• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotogenkamin i husbilen

Micke Grönlund

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
38628
Medlemskap
2024
Nybliven husbilsägare efter att ha varit utan de senaste sex åren.
Upptäcker att det hänt en hel del inom området, men utmaningarna med att ligga ute längre perioder under kall väderlek utan tillgång till extern el tycks vara desamma.
Då kommer jag in på området värme.
Har sökt i forumet om någon använt fotogenkamin i husbilen utan att hitta något.
Har köpt en idag som primärt ska användas om/när jag kört den ordinarie värmaren (Truma luftburen) såpass mycket att jag börjar få ont om el i batterierna.
Vad är era tankar på fotogenkamin, utöver att säkerställa bra syretillgång i bilen?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har testat portabel fotogenkamin i båt, ingen hit då tyckte jag.

Dyr i inköp, dyrt bränsle, lukt, kommer att börja sota över tid,
värmen hamnar inte där den behövs bäst runt vattensystem, tankar m.m. ifall den inte har fläktstyrd varmluft.
Jag skulle hellre skaffa bättre/större batteri samt en "Kinavärmare" som komplement/alternativ.
 
Senast ändrad:

Micke Grönlund

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
38628
Medlemskap
2024
Har testat portabel fotogenkamin i båt, ingen hit då tyckte jag.

Dyr i inköp, dyrt bränsle, värmen hamnar inte där den behövs bäst runt vattensystem, tankar m.m. ifall den inte har fläktstyrd varmluft.
Jag skulle hellre skaffa bättre/större batteri samt en "Kinavärmare" som komplement/alternativ.
”Kinavärmare” såsom i dieselvärmare?
Tänkte ha på Truman men på låg värme mest för att säkerställa att inget fryser och ha denna för att värrma upp mitten av bilen.
Testkör den just nu i vardagsrummet och jag hoppas att den slutar lukta så mycket som den gör just nu när den blivit lite inkörd.
Vardagsrummet är varmt nu i alla fall
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Nybliven husbilsägare efter att ha varit utan de senaste sex åren.
Upptäcker att det hänt en hel del inom området, men utmaningarna med att ligga ute längre perioder under kall väderlek utan tillgång till extern el tycks vara desamma.
Då kommer jag in på området värme.
Har sökt i forumet om någon använt fotogenkamin i husbilen utan att hitta något.
Har köpt en idag som primärt ska användas om/när jag kört den ordinarie värmaren (Truma luftburen) såpass mycket att jag börjar få ont om el i batterierna.
Vad är era tankar på fotogenkamin, utöver att säkerställa bra syretillgång i bilen?
mina erfarenheter säger NEJ, vi hade en i vårt hus, den stod innanför dörren på huset. När vi stängde dörren blåste lågan ut och den började sota, hela huset ,inne i kylen överallt fett sot med helsanering som följd,aldrig mer a en sådan grunka.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Blir mycket fukt inne också av den förutom att den tar syre och kan lukta. Men med mycket bra ventilation bör det ju funka men då får man värma en massa ventilationsluft också. Är ju inte så att man inte har skorsten hemma i huset till avgaserna.
 

Micke Grönlund

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
38628
Medlemskap
2024
Verkar inte få några notifieringar till mailen så jag missade att jag fått så många svar.
Tackar för det!
Jag har både elverk och kolmonoxid-larm och elverket får åka med på resan.
Testade fotogenkaminen i vardagsrummet igår och det blev väldigt varmt. Jag bor i ett gammalt, dragigt hus och vardagsrummet brukar vara väldigt kallt.
Det skulle nog behöva vara väldigt kallt för att jag skulle vilja köra kaminen i husbilen. Jag tror helt enkelt den är överdimensionerad för det, även om jag skulle ha en taklucka öppen för syretillförsel.
 

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Känns som många använder förbräningsvärmare i slutna utrymmen!
Typ behövs ingen kommentar på sånt . Hoppas ni gör det själva .För i annat fall kan det bli vålande till annans död .

I annat fall så tar all förbränning syre .. syret måste komma utifrån .. syret inehåller fukt ..vatten .som ger kondens..som ger mögel.. att försöka värna .typ en husbil med 10 värmeljus .. drar in mycket kall och fuktig luft

En effektiv fossil värmare tar syret utifrån och har ett avgasrör . För de skadliga gaserna. Enkelt !
 
Toppen