• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fon

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fon

:ball-icon: Ursäkta en Datadyslektiker! men kan någon tala om för mej VAD är en fon och
framförallt måste man ha en sån pryl? av inläggen att dömma verkar detsom en måste ha pryl. vad vet jag.
Tjinge Ling: Hasse P.
 

Lisa

HBK Valberedning
Admin medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
10
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Nu äntligen har jag installerat FONen så nu är ni välkomna att koppla upp er utanför husknuten.

Det ska bli spännande att testa att det fungerar. Men är det inte lite Moment 22 över hela idén? För att kunna koppla upp sig måste man ta reda på var det finns en FON och för att kunna göra det måste man vara uppkopplad...

:reindeer-icon: ----------------------------------:reindeer-icon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Idag har vi försökt installera vår Fon. Inte fungerade det:mad: . Det skulle vara så lätt. Det är det nog också om man har fått med en sladd som ger ström Ja, sladden har vi fått med, men eftersom ingen diod på Fonen lyste så kollade Hasse så klart sladden. Ingen ström kom fram:eek: .

Vi har något i vår familj som vi kallar "Draminsyndromet". Det går i korthet ut på att minst hälften av nya grejor, prylar, hushållsmaskiner mm är behäftade med fabrikationsfel eller sk skönhetsfel. Som när sonen köpte två st ljusslingor på 5 m. vardera så innehöll den ena kartongen rätt läng medan den andra var endast 3 m lång. Många gånger småsaker, men irriterande.

För att återgå till Fonen så har jag mejlat till dom om detta, men på svenska. Undrar om detta fungerar, annars kanske någon kan hjälpa mig med en bra formulering på engelska, för vi vill ju att vår Fon ska fungera.
:wink: Annars så känns det väl fånigt?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Fon

Detta kan en pryltok som jag instämma i...40% kanske fungerar garantitiden ut 60% om man har tur ett tag till...:yes:
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Min FON kom igår med posten och är installerad och färdig att användas.
Den heter FON_PWX460 och finns i södra Lund här. Välkomna! //Anders
 
Senast ändrad:

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Jag skrev för några dagar sedan nedanstående fråga på FONs forum(http://www.blifonero.nu/fonforum/index.php ), men det verkar som ingen har något svar. Vet Du inte var du skall kunna hitta någon FONERARE, i så fall är det svårt att se nyttan av att dela ut sitt bredband likaså som det är svårt för den som söker uppkoppling?

"Jag har en undran, för att kunna koppla upp sig måste man ta reda på var det finns en FON innehavare och för att kunna göra det måste man vara uppkopplad, eller?.

Hur går det till när du kanske är på väg i t.ex. husbil och inte har kontakt med nätet?"

Det är kanske jag som missat någon info ang. FON.

Bästa hälsn. o. fortsatt trevlig helg.

Olle:cool:
 
Senast ändrad:

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Som jag förstått det så är det Moment22 som gäller.
Du måste vara uppkopplad för att kunna titta på kartan efter närmsta FON.
Ett litet tips kan då vara att skaffa Telias 3G PC-kort för 89:-/mån.
Då surfar du utan kostnad mellan 19-07 vardagar och hela helgen. Övriga tider kostar det 15:-/MB. Kan ju användas under gratistiderna för att surfa och leta upp FON-accesspunkter (i alla fall i Sverige, eftersom datatrafik utomlands är väldigt dyr). Det finns dessutom små fristående manicker som man kan hitta WLAN med här och här, på de kan man avläsa SSID som är namnet på nätverket och som alltid börjar på "fon_" om det är ett FON-nätverk. Det optimala hade ju varit om FON hade släppt någom form av POI-lista som vi kan ladda in i GPS:en.
//Anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Hej på Er i klubben. Är mycket tacksam om jag kan få ett råd av någon i klubben som är j-g på data. Efter mycket väntande så kom äntligen min Fon till mig. Men jag skulle vilja veta om säkerheten när jag är ute på Internet. Hur skall jag ställa in den o.s.v. Är det någon särskilt man skall tänka på eller kan man surfa obehindrat eller drar det ner hastigheten om man surfat samtidigt som andra?
Kan jag ha mitt eget nätverk i gång samtidigt? Och i så fall är det någon vits att göra eget eller skall jag bara köra på Fon, ELLER? undrar Kurt
 

