• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam!!!

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam!!!

Ja du Gurra!!!

Om du läst riktigt så skrev jag IF, Länets och Trygg-Hansa.

/Gunnar

Jo det kan ju vara så, men det beror nog på hur man anmäler stölden kanske dom sa att dom var innanför ett stängsel med låst grind, i garaget eller på annan plats som genererar utdelning från bolagen vilket i så fall är försäkringsbedrägeri, vad vet jag.

Tror nog inget bolag betalar ut ersättning för fyra däck som ligger där samtliga kan komma åt dom, undra hur stor premien skulle vara om man fick betalt för allt som försvinner som förvaras fel :confused:


Gurra
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Folksam!!!

Vill du snabbt byta försäkringsbolag och inte invänta huvudförfallodagen,
ställ av husbilen. Sedan kan du fritt välja nytt försäkringsbolag!

Om bilen är avställd är det inget krav att den är försäkrad och därmed är du
fri att välja ett nytt bolag.

När du gjort upp med det nya bolaget så ringer du slutligen till ditt gamla
bolag och säger upp den gamla försäkringen, men se till att det inte blir
något glapp i tid mellan de olika försäkringsbolagen. När det nya bolaget
har tagit vid kan du ställa på bilen igen!
Du kan även göra ägarbyte till frun om du har någon :). Jag gjorde det en gång när jag ledsnade på bolaget och ville byta snabbt.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Jo det kan ju vara så, men det beror nog på hur man anmäler stölden kanske dom sa att dom var innanför ett stängsel med låst grind, i garaget eller på annan plats som genererar utdelning från bolagen vilket i så fall är försäkringsbedrägeri, vad vet jag.

Tror nog inget bolag betalar ut ersättning för fyra däck som ligger där samtliga kan komma åt dom, undra hur stor premien skulle vara om man fick betalt för allt som försvinner som förvaras fel :confused:


Gurra

Nu är de så att Polisen var på plats, stöldanmälan gjordes och den var underlag för skadeanmälan till samtliga inblandade försäkringsbolag, jag tror att stöldanmälan och skadeanmälan bör nog vara ungefär lika eller vad tror du Gurra?

Utifrån detta har vissa försäkringsbolag betalat ut ersättning och vissa inte! Folksam var ett bolag som inte betalade.

/Gunnar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam!!!

Nu är de så att Polisen var på plats, stöldanmälan gjordes och den var underlag för skadeanmälan till samtliga inblandade försäkringsbolag, jag tror att stöldanmälan och skadeanmälan bör nog vara ungefär lika eller vad tror du Gurra?

Utifrån detta har vissa försäkringsbolag betalat ut ersättning och vissa inte! Folksam var ett bolag som inte betalade.

/Gunnar

Om så är fallet tycker jag personligen att Folksam gjorde rätt och dom andra bolagen fel, många är förbannade för att premierna är höga. och högre blir dom ju på detta sätt.
Föresten ni kanske inte hade samma försäkringsförutsättningar dom kanske tog det på drulleförsäkring eller på annat sätt

Gurra
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Om så är fallet tycker jag personligen att Folksam gjorde rätt och dom andra bolagen fel, många är förbannade för att premierna är höga. och högre blir dom ju på detta sätt.
Föresten ni kanske inte hade samma försäkringsförutsättningar dom kanske tog det på drulleförsäkring eller på annat sätt

Gurra

Drulleförsäkring fungerar inte på däck!! då är de fordonsförsäkringen enligt Folksam

/Gunnar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam!!!

Vad jag har tagit reda på så får man ut antingen 0% 25% 50% minus slitage och självrisk på däcken, kan det stämma tror du med dom andra försäkringsbolagen?
Frågan varför bolagen gör olika intresserar mig. Det skall jag luska lite i :cool:

Gurra
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Folksam!!!

Gurra, intressant om däcken inte behöver vara inlåsta eller vara monterade !
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Folksam!!!

Vad jag har tagit reda på så får man ut antingen 0% 25% 50% minus slitage och självrisk på däcken, kan det stämma tror du med dom andra försäkringsbolagen?
Frågan varför bolagen gör olika intresserar mig. Det skall jag luska lite i :cool:

Gurra

Är jag också nyfiken på.

/Gunnar
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Folksam!!!

Gurra, intressant om däcken inte behöver vara inlåsta eller vara monterade !

Monterade med fälglås kan man ju ha

Jag tog mig tid att ringa lite därav % talen från ett bolag. ju säkrare däcken förvaras ju högre % sats

Gurra
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Folksam!!!

