• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsskatt

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Det vore kanske en ide att husbilsklubben lämnar ett yttrande över förslaget till Regeringen. Husbil bör anses som ett av de miljövänligaste sättet att semestra på. Drar lite el, vatten och inga hotell eller stugor behöver byggas. Vidare krävs inga flygresor. Således borde husbilar undantas från skattehöjningen. Har inte alla fakta men har läst att Fiat sammanställde dessa fakta för ett antal år sedan.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

God morgon i tråden ! Tack Ranko och andra för nyancerade inlägg, men det som retar mig intill fara för "hjärtsnörp" är dessa storstadssyndrom där man har som någon påpekade bra kollektivtrafik som övriga Sverige ofta inte har tillgång till, men det är så typiskt politiken att man bara ser till den egna situationen som då är storstadshärskande, och som påpekats VALURNORNA väntar nästa år

Sedan angående förslaget som ligger, som också det missgynnar "övriga" Sverige, vilka har råd att köpa rena Elbilar typ Tesla jo företag ofta i storstäderna, inte är det landsbygderna, vi åker ofta begagnat

Men det kanske är dags att bilda " Republiken övriga Sverige " och sälja livsmedel och andra råvaror till storstäderna med hög beskattning !!!

Nej nu får man ge sig ut i naturen och lugna ner sig, en fin dag önskar
Hasse & Ingegerd
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Exporten av begagnat skulle gynnas också, med en sådan bonus får vi sälja mycket till Tyskland och Danmark. vet inte om det är bra att nyttja skattepengar så?

Norge har större bonus än 100000 och säljer få bilar vidare till andra länder!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Norge er ikke med i EU, så du må regne med å betale moms på en brukt bil fra Norge. Elbiler og hydrogenbiler er fritatt fra moms og nybilavgifter i Norge, ladbare hybrider har reduserte avgifter.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag. Bonus-malus-systemet är tänkt att införas den 1 juli 2018. Nu ska det först på remiss.

Remisstiden gick ut 15/8 2016 så den biten är redan klar.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

Hej Zero ! Det kan väl ändå inte vara så att remisstiden gick ut 15/8-2016 när det står i förslaget att det skickats ut på remiss 24/3-2017 eller har jag fel ???
Hälsningar
Hasse
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Remisstiden gick ut 15/8 2016 så den biten är redan klar.

Inte riktigt korrekt. Detta är saxat ur regeringens förslag:

Utvecklingen på området går snabbt och det kommer därför att vara viktigt med en tidig utvärdering av förslaget. Remisstiden går ut den 19 april 2017. Finansdepartementet återkommer också inom kort med ett förslag till ändrad beräkning av bilförmån bland annat med anledning av bonus–malus-systemet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Det gäller att rösta rätt i nästa val eller betala. Jag behöver kunna köra bil och bor utanför storstad. Vi vill också kunna fortsätta köra husbil. Kommer inte att ha råd att köpa någon ny bil för 800 tusen typ Tessla. Idag finns det två partier som klart sagt nej till detta tokeri.
Ett av dem får våra röster.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Jag blir så trött på dessa förbannade "miljötalibaner"som tycker att vi Svenskar alltid skall vara nummer 1 det handlar ju inte bara om våra husbilar det handlar ju också om resterna av Svensk bilindustri, som går ganska bra just nu:twitcy:

Nu tycker jag "admin" får rycka in. LITE hyfs i debatten kan man tycka. Dessutom handlar det väl inte bara om din och min husbil och resterna av svensk bilindustri! Hört talas om den globala uppvärmningen? Va? Och riktigt låg nivå på många av kommentarerna!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Nu tycker jag "admin" får rycka in. LITE hyfs i debatten kan man tycka. Dessutom handlar det väl inte bara om din och min husbil och resterna av svensk bilindustri! Hört talas om den globala uppvärmningen? Va? Och riktigt låg nivå på många av kommentarerna!

Dessa straffskatter hjälper inte mot den så kallade globala uppvärmningen. Inte ens om alla i Sverige skulle skrota sina fordon och börja cykla istället så skulle inte det hjälpa. Detta handlar bara om att få in mera skattepengar samt att vissa politiker kan skaffa sig några extra godhetspoäng till sitt samvete.

