• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
En dold brytare till avstängningen på insprutningspumpen är nog inte helt fel lär ju inte få igång den då och då behövs den inte spåras, förr i tiden tog man ju ut rotorn från fördelaren när man skulle lämna bilen en tid på okändplats. Och ibland glömde man att sätta tillbaka den. Gamla lås är ganska dåliga låste upp kompisens bil med gamla nycklar till hänglås tror jag och flyttade den några meter på skoj. En kompis med en Merca kupe som låst in sina nycklar kunde öppnas på samma sätt. Så lås kan man inte lita på, de electroniska låsen behöver bara störas ut så låser de inte eftersom de inte får någon låssignal sen är det fritt att plundra bilen så se alltid till att bilen är låst ordentligt. såna störapparater går att komma över från kina och det vet ju tjuvarna om.
Hur gör man för att stänga av insprutningspumpen på en J5?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skulle tro att bilen kommer att hittas övergiven, i vilket skick återstår att se. Med tanke på åldern så har den ju inget större försäljningsvärde utom för dej Bror som har lagt ner så mycket arbete & din själ i att göra den så gott som i nyskick.
Ja det är den verkliga baksidan av att renovera saker, man får aldrig tillbaka något.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det skulle vara bra att som ägare till tråden kunna ladda ner den på sin egen dator och eventuellt skriva ut den, blir ju ett minne att ha och kanske dela med sej av via ett usb minne. Det som ligger på HBK servrar måste ju vara ganska fullt och det händer att de går sönder, visserligen ligger väl allt på ett inhyrt ställe som har dubbel redundans minst, men man vet ju vad som kan hända och har hänt. I ditt fall blir det ju en hel bok som man kan sitta och bläddra i. Kanske någon Admin kan klargöra om det finns en genväg att ta hem allt. Började själv göra det en gång i tiden men det blev för mycket jobb och hålla rätt på att allt kom med i rätt ordning. Har ofta haft nytta av och se vad jag gjort med bilen och när och var jag stannat på en resa.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hoppas att din bil hittas hel,så mycket arbete som du har lagt på den.Hoppas att den inte har gått den vägen att någon har en rutten bil av samma märke och tröttnat på att renovera.I stället sno en som är bra i skick och lyfter hela bodelen över på sitt gamla chassi.Omöjligt att upptäcka.Det har hänt några gånger,kanske mera med husvagnar.Det stulna hittas sedan någonstans i skogen utan bodel.Lycka till och hoppas bilen återbördas till dig i bra skick.
Mvh.s670sl
 
F

F.d. 22252

Guest
Antar att du ställt av bilen ingen mening att låta tjuvarna köra lagligt, tror en del polisbilar har en mer eller mindre automatisk kamera som läser skylten och larmar om det är något fel. Å andra sidan kan det hända att det finns skador som försäkringsbolaget kan ersätta så länge det är försäkrat. Polisen vet väl vad som är bäst. Husbilssäsongen är ju mer eller mindre över nu så det blir mer uppmärksamhet på de som rullar nu. Att någon skulle byta stora delar från bilen tror jag man kan glömma finns inga pengar att göra bara fantaster skulle ha intresse av gamla bilar och de skulle inte göra såna saker. Sällan man ser så gamla bilar på vägen söderut, finns inga pengar i en gammal bil om man inte behöver en rullande sommarstuga för skumma saker.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så stänger man motorn ja, men inte insprutningspumpen.
Bilar av den här årsmodellen har ju mekanisk insprutning där pumpen stannar när motorn stannar. Bengtic menade nog en brytare som stannade bränsletillförseln till motorn vilket är fullt möjligt. Denna funktion finns ju normalt i tändningslåset & åsidosätts ju vid en tjuvkoppling vilket tydligen skett i detta fallet.
 