Det där med försäkrings bolag är inte lät att reda ut tydligen. jag har de hållt på några dagar nu att jämnföra olika försäkringsbolags premier, jag tänkte jag skulle avslöja den idiotiska reklamen man möter överallt BYT BOLAG TJÄNA TUSEN LAPPAR jag har har avslyat det som en stor bluff vilket jag har mistängt länge,såjag började jmnföra de olika bolgen på nätet fick uppgift om premien på samtliga alla var dyrare än det jag har nu, ja på husbilen var folksam trehundra billigare i premie det var allt alla mina andra saker var högre premie än mitt nuvarande bolag såv ar det med den förtjänsten av tusenlappar den bluffen har jag avslyat nu. sedn femtio år tillbaka har jag mina fösäkringar i SALUS_ANSVAR och jag har god erfarenhet av dom när jag har behövt anlita dem.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Lustig inställning anmäler du inte skada :confused:

Gurra

Om jag anser det lönt.Numer har jag föträngt Folksam som hustrun har gratis genom sitt fack.Givetvis anmäler jag en skada,men då till det bolag jag använder,för tillfället Caravan Club(Codan)
Anders.B
 

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Har samma erfarenhet från representant av "Folkskam". det måste bero på skadereglerarnivån?
Jorrim
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Under min yrkesverksamma del av livet var jag under många år utredningsman/förhörsledare/förundersökningsledare vid utredning av trafikolyckor.
Oftast fanns en vållande part och en eller kanske flera skadelidande parter (målsägande).
I de allra flesta fall blev den vållande parten dömd till påföljd för sin oaktsamhet eller i ett fåtal fall, uppsåtliga "trafikillgärning".
Då och då återkom målsäganden och vädjade om hjälp därfär att försäkringsbolaget inte ville betala de skador som deras försäkringstagare vållat. Inte sällan var parterna försäkrade i samma bolag. Bolaget "dömde" då båda parterna till en del av vållandet, det "berömda" fifty-fifty, oaktat rättsväsendet, polis, åklagare och ibland domstol dömt en av parterna till påföljd. Ett bra sätt att sänka bonusen för båda parter.
Vilket försäkringsbolag? Jag kan inte minnas att något annat bolag än Folks(k)am figurerade i dessa vädjanden.
Lelle_22, som inte vill ha med Folksam att göra.

Tack Lelle,
för ditt inlägg som är ett jättebra exempel på hur bra det är att vara medlem i HBK.
Dessa erfarenheter och synpunkter är ju helt omöjliga att själv få kunskap om inför t.ex. ett val av försäkringsbolag. Visst kan och ska man läsa och jämföra försäkringsvillkoren, men att få reda på hur en försäkring fungerar i den praktiska verkligheten är ju mycket svårare. Det är ju hur försäkringen fungerar och den hjälp man får som är mest intressant. Prisfrågan kommer först på andra plats i mitt val.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Folksam!!!

Hej!

Jag vill på detta sätt meddela att jag inte litar på Folksam och skulle aldrig anlita dem. Min erfarenhet är inte personlig utan erfarenheter från min tid som polisman, vid flera tillfälle hände att jag efter att varit på en trafikolycka talat med de inblandade och klart och tydligt kunnat se vem som är/var fållande till det hela.

En tid efter olyckan ringer parten upp mig och säger att Folksam påstår att vi har lika del i olyckan och skall båda betala självrisk. Jag hjälpte då vid dessa tillfälle äldre och vid något tillfälle en ungdom (18-19år) med att kontakta Folksam och frågade vad de höll på med och efter att talat med handledaren ursäktar han sig och säger att det hela är ett misstag och skall omeddelbart rättas till.
Vid dessa tillfälle har båda parter Folksam. Att utnyttja de som kanske har dåliga insikt i försäkringar på detta viset gör att jag tar avstånd från detta bolag.

Kjelle
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Folksam!!!

Dom heter väl folkSKAM eller. haft problem med dom jag också, var så att jag böt bolag vid ett bilbyte, men dom fortsatte att skicka inbetalingskort trots flertalet tel,samtal att jag bytt bolag, gick så långt att jag fick inkassokrav. nu till det komiska i det hela, vart så att jag krockade med ny bilen och det skulle kosta 75000:- enligt mitt "andra" bolag
ringde då upp folksam och sa att jag betalar in skulden jag var skyldig dom och att jag skickar över skade anmälan på bilen. och berättade vad som hänt. men då händer något roligt helt plötsligt såg dom i sin dator att jag bytt bolag:) säger bara vilka idi...ter. så aldrig mer folkskam.
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Folksam!!!

Jag blev också tvångsansluten till Folksam och bråkade mycket om det. Det gick så långt att när jag ringde och sa mitt namn fick jag till svar är det den där Anita. Vi flyttade iallafall våra försäkringar. Strax efter behövde vi anlita dem efter ett åsknedslag. Har aldrig blivit så väl bemötta. När vi har behövt anlita vårt gamla bolag ( har haft både TryggHansa och Länsförsäkringar ) gick det inte så bra.För ca. 1 månad sedan brann huset där våra vänner bodde, allt har blivi förstört, alla familjerna i hela huset är uppsagda. Väggar ska rivas och byggas upp igen. Som tur har vänner en sommarstuga där de kan bo till de får en ny lägenhet. De var hos senast i dag och har bara beröm till Folksam. Var och en får ju själv välja bolag och tur är det, men jag tycker att de är synd om Henrik Nielsen som försöker förhandla fram något bra för oss. Vad gör alla ni som klagar? Vilket bolag håller ni på att förhandla med? Kanske ni gör det så bra att vi byter bolag.
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Folksam!!!

givetvis är det bra att han förhandlar till klubben, säger inget om det utan framför bara vad jag tycker om folksam, men om det skulle visa sig att vi skulle få halva priset på försäkringar så skulle jag ABSOLUT inte ändra uppfattning och byta till folksam i alla fall. i mina ögon har dom gjort bort sig en gång för alla. men det är tur att smaken är som baken.
 
Toppen