Det du kallar balkar skulle jag vilja kalla karossförstyvningar, tveksamt att spruta skum där skulle inte jag göra utan ordentligt rostskydd och se till att avrinning vilket borde finnas någonstans inte är täppta av smuts. Dina elkablar ligger väl där också.
Ser ut som du har en massa genomgående hål där det sitter plastpluggar som håller fast plastlister på utsidan, när det regnar brukar ju vattnet gå på insidan av listen om det inte är tätt och sen rinner det in genom hålen för pluggarna är ju inte helt täta.
Hade en fiat fiorino som hade samma fast då var det inte plastpluggar utan plåt så när man monterade listen så skavde de av färgen i hålet och rosten började direkt, för att göra det effektivare hade man limmat en bit skumgummi bara på jävelskap precis över hålen som blev blöt och nästan aldrig torkade för att det slulle rosta på insidan.
Såna är dom bilfabrikanterna, på min caddy hade man gjort en avrinning med ett gummirör i botten av en liknande förstyvning som din, där var det precis fullt med sand som var blöt och täppte till avrinningen.
Orsaken var att man placerat den precis bakom hjulet just i sprutet från däcket knappast en slump utan uträkning, lösningen blev att sätta dit stänkskydd, finns knappt till bilar men till släpkärror.
När man inte måste ha stänkskydd på bilarna tog många bort dom och på alla nya bilar försvann dom över natten.
Det som hände då var att det började rosta i bakvagnen finns inget rostskydd som klarar av att bli blästrat av sand salt och vatten. Samtidigt så blev det stenskott på rutor strålkastarglas och fronten blästrad av stenar.
Bra för nybilsförsäljningen och eftermarknaden.
Det är en medveten strategi det är därför man inte behandlar hålrum i balkar under bilen, fast de sägs vara doppade i något rostskydd, bara att läsa rosttester i vi bilägare.