Så länge man silar mygg (straffar svenskarnas utsläpp) och sväljer elefanter (låter kolkraftverk byggas etc) så kommer inte detta hjälpa miljön.

Vattenfalls 13 kolkraftverk släpper redan ut mer koldioxid än hela Sverige...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Lite utanför ämnet men jag har för mig att jag läst att Vattenfall sålt sina kolkraftverk, men det var kanske något annat de sålde.
 

Gerd o Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Österåker
HBK-Nr
2660
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Vad är, hur vet man vad blandad bränsleförbrukning (koldioxidutsläpp) är på en husbil? Nuvarande beräkning på CO2 för PB II är rent hypotetiskt, eller kan någon hjälpa mig med vad bränsleförbrukningen är på en husbil med olika motorstyrkor.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

Varför kan man i Sverige inte göra som i Tyskland där man har lagt förslag om beskattning av utländsk personbilstrafik på autobahn, lastbilstrafiken är redan beskattad (maut) i Tyskland
Beskatta all utländsk yrkestrafik i Sverige är ett förslag som jag skulle vilja se då Sverige vimlar av utländska lastbilar, Svensk yrkestrafik är ju nästan i minoritet här i landet, man har diskuterat i regeringskansliet om "kilometerskatt" på tung trafik, låt oss hoppas att man då inkluderar den utländska tunga trafiken och gör beskattningen effektiv och inte som förra gången då administrationen blev dyrare än inkomsterna av densamma

F..n vet viken regering som är bäst för landet frågar
Hasse
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Re: fordonsskatt

Har saxat en del från promemorian.
”I promemorian föreslås att bonus– malus-systemet ska omfatta personbilar klass I, personbilar klass II, lätta bussar och lätta lastbilar.” Jag tolkar placeringen av kommatecken som att samtliga personbilar klass II inkluderas

”För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås att ett förhöjt koldioxidbelopp tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången, vilket är ett nytt inslag i fordonsbeskattningen. Koldioxidbeloppet, inklusive nuvarande 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, ska då vara 77 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 95 gram upp till och med 140 gram. För koldioxidutsläpp över 140 gram per kilometer ska koldioxidbeloppet vara 100 kronor per gram koldioxid. Från år 4 och därefter är koldioxidbeloppet, precis som idag, 22 kronor per gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.”
”För bilar som kan drivas med dieselolja ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet adderas med ett bränsletillägg och ett miljötillägg. ”
Grundbeloppet är 360 kr, bränsletillägget är 12,88 kr per gram koldioxid och miljötillägget är 250 kr

”I första stycket anges att ett annat koldioxidbelopp än vad som anges i 9 § ska gälla för fordon av fordonsår 2018 eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 juli 2018 eller senare. Det förhöjda koldioxidbeloppet ska gälla under tid som infaller under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången.” Där känner jag mig osäker på hur det räknas om man år 2021 importerar en tysk husbil som är 3 år gammal.

I bilden framgår flera exempel, bl a ett med 200 gr koldioxid. för varje gram därutöver är kostnaden under de första tre åren 112,88 kr per gram koldioxid, dvs för en ny husbil efter 2018 med 220 gr koldioxid blir totalbeloppet per år under de första tre åren ca 15000 kr. Efter 3 tre första åren blir skatten ca 6200 kr per år för 220 gr koldioxid. Den skatten kommer att gälla även för de bilar som redan finns.
Det finns inget i promemorian som talar om en förändring av möjligheten att ställa av husbilen när man inte använder den och med en så hög skatt på den nya bil man köper efter 2018 kommer den nog att vara avställd så fort som man inte skall använda den under minst 14 dagar (det är väl så många gör redan nu).

/CG

Då är det tydligt att det även gäller husbilar oavsett vikt :(

Det är klart vi konsumenter ska bli drabbade så att miljöpartisterna kan åka taxi och flyg med gott samvete :))

Jens
 
Toppen