• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam och avbrott på 185 dagar

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Enligt vårt avtal, så är din resa hem längre än 7 dygn, så har du avbrutit din resa med husbilen och då startar du en ny resa med din vanliga 45 dagars reseförsäkring när du lämnar hemmet för att resa tillbaka.

Klarar du resan på 7 dygn så rullar dina 185 dagar på under tiden du är hemma.
Du kan inte räkna bort de dagarna du är hemma och plussa på dom längre fram när du är tillbaka.
Krister.
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Jag tror vi menar samma sak. Så här jag uppfattat det:
1 nov börjar min resa, 20 dec reser jag hem, 5 jan är jag åter i husbilen
Då har jag 119 dagar kvar på mina ursprungliga 185 dagar ( hoppas jag räknat rätt)
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Jag glömde ta med citatet från Folksam.

Folksam meddelar att när man efter ca 14 dagar reser tillbaka till husbilen så börjar en ny 45-dagarsperiod för reseförsäkringen när man lämnar hemmet. Dock gäller förlängningen till 185 dagar från den dag då den ursprungliga husbilsresan startade."
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det tar väl inte så lånd tid oäta lite skinka o dricka lite julmust i sweden ? förresten det finns ju utomlands med ! men det kanske är trevligt med ett avbrott i avbrottet ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror vi menar samma sak. Så här jag uppfattat det:
1 nov börjar min resa, 20 dec reser jag hem, 5 jan är jag åter i husbilen
Då har jag 119 dagar kvar på mina ursprungliga 185 dagar ( hoppas jag räknat rätt)
Åker du hem 20/12 till 5/1 har du avbrutit din resa 16 dagar och dina 185 dagar är förbrukade. Du får börja på en ny 45 dagarsperiod.
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Man har 7 dagar på sig att ta sig hem och 45 dagar på dig att ta dig till husbilen. Dina 185 dagar räknas från första resdagen med husbilen och som Krister påpekade går det ej att plussa på eller dra ifrån dagar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Man har 7 dagar på sig att ta sig hem och 45 dagar på dig att ta dig till husbilen. Dina 185 dagar räknas från första resdagen med husbilen och som Krister påpekade går det ej att plussa på eller dra ifrån dagar.
Om du får göra två avbrott på max vardera 7 dagar under de 185 dagarna måste det innebära att du bara får vara borta från husbilen 7 dagar varje gång. Är du borta längre får du bara 45 dagar när du kommer tillbaka.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Om man nu måste resa hem så kan man ju teckna en extra reseförsäkring så har man inte några problem med antal dagar när man är i Sverige och strunta i den som ingår i Husbilsklubben
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Så här står det i utdrag av texten från Folksam.

Under resa med husbil omfattar dock försäkringen avikelse för resa med annat färdmedel i max 7 dagar vid två separata tillfällen under resan.

Det är som Livbil skriver i sitt inlägg.
Du kan inte använda båda perioderna vid samma tillfälle.

Den tolkningen din vän fick från Folksam har jag aldrig hört tidigare.
Kommer att ställa frågan till vår kontakt.

Krister
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag glömde ta med citatet från Folksam.

Folksam meddelar att när man efter ca 14 dagar reser tillbaka till husbilen så börjar en ny 45-dagarsperiod för reseförsäkringen när man lämnar hemmet. Dock gäller förlängningen till 185 dagar från den dag då den ursprungliga husbilsresan startade."
Jag tolkar detta som att Folksam menar att de 185 dagarna räknas från resans ursprungliga start. Har du sedan brutit mot villkoren genom avbryta resan t ex 14 dagar är det en vanlig 45 dagarsperiod som påbörjas och ingen ny 185 dagars.
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Jag kommer att att fråga Folksam på mitt exempel. Men nu skall vi ut på en tur med husbilen och träffa barnbarnen till midsommar.
Glad midsommar till er alla
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag kommer att att fråga Folksam på mitt exempel. Men nu skall vi ut på en tur med husbilen och träffa barnbarnen till midsommar.
Glad midsommar till er alla

Den frågan är redan ställd.
Jag väntar på svaret.

Tack det samma.
Önskar er en trevlig midsommar tillsammans med barnbarnen.

Krister
 
Toppen