• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning Autobahn

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Ja du Jappe du verkar avsky allt som har med motorfordon att göra och målar upp olyckor lite här och där och visst sker olyckor och det är väldigt beklagligt .
Men det är likadant när det gäller flygolyckor , tågolyckor och cykelolyckor osv men det verkar vara just motorfordon som du slår ner på , alla olyckor är beklagliga .

Olyckor,krig ,naturkatastrofer sker överallt och det är beklagligt .

Räcker ju med att se dessa miljörena fordonen : https://www.youtube.com/results?search_query=cykel+craches
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fortkörning Autobahn

En erfarenhet som jag har är att personer som sysslar med motorsport, typ Trackdaysåkning, rally, mc-åkning på bana och liknande är mycket försiktiga och medvetna förare i vardagslivet.

Ta t.ex Bosse B som kluttrar lite här ibland, han har ett fint rykte som körinstruktör både utomlands och även här hemma på klubbnivå.

Försök att "stå på " lite i vardagsåka med honom i Högersäte.....då blir inte den herrn nådig att tas med.

Ett annat exempel på en ytterst duktig fortåkare är Björn "Nalle" Johansson som också är en person som är en mycket försiktig General i vardagstrafiken.

Fast det är ju inget vetenskapligt bevisat utan bara vanliga erfarenheter;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Ja du Jappe du verkar avsky allt som har med motorfordon att göra och målar upp olyckor lite här och där och visst sker olyckor och det är väldigt beklagligt .
Men det är likadant när det gäller flygolyckor , tågolyckor och cykelolyckor osv men det verkar vara just motorfordon som du slår ner på , alla olyckor är beklagliga .

Olyckor,krig ,naturkatastrofer sker överallt och det är beklagligt .

Räcker ju med att se dessa miljörena fordonen : https://www.youtube.com/results?search_query=cykel+craches

Ja du Bengt-Åke, du verkar avsky allt som har med begränsningar att göra och det är väl en bra inställning - för det mesta, men inte när det gäller onödiga olyckor orsakade av vissa fantomers övertro på sin förmåga att behärska fordon i höga farter på allmän väg. "Vi är bäst på att köra fort på Autobahn! Synd att det är så många nissar på vägen. Dom är ju i vägen för oss som verkligen kan det här med fortkörning!"

Att det fortfarande bara är en rekommendation att hålla max 130 km/tim på tyska Autobahn beror på politikernas rädsla för att förlora väljare om de skulle våga sig på att införa övre hastighetsgräns på Autobahn. Alla är överens om att det borde införas men inget parti vågar ta risken.

Vad gäller fartglada svenskars intresse för Nürburgring så har jag hört en del snack i sådana kretsar och där har det tydligt framkommit att dessa herrar också betraktar Autobahn som bra träning inför inträdet på "Nordschleifen".

Här kan man se vad dom sysslar med på Nordschleifen:

https://www.youtube.com/watch?v=umWGoO-OFgo

Vuxna människor? Jag tycker det verkar som om en del av dem skulle behöva lite körskoleutbildning m.m.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning Autobahn

Vuxna människor? Jag tycker det verkar som om en del av dem skulle behöva lite körskoleutbildning m.m.

Jappe

Det påminner mig om min uppväxt när det var fri fart på Göteborgsvägen i Uddevalla. Många fartfantomer gjorde plockepinn av björkarna i mittremsan.
Hastighetsbegränsningen infördes först 1955 inom stadens gränser men fortfarande rådde fri fart på landsvägarna.

image.jpg
Mitt barndomshem
 
Senast ändrad:

peter sielck

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14136
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Men hur ska vi gör med hästsporten som skadar många fler en motorsport.
Det är väl bra att vi har motorsporten så vi har fått säkrare bilar :mcride:
Mvh . Peter
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Det påminner mig om min uppväxt när det var fri fart på Göteborgsvägen i Uddevalla. Många fartfantomer gjorde plockepinn av björkarna i mittremsan.
Hastighetsbegränsningen infördes först 1955 inom stadens gränser men fortfarande rådde fri fart på landsvägarna.

Visa bilaga 93802
Mitt barndomshem

Bara för att citera NTF.

