• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkskam

mOgge1953

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
27395
Medlemskap
2024
Vi har husbilen och två bilar hos Watercircle genom Caravan Club.
Får man fråga vad för problem ni haft? Vår ena bils försäkring har förfallodag siste januari och så kanske vi skall byta.

/Thomas
Vi har husbil samt personbil och hemförsäkring hos Watercirkel nu fick vi en skada på en frys och vilken parodi för en så förhållandevis liten skada.Vi tar hela kostnaden själva så en billig premie beror helt enkelt på att trötta kunder och inte betala ut ersättning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har husbil samt personbil och hemförsäkring hos Watercirkel nu fick vi en skada på en frys och vilken parodi för en så förhållandevis liten skada.Vi tar hela kostnaden själva så en billig premie beror helt enkelt på att trötta kunder och inte betala ut ersättning.
Vad för skada är det på frysen?
 

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
Hejsan,
När jag köpte min Hymer Tramp GT, så tecknade jag direkt via Folksam eftersom jag har alla mina andra fordon och hemförsäkring hos dom. Nu när jag blev medlem i Husbilsklubben.se så fick jag ett brev med erbjudande från både Folksam och Varsam Försäkring. Ringer givetvis upp Varsam Försäkring först efter som jag hade redan Folksam. Det skilde riktigt mycket på dessa två olika försäkringsbolag, hela 50% billigare med Varsam Försäkring, det är en hel del det. Samtliga självrisker var betydligt bättre än hos Folksam.

Ringer upp Folksam och snackar med dom, tyvärr blev svaret, dina 14 dagars ångervecka har gått ut för 3 dagar sedan. Hur arg kan man bli. Jag har haft en märklig vecka och får såklart skylla mig själv, men vad tusan... Hur löser man det bäst om man inte kan byta försäkringsbolag? Skriver över bilen på någon annan och byter bolag, sen skriver över bilen på mig igen?
Tacksam för svar, har 30 dagar på mig, sen löper offerten ut från Varsam Försäkring.
Hej Bobbermange,

Inget ont som inte har nåt gott med sig brukar man säga , vad jag förstår så är varsam försäkringar egentligen Gjensidige försäkringar som

på det sättet försöker skaffa nya kunder som inte gillar Gjensidige som toyota o lexus mm.

jag rekommenderar dig att läsa ett inlägg under rubriken "Blåst på en taklucka" här på HBK.

Du kanske betalar en slant mer än nödvändigt men vid ett skadetillfälle kan det bli till din fördel.

Lycka till.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Det var strul med fakturan varje månad och sedan fick vi aldrig en samlingsfaktura. Priset var då ok vi hade inte genom Caravan club. Vi gick över till Motormännen som gav ett bra pris men nu har vi Varsam genom Husbilsklubben och vi fick väldigt bra pris då vi flyttade allt till dom. Bil husbil och hem.
Uppdatering.
Tittade själv igenom villkoren lite noggrannare efter läst i denna post och från den 1 juni har vi vår försäkring hos Varsam.

/Thomas
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gör fortfarande jämförelser med Folksam och andra aktörer. När jag sammanställer avställning och garageförsäkring med den helförsäkring jag har när vi är påställda är Folksam bäst. Vi har också personbil samt villa- och hemförsäkring hos Folksam. Vi har genom åren haft skador på husbil och husvagn, på personbil och i hemmet. Har aldrig varit några problem. Så för oss är Folksam billigast och bäst när det gäller!
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Från Transportstyrelsens websida

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från närmaste besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
det måste väl vara fel......
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Bara för att få helt klart för mig.

Finns det försäkringsbolag som fortfarande tecknar "dagförsäkring" och inte bara "årsförsäkring". Jag har sedan länge "dagförsäkring" hos M (gjensidig), men nya försäkringar är bara "årsförsäkring". Om man bara kör lite då och då gäller det nog att hålla kvar i sitt gamla bolag.

Allt fungerar automatiskt vid av- och påställning. Visserligen slussas tusenlappar fram och åter varje gång, men kostnaden blir rimlig.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Likaså Folksam. Det heter årsförsäkring, men övergår automatiskt till avställningsförsäkring vid avställning. Likaså till helförsäkring vid påställning.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Likaså Folksam. Det heter årsförsäkring, men övergår automatiskt till avställningsförsäkring vid avställning. Likaså till helförsäkring vid påställning.
Ja, men är försäkringen billigare då bilen är avställd? Tycker mig ha förstått att priset är detsamma oavsett på- eller avställd. Prissättningen tycks vara en balans mellan mer användning på sommaren och färre på vinter.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I mitt fall blir det avställningsförsäkring när bilen är avställd.
Avställningsförsäkringen kostar ca 5 kronor per dag.
Helförsäkringen när bilen är påställd kostar ca 28 kronor per dag.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja, men är försäkringen billigare då bilen är avställd? Tycker mig ha förstått att priset är detsamma oavsett på- eller avställd. Prissättningen tycks vara en balans mellan mer användning på sommaren och färre på vinter.
...som Michael skriver här ovan är det stor skillnad. För oss ca 100 kr i månaden avställd och ca 800 påställd. Däremot har andra bolag andra prissättningar. Det kan vara stora skillnader. Det gäller att jämföra ditt personliga sätt att nyttja husbilen.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Jag antar att Michael och Krinil, liksom jag själv, har gamla försäkringar, men ursprungsfrågan var om det går att få en ny försäkring med dessa villkor.
M anger kryptiskt "Med M Försäkring för husbil får du en årsförsäkring – priset beräknas efter säsong. Du slipper meddela oss när du ställer av och på."
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min försäkring tecknades för mindre än ett år sedan.


Hör med LF så får du reda på hur ditt LF bolag gör.
...samma här. Sedan är det förbaskat enkelt att ställa av och på. Gör det i Transportstyrelsens app, gäller direkt. Sedan meddelar Transportstyrelsen Folksam och jag får de aktuella villkoren omedelbart.
 
Toppen