F

F.d. 22252

Guest
De har nog kommit in med specialnycklar till både dörr och tändningslås, utan att gå omvägen genom att koppla förbi tändningslåset, det finns ju ett rattlås som måste vara upplåst. Hade Ford som min fru snodde nyckeln till när hon blev arg -blev hon ofta och den stod illa till låste upp både dörr och tändningslås med en liten plåtbit som brukade sitta i vita skjortkragar för att de skulle vara styva och skava ordentigt pillrade med den och vred försiktig med en liten radioskruvmejsel som jag på den tiden alltid hade med mej en vana från tv rep tiden. Jo som Bennsan skriver finns ju en stopp funktion i pumpen som manövreras elektriskt annars skulle man ju få bromsa motorn till stopp. Den kabeln borde inte vara svårt att få en säkerhetsbrytare i serie med.
Ja bilen kan ju vara i polen nu efter upphämtning av tjuvgods ett bekvämt sätt att transportera allt bara dra för gardinerna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tanken slog mig på detta inatt
Eftersom bilen var relativt gammal och det finns ju mycket nyare bilar än denna att stjäla
Det måste ha varit någon som kände till bilens bakgrund och Brors årliga jobb med den
Då tänkte jag som så att det har varit en HBK intresseeradsom läst hela Brors historia med bilen
De har nog kommit in med specialnycklar till både dörr och tändningslås, utan att gå omvägen genom att koppla förbi tändningslåset, det finns ju ett rattlås som måste vara upplåst. Hade Ford som min fru snodde nyckeln till när hon blev arg -blev hon ofta och den stod illa till låste upp både dörr och tändningslås med en liten plåtbit som brukade sitta i vita skjortkragar för att de skulle vara styva och skava ordentigt pillrade med den och vred försiktig med en liten radioskruvmejsel som jag på den tiden alltid hade med mej en vana från tv rep tiden. Jo som Bennsan skriver finns ju en stopp funktion i pumpen som manövreras elektriskt annars skulle man ju få bromsa motorn till stopp. Den kabeln borde inte vara svårt att få en säkerhetsbrytare i serie med.
Ja bilen kan ju vara i polen nu efter upphämtning av tjuvgods ett bekvämt sätt att transportera allt bara dra för gardinerna.
på bil går det en kabel till underkanten på pumpen
Tog bort ett gammalt larm på den men när jag tagit bort det gick det inte att starta den.
Tog bort alla kablar som gick från larmet följde dom och till slut hittade en som gick till pumpen,den var skarvad med en annan som kom från elboxen. Lossade den och kopplade den till pumpen och plötsligt gick bilen att starta. Funderar nu på att sätta en dold brytare nån stans för denna funktion.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
De har nog kommit in med specialnycklar till både dörr och tändningslås, utan att gå omvägen genom att koppla förbi tändningslåset, det finns ju ett rattlås som måste vara upplåst. Hade Ford som min fru snodde nyckeln till när hon blev arg -blev hon ofta och den stod illa till låste upp både dörr och tändningslås med en liten plåtbit som brukade sitta i vita skjortkragar för att de skulle vara styva och skava ordentigt pillrade med den och vred försiktig med en liten radioskruvmejsel som jag på den tiden alltid hade med mej en vana från tv rep tiden. Jo som Bennsan skriver finns ju en stopp funktion i pumpen som manövreras elektriskt annars skulle man ju få bromsa motorn till stopp. Den kabeln borde inte vara svårt att få en säkerhetsbrytare i serie med.
Ja bilen kan ju vara i polen nu efter upphämtning av tjuvgods ett bekvämt sätt att transportera allt bara dra för gardinerna.

Varför diskutera detta och förstöra Brors tråd om renovering, ok bilen är stulen!

Diskutera gärna antaganden för att sno en husbil i en egen tråd!

Hoppas admin kan lyfta ut skräpet till en egen tråd.

//Tommy
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Fy tusan nu börjar jag bli orolig för vår ännu inte återfunna husbil.
Temperaturen ute går ju mot nollan och kallare och husbilen var inte tömd på vatten mm innan stölden
Förvånad att inte bilen hittats stulna fordon brukar komma tillbaka första veckan så drtta verkar knivigt.

Återkommer
Hälsningar Bror
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tanken slog mig på detta inatt
Eftersom bilen var relativt gammal och det finns ju mycket nyare bilar än denna att stjäla
Det måste ha varit någon som kände till bilens bakgrund och Brors årliga jobb med den
Då tänkte jag som så att det har varit en HBK intresseeradsom läst hela Brors historia med bilen

på bil går det en kabel till underkanten på pumpen
Tog bort ett gammalt larm på den men när jag tagit bort det gick det inte att starta den.
Tog bort alla kablar som gick från larmet följde dom och till slut hittade en som gick till pumpen,den var skarvad med en annan som kom från elboxen. Lossade den och kopplade den till pumpen och plötsligt gick bilen att starta. Funderar nu på att sätta en dold brytare nån stans för denna funktion.
Glömde ”kanske” i min text ovan om Brors bil
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fy tusan nu börjar jag bli orolig för vår ännu inte återfunna husbil.
Temperaturen ute går ju mot nollan och kallare och husbilen var inte tömd på vatten mm innan stölden
Förvånad att inte bilen hittats stulna fordon brukar komma tillbaka första veckan så drtta verkar knivigt.

Återkommer
Hälsningar Bror
Ja kylan är inte bra för kranarna bla.

Riktigt surt att bli av med saker man gjort själv, skitsurt.

Kan väl inte vara någon som åker omkring med den och det känns samtidigt som konstigt att någon skulle bo i den också.

Känns nästan som om den borde vara parkerad någonstans.

Vad säger försäkringsbolaget?
 
Toppen