Hastighetsbegränsningarna genom tiderna
Redan för 100 år sedan, år 1907, infördes de första hastighetsbegränsningarna i Sverige. Den högsta tillåtna hastigheten i tätorter sattes till 15 km/tim. Den gällde dagtid. Efter solens nedgång var det 10 km/tim som gällde. Dessa gränser modifierades senare. På 1930-talet infördes i fri hastighet för personbilar och motorcyklar utanför tättbebyggt område och 1955 infördes generell hastighetsbegränsning på 50 km/tim för alla fordon inom tättbebyggt område. Fram till mitten av 1960-talet rådde i princip fri fart utanför tättbebyggda områden. Då, på 1960-talet, dödas årligen över 1.000 personer i trafiken och på försök infördes hastighetsgränser på landsvägar under större helger och på sommaren. 1967, i samband med omläggningen till högertrafik, infördes generella och differentierade hastighetsbegränsningar. 1971 infördes 70 km/tim utanför tättbebyggt område. Statens Trafiksäkerhetsverk fick dock besluta att den högsta hastigheten skulle vara 90 eller 110 km/tim och på vissa motorvägssträckor ända upp till 130 km/tim, den senare sänktes sedan till 110 km/tim.

Var det bättre förr?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortkörning Autobahn

Min käre Jappe

Jag har tyckt att du har många bra synpunkter i mycket & således sympatiserat med dina åsikter. I mitt tycke skulle forumet bli tämligen blekt utan dina påhitt (eller skall man säga hyss):D. Men detta med "fartfantomer" & "nissar" på autobahn är väl att ta i. Troligtvis triggar du bara för att få fart på debatten.:D Naturligtvis finns det människor som inte har någon självbevarelsedrift & kör med den uppfattningen att alla är uppmärksamma på deras framfart vilket inte är fallet & olyckan är ett faktum. I det stora hela så kör nog de flesta "fartfantomer & nissar" med framförhållning & efter trafikens förutsättningar annars skulle vi nog se ännu mera olyckor på dessa vägar. Att blanda in motorsport utövad på banor eller avlysta vägar är förkastligt eftersom dessa utövare är medvetna om de risker dom utsätter sig för & är beredda att ta dessa.

Bennie
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Jag var med på den tiden när det fri fart utanför tätbebyggt område och då gick det undan. Klarade vi inte Göteborg - Stockholm på 5 timmar så var vi pellejönsar och morsgrisar.

Idag begriper jag inte hur det gick till. Göteborg - Stockholm på 5 timmar. Det är svårt, för att inte säga omöjligt idag, om man ska köra lagligt. På 50-talet och en bit in på 60-talet körde vi lagligt hur fort vi än körde, utanför tätbebyggt område (bäst att tillägga).

Jag hade en kompis som var tävlingsförare. Han dog. På Särövägen. Frontalkrock med en annan motorcykel, framhjul mot framhjul.

Jappe
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fortkörning Autobahn

Bara för att citera NTF.

Hastighetsbegränsningarna genom tiderna
Redan för 100 år sedan, år 1907, infördes de första hastighetsbegränsningarna i Sverige. Den högsta tillåtna hastigheten i tätorter sattes till 15 km/tim.
Var det bättre förr?

Jag skall inte säga att det var bättre förr...det finns säker de som har koll på det.
Men om fartbegränsningar hade legat på en rimlig nivå....och om man haft mer koll på vilka som är lämpliga förare...
(länsman ägnade sig åt att jaga hembrännare på den tiden?? )
så skulle folkmängden i Sverige vara betydligt större , betydligt större...
Och många tragedier besparas de som drabbats...
lätt att raljera om man sluppit undan.
Kör försiktigt därute!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Det är väl inte detta du grundar dina åsikter på. Eller?

Bennie

Du är på mig hela tiden. Min person är inte särskilt intressant. Ämnet däremot är mycket intressant! Autobahn i Tyskland är väl det enda exemplet på vägar med fri fart i Europa.

Jag grundar mina åsikter på erfarenheter från många håll bl.a. just från Autobahn där jag har sett många hemska olyckor under de senaste 50 åren. Senast jag var i närheten av Nürburgring noterade jag hurusom närheten till fartarenan tycktes ha en viss inverkan på bilförarna i trakten. Många exempel på överdådig framfart där.

n1.jpg

Jag trodde inte att helikoptern skulle lyckas landa där men den gjorde det efter viss tvekan, verkade det som.

n2.jpg

n3.jpg
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortkörning Autobahn

Det är inte meningen att du ska ta det personligt men du kopplar faktiskt ihop en del av dessa med motorport som är något helt annat. Även jag har kört väldigt mycket på autobahn både privat & i tjänsten (då jag jag jobbade). Jag vill inte säga att jag har sett så förfärligt många olyckor alla de gånger som jag varit där & kört. Sett olyckor har jag gjort men vem som orsakat dom & vad dom berodde på har jag svårt att uttala mej om.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Jag har inga problem med att se kopplingen mellan sportig körning och olyckor, vare sig de sker på autobahn eller på racerbanan.

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Dessa bilder säger väl inte så mycket i ämnet då vi inte vet vad som orsakat denna olycka, ett tänkbart cenario skulle kunna vara att dem väjt för en något till åren kommen husbilsförare som satt och pillade med sin kamera och kom över lite på fel körbana.

