• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkskam

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Trafik/vagnskadedelen är inte aktiv när bilen är avställd på dom flesta årsförsäkringar,detta spelar mindre roll normalt, men skulle du köra din avställda bil kan det bli problem.
Naturligtvis så är det så men du får ju inte köra med en avställd bil, så det är ett ickeproblem.

Problemen blir ju inte större än om du skulle köra med en avställd bil med garageförsäkring eller ingen försäkring för den delen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Naturligtvis så är det så men du får ju inte köra med en avställd bil, så det är ett ickeproblem.

Problemen blir ju inte större än om du skulle köra med en avställd bil med garageförsäkring eller ingen försäkring för den delen.
Du skriver att bilen är fullförsäkrad hela tiden, vilket den inte är,det kan ju vara någon som kör sin avställda bil till besiktningen
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Så gjorde vi, enkelt och smidigt. Hade tre fordon på Watercirkel som vi tröttnade på både pris och strul. Byte till Motormännen
Inga problem
Vi har husbilen och två bilar hos Watercircle genom Caravan Club.
Får man fråga vad för problem ni haft? Vår ena bils försäkring har förfallodag siste januari och så kanske vi skall byta.

/Thomas
 

Capa

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
35723
Medlemskap
2024
Har någon tecknat försäkring i Varsam som HBK har avtal med?
Har precis tecknat försäkring på Varsam premie 4700:-/år för en Baron 73. Trygg tog 14000:-/år. Stor skillnad i pris. Om du väljer att ha automatisk månadsbetalning
är det olika månadsavgifter. Mindre månads avgift på icke säsong och högre månads avgift på sommar säsongen. Totalpriset blir dock det samma
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så då är det bättre att köra en garageförsäkrad bil till besiktning?
Man skall inte köra oföräkrade bilar överhuvudtaget.
Det jag påpekar i mitt inlägg är att man skall vara medveten om att årsförsäkring innebär inte att bilen är fullförsäkrad avställd.
Är bilen avställd och du avser köra den till besiktningen, vilket du kan göra avställd,måste du meddela försäkringsbolaget
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag menade om det går att byta bolag när man har årsförsäkring före årsförfallodagen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag jämförde allt på marknaden i höstas och fastnade åter för Folksam. Kommer inte ihåg alla siffrorna, men med min bedömning av hur mycket husbilen skulle stå avställd var Folksam mest prisvärt. Försäkringen kostar ungefär en tiondel, när bilen är avställd, dvs kostnaden för garageförsäkringen. Vi har alla försäkringar i Folksam och förutom mängdrabatt har vi dessutom pensionärsrabatt. Sedan bidrog de 185 resdagarna också positivt. Vi har utnyttjat Folksam vid skador på personbilar och tidigare husbilar och husvagnar vid några tillfällen. Det har alltid varit otroligt smidigt och aldrig något knussel! De står också för regelbundna kostnadsfria besiktningar av vårt hus, i förebyggande syfte. Där har också deras synpunkter varit viktiga och besparat oss kostnader.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi har husbilen och två bilar hos Watercircle genom Caravan Club.
Får man fråga vad för problem ni haft? Vår ena bils försäkring har förfallodag siste januari och så kanske vi skall byta.

/Thomas
Det var strul med fakturan varje månad och sedan fick vi aldrig en samlingsfaktura. Priset var då ok vi hade inte genom Caravan club. Vi gick över till Motormännen som gav ett bra pris men nu har vi Varsam genom Husbilsklubben och vi fick väldigt bra pris då vi flyttade allt till dom. Bil husbil och hem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Trafik/vagnskadedelen är inte aktiv när bilen är avställd på dom flesta årsförsäkringar,detta spelar mindre roll normalt, men skulle du köra din avställda bil kan det bli problem.
Hos Varsam är det bara att gasa på till besiktning då bilen är försäkrad året om, fullt ut, detta enligt samtal med Varsam.
 
Senast ändrad:

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
En lite fråga vi kommer att vara bort en lite längre period o reseförsäkringen 45 dagar hinner gå ut.
En tilläggs reseförsäkring hamnar någonstans runt 5000:- för oss båda
Nu har jag kontaktat Folksam där gäller 185 dagars reseförsäkring fick pris för husbilen på 8836:- inkl reseförsäkringen
Detta är en en tusenlapp dyrare än LF som vi har nu. Men totalt blir det flera tusen billigare.
Verkar vara ett bra avtal vad anser ni?
Mvh Hasse o Annika
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Har själv Varsam enligt dom så skall det nästan vara klart med extra rese försäkring i 182 dagar priset runt 1900kr för min del billigare än Folksam med utökad reseförsäkring.Hoppas det blir klart avtalet med Varsam annars blir det ICA med 60 dagars reseförsäkring.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Har själv Varsam enligt dom så skall det nästan vara klart med extra rese försäkring i 182 dagar priset runt 1900kr för min del billigare än Folksam med utökad reseförsäkring.Hoppas det blir klart avtalet med Varsam annars blir det ICA med 60 dagars reseförsäkring.
Reseförsäkringarna ökar i pris när man blir äldre.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej
En lite fråga vi kommer att vara bort en lite längre period o reseförsäkringen 45 dagar hinner gå ut.
En tilläggs reseförsäkring hamnar någonstans runt 5000:- för oss båda
Nu har jag kontaktat Folksam där gäller 185 dagars reseförsäkring fick pris för husbilen på 8836:- inkl reseförsäkringen
Detta är en en tusenlapp dyrare än LF som vi har nu. Men totalt blir det flera tusen billigare.
Verkar vara ett bra avtal vad anser ni?
Mvh Hasse o Annika
Folksams avtal med husbilsklubben har varit en mycket bra förmån för oss personligen i snart tio år, och som vi hoppas fortsätter.
Problemet för oss med till ex. Varsams försäkring ger mig lite club 33 känsla. På den tiden det begav sig.
Ingen över 75 år får teckna förlängd reseförsäkring, vad jag kan läsa mig till i villkoren.
Över den gränsen befinner jag mig numera.
Krister
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Folksams avtal med husbilsklubben har varit en mycket bra förmån för oss personligen i snart tio år, och som vi hoppas fortsätter.
Problemet för oss med till ex. Varsams försäkring ger mig lite club 33 känsla. På den tiden det begav sig.
Ingen över 75 år får teckna förlängd reseförsäkring, vad jag kan läsa mig till i villkoren.
Över den gränsen befinner jag mig numera.
Krister
Det är inte riktigt rätt Krister. Det går bra att teckna Varsams försäkring även efter 75 års ålder, men premien stiger.

/Leif
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Men vad säger lagen om avställt fordon som nyttas på allmän väg????
Från Transportstyrelsens websida

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
konstigt att inte folksam går i svaromål, kan dom inte eller inte vill
 
Toppen