• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folksam och avbrott på 185 dagar

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Följade svar från Folksam har en god vän fått, gällande reseuppehåll. Man önskar att detta stod i deras villkor. Nedanstående svar är det min vän har fått:

Jag har fått godkänt följande text av utlandsskadechefen på Folksam:
"Angående Folksams förlängda reseförsäkring när man har husbilen och hemmet försäkrat i Folksam och dessutom är medlem i den svenska Husbilsklubben har diskussion uppkommit angående giltigheten vid avbrott för hemresa vid jul. Efter förfrågan säger bolaget att efter 45 dagar så gäller försäkringen fullt ut vid resa med annat färdmedel i 7 dagar. Man kan alltså flyga hem och har 7 dagar på sig att ta sig till ordinarie bostaden (där reseförsäkringen inte gäller). Folksam meddelar att när man efter ca 14 dagar reser tillbaka till husbilen så börjar en ny 45-dagarsperiod för reseförsäkringen när man lämnar hemmet. Dock gäller förlängningen till 185 dagar från den dag då den ursprungliga husbilsresan startade."
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag tänkte teckna mina försäkringar i Folksam för några år sedan stod detta längst ner på försäkringsbrevet tillsammans med information om att man inte får ställa av husbilen utomlands. Det fick mig att backa och välja CCs Superhusbilsförsäkring istället.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Man får göra avbrott i max 2X7 dagar för resa "med annat färdmedel"
Många som ligger still söderut hyr bil i månader, eller äger personbil lokalt registrerad. Räknas det som annat färdmedel? För mig är det oklart.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det går att ställa av husbilen inom EU med Folksams försäkring inom avtalet med HBK.
Men du anses avbryta din resa när du ställer av husbilen.Då avbryter du förlängningen från 45 till 185 dagar på din hemförsäkring hos Folksam.
Krister
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det går att ställa av husbilen inom EU med Folksams försäkring inom avtalet med HBK.
Men du anses avbryta din resa när du ställer av husbilen.Då avbryter du förlängningen från 45 till 185 dagar på din hemförsäkring hos Folksam.
Krister
Då faller ju idén med Folksams 185 dagar. Dessutom får du inte bo i husbilen när den är avställd .
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Man får göra avbrott i max 2X7 dagar för resa "med annat färdmedel"
Många som ligger still söderut hyr bil i månader, eller äger personbil lokalt registrerad. Räknas det som annat färdmedel? För mig är det oklart.
Det kan det knappast göra om du inte är iväg längre tid än 7 dagar. Du avbryter ju inte din resa med husbilen utan gör väl bara kortare utfärder?
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Detta är en intressant fråga. En del har en MC med sig som används nästan dagligen. Räknar Folksam varje liten tripp som en resa med annat färdmedel och kan då endast ske vid två tillfällen? Har förträngt frågan i flera år, men det är nog dags att ställa den. MC är ju inte helt riskfritt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då faller ju idén med Folksams 185 dagar. Dessutom får du inte bo i husbilen när den är avställd .

För den som inte reser hem, eller som behöver resa hem i något ärende max 7 dygn och som reser med sin husbil hela tiden och inte har något behov att ställa av, är detta en mycket bra försäkring.
Vi är många som inte står fast på en camping hela tiden.

För den som har behovet att ställa av sin husbil eller resa hem en längre tid, då finns det säkert andra alternativ som är bättre.

Det gäller att välja den försäkring som passar ens behov.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Detta är en intressant fråga. En del har en MC med sig som används nästan dagligen. Räknar Folksam varje liten tripp som en resa med annat färdmedel och kan då endast ske vid två tillfällen? Har förträngt frågan i flera år, men det är nog dags att ställa den. MC är ju inte helt riskfritt.

Detta är en fråga att ställa till Folksam.
Du har en försäkring på din MC.
Hur den försäkringen fungerar i kombination med övriga försäkringar kan bara dom svara på.