Lars
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Denna tråd åker lite hit och dit precis som Jappes bilar i hans länk. Vi kanske kan titta på något annat trevligare då det skrivets en del om Nürburgring i tråden. Visste ni detta? På denna bana har det cyklats sedan 1927. Rad- & Lauftreff am Nürburgring | Nordschleife und Grand-Prix-Strecke*- Nürburgring Finns även en MTB slinga utmed hela nordslingan som är 22,9km och den har jag med på min att göra lista, får se om jag kan få ihop det denna sommar.

Minnesmärket är egen min bild men de två andra har jag tagit på nätet.
 

Bilagor

  • Grunen Hölle.jpg
    Grunen Hölle.jpg
    2,9 MB · Visningar: 1
  • Nurnburgring race.jpg
    Nurnburgring race.jpg
    351,5 KB · Visningar: 0
  • Nurnburgring MTB.jpg
    Nurnburgring MTB.jpg
    459,8 KB · Visningar: 0

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Ja du Bengt-Åke, du verkar avsky allt som har med begränsningar att göra och det är väl en bra inställning - för det mesta, men inte när det gäller onödiga olyckor orsakade av vissa fantomers övertro på sin förmåga att behärska fordon i höga farter på allmän väg. "Vi är bäst på att köra fort på Autobahn! Synd att det är så många nissar på vägen. Dom är ju i vägen för oss som verkligen kan det här med fortkörning!"

Att det fortfarande bara är en rekommendation att hålla max 130 km/tim på tyska Autobahn beror på politikernas rädsla för att förlora väljare om de skulle våga sig på att införa övre hastighetsgräns på Autobahn. Alla är överens om att det borde införas men inget parti vågar ta risken.

Vad gäller fartglada svenskars intresse för Nürburgring så har jag hört en del snack i sådana kretsar och där har det tydligt framkommit att dessa herrar också betraktar Autobahn som bra träning inför inträdet på "Nordschleifen".

Här kan man se vad dom sysslar med på Nordschleifen:

https://www.youtube.com/watch?v=umWGoO-OFgo

Vuxna människor? Jag tycker det verkar som om en del av dem skulle behöva lite körskoleutbildning m.m.

Jappe


Nja jag är inte en sådan fartdåre men när jag kör bil så kör jag bil och inte pillar på annat dock blir man lite irriterad på bilister som jojo kör ex kör i 80 på 80 väg men vid varje fartkamera bromsar ner till 70.

Min enda olycka som jag varit inblandad i var dock extremt alkoholrelaterad men detta berodde på att damen vi mötte hade 1,82‰ och jag möter hellre fortkörare som kör bil än rattfyllo.....
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fortkörning Autobahn

Jag tycker inte att man ska blanda i hop racing och fartfantomer på motorväg .Det är två helt skilda saker .Män generellt har en förmåga att överskatta sin förmåga att köra bil .Specielt dom med stor börs och fet sportbil
Det är inte Specielt många som verkligen klarar av dessa monster till bilar . Eller hysteriska motorcyklar som gör 200 knyck mellan rödljusena i stan .
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

En annan sak som brukar slå mig är när mycket unga personer kommer fräsande i en tex Volvo 850 Turbo med kanske 30000 mil på mätaren. Förmodligen helt värdelös väghållning och höjd effekt till över 300hk för en näst intill löjligt låg kostnad.
Farligt är bara förnamnet.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

RACING PÅ NÜRBURGRING 2015

Om du befinner dig i närheten av Nürburgring (strax norr om Moseldalen) under nedanstående datum, så vill vi gärna rekommendera dig att besöka motorsportens "Mecka":

14-17 maj = ADAC ZURICH 24-timmars race med över 200 deltagande racerbilar (inkl. träning och tidskvalificering). Banan är dessa dygn 25 km lång (hela Nordschleife + Grand Prix banan (där F1 numera körs sedan många år),
Räkna med i storleksordningen 150.000-200.000 åskådare !

25-27 september = DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft - den häftigaste racingserien du kan uppleva i Europa bortsett från Formel 1) med bl.a. Mathias Ekström i Audi !

Kommer du med husbil eller husvagn till Nürburgring, så kan det vara bra att veta att det finns massor av platser att campa på i direkt anslutning till anläggningen !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning Autobahn

Att komma fram till säkra bilar är och har varit genom rallybilar. Dessa bilar klarar av alla underlag och även att rulla runt i höga hastigheter. Däremot vanliga fordon som är på vägarna är som att sitta i ett äggskal om det händer någonting och personskada är till påföljd. /Bernt
 
Toppen