• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortsatt renovering

Det finns planer på ett nytt Dalslands Ring, denna gång i Bäckefors. Några eldsjälar här på orten har startat upp en prospektering & söker sponsorer. Bl.a RedBull har varit på tapeten. Banan är tänkt att få världcupstatus för framtida Formel 1-tävlingar.


Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hoppar turboslangen av så finns det speciella klammer för turboslangar. De har små "piggar" som hamnar mellan slang och rör och träs på slangen. Finns bl a på Volvo.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

300 mil med stölleprovet...problemlös tillvaro. 28 nätter hittills.
Nu lite översyn såsom byte gummibussningar i framvagnen som har ordentliga torrsprickor. Märker inget av detta men vill förebygga. Länkarmarnas bussningar var däremot i bra skick så dessa lämnar jag tills vidare. Har köpt även dessa bussningar men får bli i lagerlådan.
Har också ett litet oljeläckage från vevhusventilationen mot motorblocket. Sprucken plåtgreja så det blir en ny.
Efterdragning av alla bultar i styrväxel framvagn motorupphängning mm som en extra kontroll. Allt om det skall. Återstår en framvagnskontroll/inställning.

Återstår nu inte mycket av den ursprungliga 1985 års modell som jag köpte för några år sedan. Egentligen bara plåtkarossen, bakaxeln och ramen. Kul:D::D

Jobbar fortfarande på att hitta en automatlåda som passar men har inte hittat någon ännu. Har tittat på om det går att med hjälp av adapterplatta kunna montera en vw låda, men det innebär också att motorn måste tillbaka lite för att centrera utgående drivaxlar. Måste finnas flera alternativ så sökandet fortsätter.
Börjar bli en trogen gäst hos bilskrotarna som dock mycket ogärna släpper ut en på skrotgården, skyller på olycksrisk och försäkringsvillkor vilket nog också är riktigt. Får krusa lite så går det i alla fall.
Återkommer senare nu blir det Norrbotten tisdag nästa vecka dock med VW transporter.
Hälsn. Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    75,6 KB · Visningar: 15

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.619
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

300 mil med stölleprovet...problemlös tillvaro. 28 nätter hittills.
Nu lite översyn såsom byte gummibussningar i framvagnen som har ordentliga torrsprickor. Märker inget av detta men vill förebygga.

Återstår en framvagnskontroll/inställning.
Hälsn. Bror
-----------------------------------------------------
Hej Bror. Jag ser att du skrev framvagninställning återstår, och det kan troligen behövas.
Som upplysning om det är några fler som får för sig att byta de två plus två gummibussningarna till tvärstagen i framvagnen som Bror har gjort, och som jag också föreslog, och gjorde ihop med min växellådsrenovering.
Kolla framvagnen efter bytet.
Jag lossade i.o.f. mera saker, men det verkar som nya bussningar flyttar läget och vinkeln på framvagnen kontra styrstagen, så min framvagn stog ca. 11m.m. "toe-in" efter bytet. "Bara" ca. 1cm, men det räcker för att börja tugga framdäcken på utsidan rätt fort.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har blivit lite lat......inhandlade en elektrisk kran till gråvattentanken så att man inte behöver böja sig ner i onödan:D

Avsåg att montera denna idag och kunde snabbt konstatera att det skulle behövas en ombyggnad då jag vid renoveringen var slö och använde slang.
Inköp av några rörförminskningar först en klämkoppling till 28 mm plaströr och förminskning till 20 mm som passade i kranen.

Tillverkning av nya rör från tanken och det blev ett litet pusslande att dra fram rör så jag anar nu att det var därför jag använde rör. Frigång från handbromswire, fjäderblad, jaja det fixade sig. Hann dock inte montera idag med är klart att sätta upp på måndag. Måste ju ha lite helg också och 70 års fest imorgon å bilen skall med så vi har någonstans att hålla oss undan i samt sova.:cool:

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....

