• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsskatt

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Mera miljövänlig husbil ger HÖGRE skatt!

Jag har bytt från en äldre och större husbil(Knaus Leg 800 -08) till en mindre, 5 år yngre och miljövänligare(Hymer Exsis 578 -13)husbil.
Den nya är 2 m kortare, 1,5 ton lättare, har 2 axlar ist.f 3, 6 kw mindre motor, 1,02 m-1 mindre avgasutsläpp, 23 G/km mindre CO2-utsläpp och ca O,3 l/mil mindre förbrukning.
Alltså MYCKET miljövänligare!
Skatten har ÖKAT med 1613 kr/år (5642kr till 7255).
Ökad miljövänlighet skall väl inte straffbeskattas?
Nån som vet hur detta hänger ihop??
Hur gör man för att överklaga?
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Jag tror Vi får gå tillbaka till bensindrivna bilar helt enkelt..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mera miljövänlig husbil ger HÖGRE skatt!

Jag har bytt från en äldre och större husbil(Knaus Leg 800 -08) till en mindre, 5 år yngre och miljövänligare(Hymer Exsis 578 -13)husbil.
Den nya är 2 m kortare, 1,5 ton lättare, har 2 axlar ist.f 3, 6 kw mindre motor, 1,02 m-1 mindre avgasutsläpp, 23 G/km mindre CO2-utsläpp och ca O,3 l/mil mindre förbrukning.
Alltså MYCKET miljövänligare!
Skatten har ÖKAT med 1613 kr/år (5642kr till 7255).
Ökad miljövänlighet skall väl inte straffbeskattas?
Nån som vet hur detta hänger ihop??
Hur gör man för att överklaga?

Dessa regler kom till redan 2011 när man gick från viktbaserad till utsläppsbaserad skatt. Lite sent att överklaga.

De nya skatterna som skall gälla från 2018 skall ut på remiss innan de beslutas.

http://www.regeringen.se/495b40/con...6e/ett-bonusmalus-system-for-nya-latta-fordon
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mera miljövänlig husbil ger HÖGRE skatt!

...Hur gör man för att överklaga?
Det heter "omprövning" och görs hos skattemyndighet. Jag har begärt detta redan i månadsskiftet jan/feb förra året och inte fått något svar ännu. Min överklagan gällde den "berömda formelns" uträkning som godtyckligt höjde mina utsläpp med 50 g/km utan någon som helst verklighetsförankring. Nu med över 4 000 mil körning, det visar sig att våra utsläppsvärden stämmer ganska väl med tillverkarens siffror. Vi skattas med strax över 7 400:-/år (3,5 ton plåtis, Euro VI med bl.a. start-stopp ekonomipaket och A7 växellåda). OBS! A7 lådan gör lägre CO2 utsläpp än den manuella!
 

StigR

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

CO2 livets gas.
Av CO2 är du kommen, CO2 skall du åter varda.

För koldioxid sägs nivån vara nere vid 180 ppm i slutet av en istidscykel, för att sedan gå upp till ca 290 ppm innan nästa cykel.
Växtligheten klarar en halt av flera tusen ppm CO2, optimum ligger på mellan 1.000 och 3.000 ppm och dagens nivå på 400 ppm är nära svältgränsen 150 ppm.
Men koldioxiden försvinner i havet och där blir den till kalk, snäckskal och mineraliseras. Ser ut som den tar slut om ca. 10 millioner år och med den även livet.
Kampen mot koldioksiden kostar 35000 millioner pr. dag och till ingen nytta. Bättre om pengarna hade gått till rening av miljö.
Miljörörelsen, FN/FCCC, politikerkåren i väst, media, delar av vetenskapssamhället, näringslivet, påven och katolska kyrkan arbetar samtliga för att införa de ”fossilfria samhället”.
Samtliga har missat den ”lilla detaljen” att CO2 är väsentlig för allt liv på jorden, att dess halt under de senaste 140 miljoner åren stadigt sjunkit och att innan mänsklig-heten började frigöra och återbörda CO2 till atmosfären var vi på väg mot en livsfarligt låg nivå.
Förklaring: Forskaranslag och skatteinkomster + jobb.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Jag har en känsla av att många kopplar ihop koldioxid (co2) med luftföroreningar och därför har en större acceptans för koldioxidbaserade skattehöjningar. Luftföroreningarna består av kväveoxid och förbränningsrester ibland förstärkta av damm från dubbdäck.
Rätt eller fel?

Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Dieselbilar släpper i allmänhet ut mindre koldioxid än bensinbilar men desto mer kväveoxider och nanopartiklar som framför allt drabbar storstadsbor.

Koldioxiden påverkar människan på andra sätt, tex med en accelererande klimatpåverkan.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: fordonsskatt

Jag har en känsla av att många kopplar ihop koldioxid (co2) med luftföroreningar och därför har en större acceptans för koldioxidbaserade skattehöjningar. Luftföroreningarna består av kväveoxid och förbränningsrester ibland förstärkta av damm från dubbdäck.
Rätt eller fel?

Åke

Varför bildar enbart dubbdäck damm?
Under min tid som fordonsförare av diverse rullande grejer så har alla däcktyper slitits och lämnat partiklar efter sig längs vägar och gator. Dubb-,friktions-, sommar-, mc-däck och däck på tunga fordon är alla bovar till damm.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: fordonsskatt

Visar ju tydligt att miljön inte är avgörande!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Varför bildar enbart dubbdäck damm?
Under min tid som fordonsförare av diverse rullande grejer så har alla däcktyper slitits och lämnat partiklar efter sig längs vägar och gator. Dubb-,friktions-, sommar-, mc-däck och däck på tunga fordon är alla bovar till damm.

Anledningen att jag bara skrev damm från dubbdäck är att det gjorts undersökningar på sådant och att partikelstorleken är större och ofta innehåller giftiga ingredienser från asfalt. Det finns säkert ex. och orsaker till olika sorters väggdamm farliga och mindre farliga men betr. dubbdäcksdamm så hör det till dom farliga.

Åke
 
Toppen