• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam!!!

F

F.d. 13050

Guest
Sv: Folksam!!!

en episod ur mitt långa försäkringsliv. Jag hade en kund som fick en skada och inte var riktigt nöjd och bytte bolag. Hade en ny skada många år senare och se då fick han samma skadereglerare i sitt nya bolag. Visst är världen liten
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Folksam!!!

Det kan väl kanske vara så att samma reglerare jobbar åt flera bolag " eller ".
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Folksam!!!

Var och hämtade vår husbil från verkstaden idag. Två skador reglerade ,den ena
efter våran markis slet sig i sommras och slog hål i taket mm.
Den andra skadan pga av jag lyckades köra på en sten med främre kofångare.
Skadorna mycket bra reglerade och ett snyggt jobb från verkstaden.
Bolag : Folksam


// Pär
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Folksam!!!

Vi har villa, bilar, båt försäkrat i Folksam från början av 80 -talet. Våra barn har det också! Bilar, villa, osv ingen har haft problem med försäkringsersättningar vi blir kvar i bolaget. Punkt
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Jo visst kan man stanna kvar i ett försökringsbolag som man är nöjd med.
Men, idag har vi försäkringstagare genom t.ex. internet fått helt andra möjligheter att jämföra både pris och villkor.
Den absolut bästa situationen för ett försäkringsbolag är när vi kunder betalar våra avier utan att ifrågasätta försäkringen känner stolthet och faktiskt blir nöjda när räkningen är betald, år ut och år in.
Jag fick för några år sedan lära mig av en försäkringskille som kämpade på i en egen franchisingverksamhet och var väl insatt i försäkringsbranschen.
Kom ihåg en sak, sade han med eftertryck, det finns ALLTID något att göra åt en försäkring som man t.ex. upplever som alltför dyr.
Sedan det samtalet kollar jag alltid av och jämför alla våra försäkringar med andra när räkningarna kommer i samband med huvudförfallodagarna.
V-backen ;)
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Har haft Folksam för 25 år sedan var nöjd. Hade ett inbrott som dom reglerade
både snabbt och efter något samtal helt OK.
Numera är det LF som gäller, inte för något missnöje utan bara ett bättre pris både
Villa Bilar HB.m.m.
Arbetat i Bilbranchen många år vilket gjort att jag haft kontakt med dom flesta bolagen
i Sverige och har sett och hört både det ena och andra. Många har varit nöjda med
skadereglerarens pris och lika många har varit missnöjda, det gäller samtliga bolag.
Ingen sticker ut, möjligen dom bolag som är Internet baserade, då dom oftast anlitar externa skadereglerare, som inte alltid är "pålästa". Men som sagt, alla lika goda
eller onda, oftast beror det på oss själva vilken attityd och inställning vi har.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Folksam!!!

Lite komiskt egentligen! när det gäller räntor på bank ang villor, bilar, husbilar har de flesta full koll och förhandlar och byter banker. men försäkringar då är de flesta ganska borta, betalar och ser dum ut. och försäkringsbolagen gnider händer och tänker vilka du....a jäklar, men mer bonus till oss. men det är ju klart, i lagom Svergie betalar man och är tyst, ungefär som att många barn röstar på samma parti som mamma&pappa för så har det alltid varit, någon egen uppfattning har man inte.:confused:
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Om man skall förhandla fram en försäkring för klubbens medlemmar, så vore väl det naturligt att man förhandlar med flera bolag för att kunna spela ut dom mot varandra?
Varför bara Folksam?
Vem är det som förhandlar för klubben?
Kunde vara bra med lite info.
Jan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Hej Jan,
det är definitivt inte lätt att överblicka allt som skrivs i detta forum.
Men, du måste ha missat att det har informerats flera gånger om pågående förhandlingar beträffand en speciell assistansförsäkring för oss medlemmar. För närvarande finns det två trådar om detta, här är den ena http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/252137
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Folksam!!!

Jag har arbetat i försäkringsbranschen i 35 år och det ni skriver om har jag hört om alla bolag.
Härligt med en som är insatt. Själv blir jag bara förundrad när jag ser hur mycket det skiljer på försäkringspremierna inom samma bolag och mellan bolagen för likvärdiga försäkringar. Vad avgör ? Hur får man rätt , dvs mest för pengarna.
Hjälp oss andra mindre insatta så är du snäll!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Jag använder mig av Compricer https://www.compricer.se/forsakring/bil/ för att jämföra både försäkringar och annat utifrån de behov vi har och de förutsättningar som råder vid tillfället. Det funkar ganska bra tycker jag, i vart fall får man en viss vägledning inför sitt beslut.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Nu har jag slängt in en brandfackla in i ett försäkringsbolag angående klubbförsäkring.

Tog denna kontakt för över ett år sedan, får se vad som händer.

/Gunnar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Folksam!!!

Eftersom varje försäkringsform skall betala sig själv slipper i alla fall husbilsförsäkringen vara med och betala grupplivförsäkringen!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Problemet eller kanske än mer osäkerheten med en försäkring är att man inte kan veta hur den funkar förrän den dagen då något händer och man drabbas av en olycka eller skada. Då när man kanske är känslomässigt påverkad av situationen eller kanske t.o.m. fysiskt skadad, då vill man inte möta en situation där man blir ifrågasatt, misstänkliggjord och dåligt bemött av försäkringsbolaget som i det första läget försöker komma undan så billigt som möjligt.
Försäkringsbolag som sätter i system att inledningsvis kraftigt minimera ersättningsnivåerna i avvaktan på att försäkringstagaren själv ska reagera och kräva omprövning av beslut är oseriösa enligt mitt tycke och balanserar på en mycket slak lina. De tror sig kunna hantera sina kunder hur som helst beroende på sin storlek, men riskerar alltid att tappa den enskilde försäkringstagarens förtroende.
V-backen
 
Toppen