Trevlig helg och kör försiktigt
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    69,7 KB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack för gratulationerna men det är en kompis i firar idag. Själv har jag hunnit fylla 72
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Meckar vidare.
Var igår på Returbilen i Västerås och handlade komplett framvagn från en 1992 års modell. Orsak? Grövre undre kulbultar samt lite annan castervinkel. Verkar vara lite grövre fjäderben också. Skall mäta.
Denna bil hade en enda lång drivaxel till höger sida. Skriver detta då det ju varit lite snack här om dess vara eller inte. Samma axel sitter ju numera också på min bil.:):):)
Imorgon rengöring kanske lite färg och sedan montering plus ny framvagnskontroll.
Skall sedan bli intressant att se om man märker någon skillnad på vägen. Tycker att bilen varit lite för känslig för lite mera sidvind.
Bilder kommer senare
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är på väghemåt med husbilen. Den går bra men måste lösa problemet med höger drivaxel. Han som repade. Den sa att drivaxeln var för lång ca 110cm. Men när jag kom ner till Freiburg sa han att den inte var för lång. Han fick inte in drivaxeln i växellådan tillräckligt djupt. Och att den tog i oljefilter. Så jag fick olika svar. Nu till min fråga Bror, hur lång är den delen som skall in i växellådan? Oljefiltret är den placerat framför drivaxeln. Adressen du skickade på den andra drivaxeln. Denna axel är omkring 106 cm lika som den som sitter i bilen. Skall beställa den så får vi se hur det går. Denna axel passar enligt beskrivningen till alla förutom Peugeot J5 2,5 Td. Däremot passar den enligt dom till peugeot 1,9 samt alla Citroën 1,9, 2,5d och 2,5 Td. Har du Peugeot motor och låda.
PS Hälsa också din kompis som fyllde 70 år:yes::)
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.619
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Imorgon rengöring kanske lite färg och sedan montering plus ny framvagnskontroll.
Skall sedan bli intressant att se om man märker någon skillnad på vägen. Tycker att bilen varit lite för känslig för lite mera sidvind.
Bilder kommer senare
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
--------------------------------------------------------

Hej igen Bror, något som jag tycker saknas i framvagnen och som jag har börjat titta lite på, är ett vanligt krängningshämmarstag mellan sidorna.
Om man hittar något med lämplig bredd så är det bara :p: två karossfästen och några fästen och ev. stag till en lämplig punkt på de fjädrande delarna som behöver skapas.
ladda ned.jpg

Eller ev. inget karossfäste utan bara två fästen på var sida, som på den här baggen.
141742-467ef6d55aabc299136f6899ad4242ea.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Jankro,
detta har jag också sökt efter. Inte helt enkelt. Har i samband med skrotbesök tittat runt lite och mätt. Fortsätter med det för en riktig krägningshämmare vore guld värd.

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är på väghemåt med husbilen. Den går bra men måste lösa problemet med höger drivaxel. Han som repade. Den sa att drivaxeln var för lång ca 110cm. Men när jag kom ner till Freiburg sa han att den inte var för lång. Han fick inte in drivaxeln i växellådan tillräckligt djupt. Och att den tog i oljefilter. Så jag fick olika svar. Nu till min fråga Bror, hur lång är den delen som skall in i växellådan? Oljefiltret är den placerat framför drivaxeln. Adressen du skickade på den andra drivaxeln. Denna axel är omkring 106 cm lika som den som sitter i bilen. Skall beställa den så får vi se hur det går. Denna axel passar enligt beskrivningen till alla förutom Peugeot J5 2,5 Td. Däremot passar den enligt dom till peugeot 1,9 samt alla Citroën 1,9, 2,5d och 2,5 Td. Har du Peugeot motor och låda.
PS Hälsa också din kompis som fyllde 70 år:yes::)
Ha det

Hej Peter,
roligt att du är på väg hemöver och att det tydligen går bra.
I min bil byttes Peugeot motorn ut mot en Fiat motor Sofim.
Du skriver att drivaxeln passar till Citroen C25 och då skall det passa även Peugeot då de använder samma motor-låda.
Oljefiltret på Fiatmotorn sitter i framkanten och är långt från drivaxeln. Skall forska lite i varför och om det finns kortare oljefilter.
Den axel som sitter i min bil tror jag är 1078 mm. Vet inte hur lång axeldelen är som sitter i växellådan, det enda jag gjorde var att trycka in axeln så att det var samma avstånd mellan drivaxelns knut på båda sidor. Minns också att axeln var trög att få på plats och att jag använde gummiklubban. Tror att trögheten kan bero på spännringen-låsringen på axeln som skall in i ett motsvarande spår i diffen.
Hoppas du får klarhet i allt och blir nöjd med drivaxeln.
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har ingen större koll men oljefiltret sitter precis framför drivaxeln. Om jag minns rätt när han hissade upp bilen. Men känns bra att ha ert stöd. Sitter i norra Tyskland och har kört värmen i 3dygn. Lite småkallt när man använder shorts.
Trots att man är norrlänning
Ha det
 
Toppen