att förbräning ger förbrukning av syre och koldioxid.. koldioxid är tyngre än syre och trängre undan syret ..det ger en smärtfri död
Även om gasol typ bara avger koldioxid så förbrukas syret .. det ger ..sämre förbränning och kolmonoxid.. .
Aldrig förbränna något i slutna utrymmen som en bostad eller husbil ..utan god ventilation
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sökte, och kollade en av alla de träffar som kom upp där man kunde läsa följande rekomendation:

"Denna rejäla gasolvärmare är med sin kvalitet och ringa storlek idealisk för alla typer av utomhus aktiviteter där värme önskas, eller varför inte som säkerhet den dagen strömmen går."

Märkligt att ingen myndighet stoppar sådant här tycker jag. Ordet "säkerhet" i sammanhanget smakar onäkligen lite illa.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja det är konstigt ..jag läst om diesel värmare 10 kwh .skall inte användas där inomhus ..och inte i närheten av något levande
Vidare googlat på Gasol.. och gasol avger bara koldioxid samma som utandningsluften..jojo . 1 kg gasol avger 2.5 kg koldioxid .i form av gas .. Ingen vill släppa ut 2.5 kg gasol i som lokal !
Koldioxid är tungt och tränger undan syre .... så när syrenivån sjunker vid golvet där du är så dör du smärtfritt av syrebrist
Och har man en värmare igång .gasol diesel fotogen.. så när syrenivån sjunker så .ökar mängden kolmonoxid
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja det är konstigt ..jag läst om diesel värmare 10 kwh .skall inte användas där inomhus ..och inte i närheten av något levande
Vidare googlat på Gasol.. och gasol avger bara koldioxid samma som utandningsluften..jojo . 1 kg gasol avger 2.5 kg koldioxid .i form av gas .. Ingen vill släppa ut 2.5 kg gasol i som lokal !
Koldioxid är tungt och tränger undan syre .... så när syrenivån sjunker vid golvet där du är så dör du smärtfritt av syrebrist
Och har man en värmare igång .gasol diesel fotogen.. så när syrenivån sjunker så .ökar mängden kolmonoxid
Svar på mig själv ..koldioxid . Fastgas som många berusad sig på ...det är att gasen ger en syrebrist i hjärnan . Och då skapar hjärnan ett rus .innan döden inträffar.
Så att förbränna i lokal kan bli en glad smärtfri död
 

AnoSö

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Timrå
HBK-Nr
18175
Medlemskap
2024
Beskrivning
Gasolvärmare Jakt-Buddy – Amerikas mest sålda portabla gasolvärmare. Gasoltuben.se lanserar Jakt-Buddy först i Skandinavien. En portabel gasolvärmare speciellt utvecklad för jakt och båtliv. Denna rejäla gasolvärmare är med sin kvalitet och ringa storlek idealisk för alla typer av utomhus aktiviteter där värme önskas, eller varför inte som säkerhet den dagen strömmen går. Man kan dessutom montera Jakt-Buddy på väggen! 2 års garanti!

Jakt-Buddy är idealisk för friluftsliv
Gasolkaminen och dess ringa storlek gör att man på ett smidigt sätt kan ta med sig och värma upp i båten, tältet, jaktkojan och stugan eller som din “Little-Buddy” med när du pimplar på sjön. Observera att kaminen blir väldigt varm och därför skall det finnas gott om utrymmet ovanför gasolbrännaren.

Säker användning inomhus
Gasolvärmare Jakt-Buddy har alla funktioner man kan önska sig från en gasolkamin och är helt säker för användning inomhus! Kaminen är framtagen för inomhusbruk och är därför utrustad med automatisk syrgaskontroll (Italienska OSD) som automatiskt kontrollerar och stänger av kaminen innan nivån av CO2 eller CO blir för hög. Detta gäller även om ”pilotlågan” skulle slockna. Därför behöver du inte vara orolig för att kaminen tar för mycket utav syret i rummet.

Kräver ingen skorsten eller installation
Gasolvärmare avger varken rök eller sot, detta tack vare den höga och rena förbränningen. Därför blir Jakt-Buddy 100% portabel och fri från installation.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Refleks kaminen drar ingen ström . Tar syre från ett intak i golvet. Har skorsten för avgas . Inga problem . Med en liten dieselpump från biltema funkar det perfekt. Har även reel kokplatta. Glembrings piratkopia har tunn järnplåt som kokplatta som...made in china. Fult att sno en bra ide, men så är det ju tyvärr. Sen är det ju en fråga om priset? Är kopian billigare än originalet. Man ser ju skillnaden direkt men vill inte betala för kvalitet.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Refleks kaminen drar ingen ström . Tar syre från ett intak i golvet. Har skorsten för avgas . Inga problem . Med en liten dieselpump från biltema funkar det perfekt. Har även reel kokplatta. Glembrings piratkopia har tunn järnplåt som kokplatta som...made in china. Fult att sno en bra ide, men så är det ju tyvärr. Sen är det ju en fråga om priset? Är kopian billigare än originalet. Man ser ju skillnaden direkt men vill inte betala för kvalitet.
Tycks va en seriös och riskfri värmekälla som kräver installation. Men så är det .även vid vedeldning..ordna syret utifrån
.är en betydande effekt höjning!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De kaminerna det står att de kan användas inomhus på betyder inte i en husbil/vagn.

I ett hus på 100m2 har du ca 250m3 luft och (om det gamla självdraget inte är igentäppt) ett luftflöde genom huset på ca 35 liter per sekund.

I en husbil som har invändig längd på 6,5m har du ca 30m3 luft och flödet är nog inte mer än 3-5l/s.

Risken för förgiftning/kvävning är överhängande....
 
Toppen