Har saxat en del från promemorian.
”I promemorian föreslås att bonus– malus-systemet ska omfatta personbilar klass I, personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.” Jag tolkar placeringen av kommatecken som att samtliga personbilar klass II inkluderas
”För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.”
”För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. ”
Grundbeloppet är 360 kr, bränsletillägget är 12,88 kr per gram koldioxid och miljötillägget är 250 kr
”I första stycket anges att ett annat koldioxidbelopp än vad som anges i 9 § ska gälla för fordon av fordonsår 2018 eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare. Det förhöjda koldioxidbeloppet ska gälla under tid som infaller under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.” Där känner jag mig osäker på hur det räknas om man år 2021 importerar en tysk husbil som är 3 år gammal.
I bilden framgår flera exempel, bl a ett med 200 gr koldioxid. för varje gram därutöver är kostnaden under de första tre åren 112,88 kr per gram koldioxid, dvs för en ny husbil efter 2018 med 220 gr koldioxid blir totalbeloppet per år under de första tre åren ca 15000 kr. Efter 3 tre första åren blir skatten ca 6200 kr per år för 220 gr koldioxid. Den skatten kommer att gälla även för de bilar som redan finns.
Det finns inget i promemorian som talar om en förändring av möjligheten att ställa av husbilen när man inte använder den och med en så hög skatt på den nya bil man köper efter 2018 kommer den nog att vara avställd så fort som man inte skall använda den under minst 14 dagar (det är väl så många gör redan nu).
/CG