• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkskam

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Hejsan,
När jag köpte min Hymer Tramp GT, så tecknade jag direkt via Folksam eftersom jag har alla mina andra fordon och hemförsäkring hos dom. Nu när jag blev medlem i Husbilsklubben.se så fick jag ett brev med erbjudande från både Folksam och Varsam Försäkring. Ringer givetvis upp Varsam Försäkring först efter som jag hade redan Folksam. Det skilde riktigt mycket på dessa två olika försäkringsbolag, hela 50% billigare med Varsam Försäkring, det är en hel del det. Samtliga självrisker var betydligt bättre än hos Folksam.

Ringer upp Folksam och snackar med dom, tyvärr blev svaret, dina 14 dagars ångervecka har gått ut för 3 dagar sedan. Hur arg kan man bli. Jag har haft en märklig vecka och får såklart skylla mig själv, men vad tusan... Hur löser man det bäst om man inte kan byta försäkringsbolag? Skriver över bilen på någon annan och byter bolag, sen skriver över bilen på mig igen?
Tacksam för svar, har 30 dagar på mig, sen löper offerten ut från Varsam Försäkring.
 

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Hej
Ställ av bilen ett dygn och säg upp försäkringen, teckna ny förs direkt.
Gjort så ett flertal ggr,har alltid funkat för mig.
Hejs
Claes 105
Hej och tack,
Du menar att jag kan ställa av bilen via Transportstyrelsen och därefter säga upp försäkringen? Därefter tecknar jag en ny med önskat bolag?
 

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Jag trodde jag var tvungen att skriva över den på någon annan för att kunna teckna en ny försäkring, detta hade blivit krångligt.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hejsan,
När jag köpte min Hymer Tramp GT, så tecknade jag direkt via Folksam eftersom jag har alla mina andra fordon och hemförsäkring hos dom. Nu när jag blev medlem i Husbilsklubben.se så fick jag ett brev med erbjudande från både Folksam och Varsam Försäkring. Ringer givetvis upp Varsam Försäkring först efter som jag hade redan Folksam. Det skilde riktigt mycket på dessa två olika försäkringsbolag, hela 50% billigare med Varsam Försäkring, det är en hel del det. Samtliga självrisker var betydligt bättre än hos Folksam.

Ringer upp Folksam och snackar med dom, tyvärr blev svaret, dina 14 dagars ångervecka har gått ut för 3 dagar sedan. Hur arg kan man bli. Jag har haft en märklig vecka och får såklart skylla mig själv, men vad tusan... Hur löser man det bäst om man inte kan byta försäkringsbolag? Skriver över bilen på någon annan och byter bolag, sen skriver över bilen på mig igen?
Tacksam för svar, har 30 dagar på mig, sen löper offerten ut från Varsam Försäkring.
Ställ av bilen, ring och säg upp förskärningen ring det nya bolaget teckna försäkring o ställ på bilen, klart färdigt på ca ett dygn.
 

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
Hej!
Berätta gärna hur det går för dig.
MVH ABBEN
Hej Abben,
Det gick riktigt bra. Jag ställde av bilen, ringde upp Folksam och sa att jag inte var intresserad av att ha en garageförsäkring, det finns inget som tvingar dig till att ha en så. När den var uppsagd, så var jag helt oförsäkrad i 1 minut. Ringde upp mitt nya försäkringsbolag och signerade mitt avtal med dom. Det är kanske fult att göra så, men halva priset och bättre avtal gjorde att det blev så . Har inte försäkringsbolag skrupler, då har inte jag det heller .

Så det går att komma förbi sånt här och det är tack vara era svar här inne som gjorde det möjligt för mig. Nu är bilen påställd året runt istället, ställer jag av den så är försäkringen som vanligt, ingen garageförsäkring alltså, då kan jag sova i den när jag vill, eller mina gäster .
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Hur fungerar det med dom bolag som har helårsförsäkring? Då finns det ingen garageförsäkring utan bilen är helförsäkrad hela tiden?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen har full försäkring hela tiden, det är därför det är tillåtet att bo i den även när den är avställd.
Trafik/vagnskadedelen är inte aktiv när bilen är avställd på dom flesta årsförsäkringar,detta spelar mindre roll normalt, men skulle du köra din avställda bil kan det bli problem.
 
Toppen