För att göra det lite svårare, då det i texten står färdmedel.
Tänk på att en elcykel och en vanlig cykel också är ett färdmedel.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag kan tänka mig att Folksam ser det på så sätt, att det färdmedel jag har med mig i min husbil, som till ex en liten bil, MC, Scooter, elcykel, cykel, sparkcykel, permobil mm. ingår i min resa med husbil.
Detta är något var och en av oss har med i bilen.
Kanske inte samtliga färdmedlen, men något.

Själv har vi Scooter och cyklar.
Och har inte funderat mycket på det.

Vi kan ju ställa frågan.

Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Detta är en fråga att ställa till Folksam.
Du har en försäkring på din MC.
Hur den försäkringen fungerar i kombination med övriga försäkringar kan bara dom svara på.

För att göra det lite svårare, då det i texten står färdmedel.
Tänk på att en elcykel och en vanlig cykel också är ett färdmedel.

Krister.

Tack Krister, härlig ironi när frågeställningarna blir ”in absurdum”.

TommyD
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
För den som inte reser hem, eller som behöver resa hem i något ärende max 7 dygn och som reser med sin husbil hela tiden och inte har något behov att ställa av, är detta en mycket bra försäkring.
Vi är många som inte står fast på en camping hela tiden.

För den som har behovet att ställa av sin husbil eller resa hem en längre tid, då finns det säkert andra alternativ som är bättre.

Det gäller att välja den försäkring som passar ens behov.

Krister.
Säkert är det så men min kommentar gällde en kommentar om att reseskyddet på 185 dagar bara blev 45 dagar om du reste hem mer än 2 gånger 7 dagar.
Helt klart finns det inte en försäkring är bäst. Vi har alla olika behov och resvanor och måste välja försäkringar utifrån det.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag rekomenderar när det gäller frågor som rör Hbks avtal med Folksam.
Gå in på sidan med medlemsförmåner och klicka på försäkringar.
Där finns det mesta att läsa med bilagor och förtydliganden.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har varit i kontakt med vår kontaktperson hos Folksam angående frågorna på det utökade reseskyddet.

Du får ha färdmedel, som till exempel cyklar, elcyklar, scooter, mc, bil, mm, med dig på din resa med husbilen.
Det är inte något problem att använda dessa på ett normalt sätt för att handla, göra utflykter, även för en övernattning, saker som man normalt företar sig på en resa med sin husbil och har den som bas.

Du kan även hyra dig en bil för utflykter, ta bussen in till stan.
Eller dina vänner bjuder dig på en tur.

Tillägget med två tillfällen a' sju dagar med annat färdmedel.
Är för att du skall kunna göra en resa i resan, om du av någon anledning behöver det i något personligt ärende , eller bara åka på kryssning, flyga över till GC, eller en resa på sju dagar inom landet / utlandet där du inte använder husbilen.

I ovanstående exempel avbryter du INTE din resa med husbilen och sätter INTE ditt utökade reseskydd ur spel.

Hoppas jag har lyckats räta ut frågorna.
Annars fråga.

Krister
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Krister du utrycker det bättre än det svaret min vän fick från Folksam. Vi som inte behöver ställa av våra bilar slipper ju att resa hem efter 90 dagar, om man skulle teckna CC,s försäkring. Fortfarande är det billigare för oss att ha Folksam och slippa teckna teckna extra försäkring som man behöver efter 45 dagar. Nästa år kanske försäkringen är dyrare hos Folksam och då får man kolla andra. Men alla har vi olika behov :)
Det jag ville ha fram var ju att man kan fortsätta på sina 185 dagar även fast man gör en kortare resa hem. Det är otydligt i Folksams villkor.
 

Lorden

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5412
Medlemskap
2024
Min vän hade frågat Folksam om 14 dgr hemma det fick de ok på. Om jag fattar det rätt så får inte själva resan ta mer än 7 dagar. När du är hemma så behövs inte reseförskring.
 
Toppen