• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortkörning Autobahn

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Vi blir hellre omkörda av en sportbil som håller +300 km/h på Autobahn i Tyskland än av en "Nisse" i Sverige, som inte vet vad han håller på med, och som håller 150-200 km/h.

Vänligen notera att "piloten" på filmen ALLTID håller föredömligt avstånd till framförvarande när han kommer ikapp andra bilar - "Nissen" i Sverige gör det mycket sällan !!!

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Många av fartfantomerna har kört ihjäl sig utanför racerbanorna - på vanliga vägar - bland alla "nissarna".

Jappe
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fortkörning Autobahn

Det kan ju vara en pop-stjärna med nytaget körkort som luftar sin nya Ferrari, som dammar förbi i 300 Km/tim. Alla som kör fort på Autobahn är inte kompetenta. Nog är det väl ändå tokigt med fri fart.
Åke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Tycker han kör kontrollerat o bra. Inga omkörningar i hög fart när det ligger två bilar tätt eftervarandra är en grundregel. Varför? Jo den som ligger tvåa kan vara en person som inte använder backspegeln. Sedan ser man tydligt att han anpassar sin höga fart till dom han kommer ikapp utan att behöva tokbromsa.

Däremot kör han som en proppsvensk genom att hela tiden abbonera på vänsterfilennågon som känner igen sigfast det är ok i dom farterna
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.263
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Är det inte så att dessa fartfantomer leker F1-lopp på autobahn? För det kan väl knappast vara så att de har så bråttom hem?

Att då tro att de skulle vara mera odödliga än tävlingsförarna på avlysta och specialbyggda racerbanor är bara ett självbedrägeri och förr eller senare hamnar några av dem på Jappes lista. Man får hoppas att det bara blir föraren och inga andra.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Fortkörning Autobahn

Nu tycker jag att vi inte ska dra alla över en kam, många av dom på jappes lista har faktiskt omkommit på en racerbana. Mycket möjligt att några har haft för bråttom på vanliga vägar också, det kan jag inte svara på just nu, men du verkar ju veta detta Michael.

MVH

Stig
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortkörning Autobahn

Många av fartfantomerna har kört ihjäl sig utanför racerbanorna - på vanliga vägar - bland alla "nissarna".

Jappe

Jappe

Menar du F1-förare när du pratar om fartfantomer? I så fall kan du väl räkna upp vilka du menar. Alla dom förare du har räknat upp har som du säger dött. Men dom har dött under extrema förhållanden & hastigheter som inte kan jämföras med Autobahn. Ta t.ex John Taylor, han förolyckades 1966. På den tiden fanns inga säkerhetskarosser eller andra skydd i bilarna. Joakim Bonnier startade upp diskussitioner om detta som sedemera fick till att förarna organiserade sig & krav på att säkrare bilar togs fram.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Det spelar ingen roll hur skickliga dessa fartfantomer är. Där skiljer de sig inte från "nissarna". Ju fortare du kör desto större blir risken att något går på tok, i synnerhet i trafiken på allmänna vägar. Den här listan med F1-förarna är ju bara toppen på ett isberg! Det tävlas på alla nivåer och folk dör i mängder hela tiden i motortävlingar runt hela världen. Man anar att publiken vill se blod! Tobaks- och brännvinsföretagens massiva reklamengagemang i de här "sporterna" är ju också en intressant del i det hela!

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fortkörning Autobahn

Det spelar ingen roll hur skickliga dessa fartfantomer är. Där skiljer de sig inte från "nissarna". Ju fortare du kör desto större blir risken att något går på tok, i synnerhet i trafiken på allmänna vägar. Den här listan med F1-förarna är ju bara toppen på ett isberg! Det tävlas på alla nivåer och folk dör i mängder hela tiden i motortävlingar runt hela världen. Man anar att publiken vill se blod! Tobaks- och brännvinsföretagens massiva reklamengagemang i de här "sporterna" är ju också en intressant del i det hela!

Jappe

Jappe

Du är otrolig när det gäller att få igång debatter (uppskattas i allafall av mej):D

Vore det inte bättre att du svarade på mitt inlägg i stället för att slingra dig som en politiker (som du inte heller verka ha förtroende för):D. Sedan förstår jag inte hur "Tobaks- och brännvinsföretagens massiva reklamengagemang" har med höga hastigheter att göra. Ser med glädje fram emot hur du klarlägger detta utan att komma ifrån ämnet som ju är höga hatigheter på Autobahn.:D

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Det spelar ingen roll hur skickliga dessa fartfantomer är. Där skiljer de sig inte från "nissarna". Ju fortare du kör desto större blir risken att något går på tok, i synnerhet i trafiken på allmänna vägar. Den här listan med F1-förarna är ju bara toppen på ett isberg! Det tävlas på alla nivåer och folk dör i mängder hela tiden i motortävlingar runt hela världen. Man anar att publiken vill se blod! Tobaks- och brännvinsföretagens massiva reklamengagemang i de här "sporterna" är ju också en intressant del i det hela!

Jappe

Ja, tyvärr Jappe är det alltför många som dör på tävlingsbanorna, skillnaden är väl att vi vet från början vilja risker vi tar och förebygger dem i möjligaste mån. Säkerheten har förbättrats avsevärt och endel av denna utveckling finns idag i våra standardbilar. Vi utsätter också mycket mycket sällan andra människor för dessa risker. Tyvärr så ser vi ju ofta "racerförare" på autobahn som ställer till det och orsakar en massa olyckor men de har med största sannolikhet aldrig kört på en tävlingsbana. Det är möjligt att några förare i din lista har omkommit i trafiken men av de 10-15 som jag slumpvis kollade i Wikipedia så omkom dessa på motorbanor, vissa av dem under tidigt 50-tal.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortkörning Autobahn

Troligen någon som glömde att stänga av strykjärnet och var på väg tillbaka - hem.
Vill man ha rolig med en sådan bil skall man nog ta några varv på Nürburgring istället.

För övrigt tror jag nog att den största faran är ouppmärksamma medtrafikanter som tror att ingen kör fortare än 100.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Googla lite på racerförare och biltrafik så kommer det fram intressanta saker! Fartränderna går inte ur bara för att fantomerna lämnar banorna och ger sig ut på allmänna vägar. Det är ungefär som proffsboxarna förr i världen som tog med sig sitt "sportsliga" uppträdande från arenorna till umgänget med vanligt folk.

Jappe
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fortkörning Autobahn

Jappes statistik brukar ibland styras av hans egna teorier inget nytt med det.
Får det till 57 omkomna i jappes lista som verkar ha sin början någon gång när Gustav wasa var ung, samtidigt omkommer ca75 pers om dagen i eu de flesta förmodligen ouppmärksamma kanske lite äldre "nissar" .
(Sista avslutningen i Jappes lite provocerande stil)
Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fortkörning Autobahn

Jag är givetvis smickrad av intresset för min ringa person men nog tycker jag att ämnet är intressantare.

"Argumenteringen svag här! Strunta i ämnet och angrip personen i stället!" :D

Jappe
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Toppen