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Man går in på FON:s hemsida , loggar in (eller registrerar sig om man inte gjort det tidigare), väl inloggad så har man på vänstersidan en avdelning som heter "UserZone" därunder finns "Configure your FON Social Router", klicka där och längst nere på sidan har du ett skjutreglage "How much Wi-Fi do you want to share?" där ställer man in hur mycket bandbredd man vill dela ut - glöm inte trycka på "update bandwidthvalue". Lycka till!
 
Senast ändrad:

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Hej och välkomen i FON-gemenskapen!
Allt och lite till fins att läsa här, dessutom har vi redan en aktiv tråd här på forumet som det har skrivits en del i här. I all korthet så är det så att du har dubbla nätverk på FON:en, ett publikt som du kan ställa hastigheten på mellan 0,5 MB/s till obegränsat, sen har du ett eget privat med eget lösenord med full kryptering så det är lika säkert som med en "vanlig" router.Lycka till! //Anders
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Fon

Hej Anders och tack för Ditt förra svar. Jag skrev till Dig men jag vet inte vad det tog vägen, men jag tror att jag lyckades ställa in min bandbredd på Fon. TACK FÖR HJÄLPEN.
Det är inte lätt för en gammal gaggig gubbe att klara av dagens moderna prylar, men man för väl försöka lära sig så att man kan hålla kolan igång.
Det var mycket intressant det Du skrev om Telias 3G, tack för tipset, vi har talat med Telia idag och beställt detta, hälsar kurt.b
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Fon

Finns även möjlighet till Fon i Vollsjö.
Min fråga är: Kan man splitta inkommande kabel till modemet,eftersom mitt bara har en ut-ingång?
Mvh Uno i Vollsjö:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fon

Idag kom FON:en även till mig, den är inkopplad och den fungerar bra. :spinny:
Har lagt in uppgiften under "Här finns vi" och "Visa allmän profil" som
Specialkunskaper:
FON-anslutning vid min adress.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fon

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag lyckats få fjutt på Fonen. Från början var det helt hopplöst, fick bara in My Place, ingen skymt av AP_fon. Konsulterade min son som jobbar med dator, tv,telefon på Expert, per telefon fixade vi det inte, här han kom hem hit provade han alla möjliga varianter men inget resultat. Idag hade jag gett upp det hela och köpte en trådlös router för att kunna köra min nya bärbara dator hemma utan att behöva dra ur sladdar och greja. När jag hade installerat den nya routern tänkte jag att jag gör ett sista försök med Foneran, OCH simsalabim fungerade även den. Installationen av den nya routern hade "hackat" sig in telias system och släppte även in Foneran den vägen. Nu leker livet igen för en nästan knäckt dataidiot.
Ove.G :p(Lipar åt Telia)
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Hur bra fungerar det då ni som har ställt er utanför någon och försökt kopla upp er!
Kanske kan ni också pröva utanför er egen adress för att ge en intresserad tvivlare lite nera kött på benen angående räckvidden innan ansökan skickas in!
Largu
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fon

Finns även möjlighet till Fon i Vollsjö.
Min fråga är: Kan man splitta inkommande kabel till modemet,eftersom mitt bara har en ut-ingång?
Mvh Uno i Vollsjö:confused:
Troligen inte eftersom din Internetleverantör säkert bara ger dig möjllighet att få en IP-adress.
Du måste antingen köra Fon eller din befintliga router.
/Nisse
 
Toppen