• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Folksam

Lorden

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2025
Var i kontakt med Folksam, enl. Folksam så har de sagt upp avtalet med Husbilsklubben. Någon respons från andra medlemmar?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej
Ingen förändring när det gäller 185 dagars reseskydd. Detta lever kvar i framtiden.
3 saker krävs
- Husbilen försäkrad i Folksam
- Hemförsäkring hos Folksam
- Medlem i Husbilsklubben.

Ett nytt avtal för övriga parametrar är under förhandling, men det rör nog inte på sig förrän efter semestern.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Min försäkring i Folksam går också upp 5000kr. Från 12000 till 17000kr/år - om husbilen är påställd hela året.
Kabria fungerar inte så bra om man ska åka ut i Europa på vintern. De ”tipsade” om Goda för reseförsäkringen.
Varsam har villkor som liknar Folksam, det blir 9000 inkl reseförsäkring i 182d i Europa, men det är en årsförsäkring,
Folksam påställd 4 mån blir 6000, 6 mån 9000 och påställd 8 mån 12000kr + avställningsförsäkringen.
Om man bara åker inom Sverige/Norden finns det nog flera alternativ men det är ”besvärligt” att jämföra villkoren.
Finns det något försäkringsbolag som kan matcha Folksam och Varsam om man vill åka ut i Europa mer än de sedvanliga 45 d - som reseförsäkringarna brukar gälla? Är det någon i klubben som kan tipsa om detta?
Det hade varit förnämligt om vi i klubben hade tillgång till en försäkringskonsult för en rimlig kostnad :=)
//J med en kompakt 3,5 tonnare.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fick mitt nya försäkringsbrev från Folksam idag. Premien på min årsförsäkring har stigt från 8380:-, till 8973:-. Anser det vara en helt rimlig ökning. Både mina samlingsrabatter och rabatten från HBK var avdragna, drygt 2200:-. Fortsatt väldigt positiva erfarenheter av Folksam. Som jag nämnt tidigare har vi haft skador både här hemma och på våra resor. Det har alltid lösts på bästa sätt.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Fick mitt nya försäkringsbrev från Folksam idag. Premien på min årsförsäkring har stigt från 8380:-, till 8973:-. Anser det vara en helt rimlig ökning. Både mina samlingsrabatter och rabatten från HBK var avdragna, drygt 2200:-. Fortsatt väldigt positiva erfarenheter av Folksam. Som jag nämnt tidigare har vi haft skador både här hemma och på våra resor. Det har alltid lösts på bästa sätt.
Krinil, du skriver ”årsförsäkring”, menar du att du har en sådan i Folksam? Alltså utan möjlighet att ha en avställningsfötsäkring. Jag visste i s f inte att att man hade den valmöjligheten i Folksam. Det kanske är därför premiehöjningarna skiljer sig så extremt mycket? /J

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Min försäkring i Folksam går också upp 5000kr. Från 12000 till 17000kr/år - om husbilen är påställd hela året.
Kabria fungerar inte så bra om man ska åka ut i Europa på vintern. De ”tipsade” om Goda för reseförsäkringen.
Varsam har villkor som liknar Folksam, det blir 9000 inkl reseförsäkring i 182d i Europa, men det är en årsförsäkring,
Folksam påställd 4 mån blir 6000, 6 mån 9000 och påställd 8 mån 12000kr + avställningsförsäkringen.
Om man bara åker inom Sverige/Norden finns det nog flera alternativ men det är ”besvärligt” att jämföra villkoren.
Finns det något försäkringsbolag som kan matcha Folksam och Varsam om man vill åka ut i Europa mer än de sedvanliga 45 d - som reseförsäkringarna brukar gälla? Är det någon i klubben som kan tipsa om detta?
Det hade varit förnämligt om vi i klubben hade tillgång till en försäkringskonsult för en rimlig kostnad :=)
//J med en kompakt 3,5 tonnare.
Husbilförsäkring och reseförsäkring är två olika försäkringar, jag har dessa i olika bolag, klarar mig med 60 dagars reseförsäkring som jag har på hemförsäkring.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Krinil, du skriver ”årsförsäkring”, menar du att du har en sådan i Folksam? Alltså utan möjlighet att ha en avställningsfötsäkring. Jag visste i s f inte att att man hade den valmöjligheten i Folksam. Det kanske är därför premiehöjningarna skiljer sig så extremt mycket? /J
Nej, det är en vanlig husbilsförsäkring. Jag ställer ofta av och på. Kanske begreppet "årsförsäkring" kan vara förvillande, men jag betalar 8973:- på årsbasis när bilen är påställd och 1530:- på årsbasis när den är avställd. Sedan bryts ju de summorna ner på dygnsbasis.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Att jag frågar beror på att jag också gärna skulle vilja ha 60 dagar. Jag har googlat lite kring detta. Jag har funderat på att " bli pensionär" på riktigt...dvs gå med i Pro! Det verkar som att de har ett samarbete med Folksam som ger 60 dagar reseförsäkring...på hemförsäkring.
(Vi åker inte med husbil söderut ).
Finns det någon medlem i Pro som vet om reseskyddet är förlängt hos Folksam?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Att jag frågar beror på att jag också gärna skulle vilja ha 60 dagar. Jag har googlat lite kring detta. Jag har funderat på att " bli pensionär" på riktigt...dvs gå med i Pro! Det verkar som att de har ett samarbete med Folksam som ger 60 dagar reseförsäkring...på hemförsäkring.
(Vi åker inte med husbil söderut ).
Finns det någon medlem i Pro som vet om reseskyddet är förlängt hos Folksam?
Även ICA försäkring har 60 dagar

Toppen