• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fordonsskatt

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Ja döv kanske jag är men jag ser att läsa i alla fall och begriper mycket väl vad du skriver (har också jobbat med kvalitets-och miljöfrågor under mitt arbetsliv, drygt 40 år, men det är ointressant i detta fallet). Det enda vi vet om CO2utsläpp är den data vi får från resp. fordonstillverkares intyg. Testen är utförd under mycket speciella förhållanden enligt en kravstandard. De fastställda värdena är dock inget som vi kan uppnå med något fordon när vi kör normalt på våra vägar, men det är en användbar vägledning för att bedöma utsläppsnivåer och skatter. Med ert resonemang skulle alltså alla fordonstillverkares intyg betraktas som regelvidriga. I dagsläget är dessa mätvärden det bästa vi har, även om de inte är exakta, som underlag för fordonsskattbeslut. Vidhåller att mätresultaten från CoC trots allt är mer rättvisande än den schablonberäkning som i dag utförs.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

När man räknar ut CO2 utsläppet från t.ex. värme/förbränningspannor så utgår man från innehållet av CO2 i bränslet. Gäller oavsätt om det är olja, pellets,naturgas.
Vad är det som är så speciellt med husbilar!!!!!!
Varje gång jag tankar husbilen vet jag mitt CO2 utsläpp.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Fordonsskatt

Hela denna tråd visar hur absurt skattesystemet är. Den som lyckas få fram ett intyg får lägre skatt. De som inte lyckas får får snällt betala schablonskatten.
Lägg hela skatten på bränslet så blir det lika för alla och baserat på verklig förbrukning av Co2
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fordonsskatt

Snart vet du hur försäkringsbolagen ställer sig till detta. Jag skall ta upp detta med Länsförsäkringar på måndag. Jag kommer att redovisa detta i denna tråd.

Bennie

Jag har nu varit i kontakt med mitt försäkringsbolag- För att tydliggöra detta startar jag en ny tråd kallad "Försäkring på- & avställning"

Bennie
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Hela denna tråd visar hur absurt skattesystemet är. Den som lyckas få fram ett intyg får lägre skatt. De som inte lyckas får får snällt betala schablonskatten.
Lägg hela skatten på bränslet så blir det lika för alla och baserat på verklig förbrukning av Co2

Detta med co2 baserad fordonskatt och en massa konstiga beräkningar är ju bara trams. Miljön blir ju inte bättre av att jag betalar mer, däremot om skatten var en komponent i bränslepriset så "kanske" jag påverkades att köra lite mindre.

Jag förmodar att om forskarna kommer på att vi behöver mer CO2 för att inte jorden skall bli för kall så kommer fordonskatten att beräknas på något annat finurligt sätt. Varför inte tillbaka till kilometerskatten som vi hade förr.

Det kan väl inte vara så att de börjar med svaret, dvs ägare till tung husbil tål att betala 8500 kr om året
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Fordonsskatt

Jag säger stort tack till dig ! Uppenbarligen är det en hel del här inne som har Mona Sahlin som sin absolut största idol. Vad var det hon sa en gång? " Det ska vara ballt att betala skatt". Inga mer kommentarer;-)
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Fordonsskatt

Ursäkta mig, men vad är egentligen ditt problem??

Om du jättegärna vill betala hög skatt på din husbil så gör det då !

Om du har möjligheten att ändra skatten, så gör det då. Men det kan ju vara så konstiga regler att alla blir inte likabehandlade. En del kan sänka sin skatt, en del kan inte. Då blir det plötsligt orättvist, är det kanske det som är problemet ?
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Fordonsskatt

Hej jag förstår inte att det ska vara så svårt att dom som bygger chassierna och stoppar i mortor o låda inte har en mall på hur mycket den spyr ur sig,på tunga lastbilar har man alla papper på det när man kör den till påbyggaren vare sig den heter Volvo eller Scania dom vet ju hur stor mortor dom har satt i och dom har en maxvikt som man betalar skatt efter:twitcy:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Fordonsskatt

Hej,
Jag vet inte om det är mig som ni i inlägg 88, 89 och 90 refererar till. I så fall vill jag bara förklara mig att tyvärr får vi nog vänja oss vid att vi blir utsugna på fordonsskatter i framtiden. Vårt land är ju uppbyggt på att använda bil till det mesta och det går nog inte att ändra på. Oavsett regering så går det höja skatten för vi måste ändå ha bil. Jag har ingen lust att betala en massa fordonsskatter men vad är alternativet? Sitta hemma o uggla och bara läsa HBK- forumet kanske?
 
Toppen