• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Fogskum

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.429
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
68F4D322-F87B-40D7-B246-D1EE2B648FE7.jpeg Bilen har gått 6000 mil. Nere i balkarna hittade jag flera stora nävar med ett blött material. Känns som flygsand. Känns inte bra att sådana kommer in i balkarna. La en stark lampa under bilen och stängde dörrarna. Inte en ljusstråle kom in. Så funderar om det kommer in via pluggarna som sitter på undersidan av balken. Känns inte som fogskum skulle vara värre än detta.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.416
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Kommer nog från vägen men man kan ju undra hur det kommit dit, under brukar det ju sitta gummipluggar, men ibland finns det hål i balkarna uppifrån som inte är tätade och det kan komma ner allt möjligt genom hålen när man kör och sen kommer det inte därifrån. Sen undrar man varför balkarna är genomrostade fukt som kommer in blir ju kvar. Man skulle ju behöva ta bort gummipluggarna och spola rent, och blåsa torrt på något sätt, sen spruta in rostskyddsmedel.
Har sett på flera bilar att man med avsikt konstruerat rostfällor eftersom det inte rostar så mycket söderut, i vårt svenska klimat går det fortare.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.429
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Mejlade till 3 stycken huvudkontor. Fick till svar att dom inte har några som är lämpliga fogskum. Gjorde ett test på 2 st olika tillverkare av fogskum som fick ligga i vatten i ett dygn. Det gick att vrida ur vatten ur proverna. Ungefär som en blöt disktrasa.
Så nu är man tillbaka på noll igen
 

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Hej. Jag är lite rädd för fogskum, jag byggde en husbil av en Ford transit 1968 som jag andvände fogskum i balkena och vägarna det var inte bra efter några år kom rosten i balkarna och sidorna efter ytteligare att antal år så var det inget att försöka laga det var för mycket jobb att ta bort fogskumet kunde heler inte svetsa det bara tog eld så var det.
Det finns ett tvåkomponent fogskum som jag har använt i min nya husbil utan problem, men jag har ett glasfiberbygge.
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.429
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
En ide' vore ju att pilla in Gullfiber eller liknande. Gullfiber fönsterdrev kanske rentutav. Man skulle kunna dra in drevremsan i balken med ett snöre & på samma gång putta på med en blomsterpinne eller liknande. Eller, om man skär liggunderlag i passande remsor & drar igenom.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Hmm Bennsan, ärligt talat!
Skulle glasull eller mineralull verkligen suga mindre vatten än PU-skum??
Löst liggande remsor av liggunderlag i en rambalk,
föreslår du, hallå, kan du öht ngt om teknisk isolering?
Fysik, kondens, daggpunkt, Mollierdiagram?
Vänligen teknisk noggrant motivera dina påståenden
eller (helst) dementera.

Mvh
fd byggjobbare/isoler-plåtslagare, ex-vis på Isenta Bergslagen,
surfbrädesbyggare i såväl PU som Styrofoam,
samt isolerare av VW 1986 med både PU & Styrofoam.
den bussen hade jag i 29 år!
Den rost som kom, kom inte på de ställen jag hade isolerat
25 år tididgare!
Det är en sak att tycka en massa,
det är något helt annat att veta,
t.ex genom empirisk erfarenhet
eller förvärvad praktisk eller teoretisk kunskap,
helst båda.
5000 inlägg till trots!
Jag har haft fel förr, det ska gudarna veta!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.429
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Rasken har du några funderingar på vad som är lämpligt. Isolera balken? Eller låta den vara öppen? Jag lutar åt det sista men jag har inte jättekunskaper, men gillar att tänka på följderna av mina beslut.
Glad att alla engagerar sig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
8.013
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Jag såg en video från en av de mera exklusiva plåtistillverkarna i Tyskland, dom petade in pu-remsor i balkarna för hand!
För tydligheten, detta gällde de vertikala balkarna inne i skåpet, inte under golvet!
Något jag har funderat över när jag ser olika plåtisbyggen, är det ingen som rostskyddar skarvar och balkar ordentligt före man börjar bygga, då är ju allt åtkomligt?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
8.013
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Jag menar inte bara hål som sågas i plåten, utan också längs väggarna mot plåtgolvet innan man lägger in innergolvet, i skarven mellan hjulhuset och ytterplåten, inuti dörrarna m.m.
Om jag skulle lägga så mycket jobb som det är att bygga en plåtis bra, skulle jag absolut börja med det!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.429
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Nedersta balken är ett stort problem. Den går hela vägen från bakstammen och längst fram i bilen.
Det var en hel del geggamoja i den. Jag antar att sanden kommer utifrån. Om jag isolerar den och vatten kommer in. Då antar jag att det är kört, rosten kommer. Om jag inte isolerar den så kan jag känna inne i balken om det är fuktigt. Ställa in bilen i värme och torka ur den.
Så jag antar att det inte finns något rätt och fel. Men jag vill göra det som är minst fel.
Få se om Rasken svara om sina erfarenheter
Ha det
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.429
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Hmm Bennsan, ärligt talat!
Skulle glasull eller mineralull verkligen suga mindre vatten än PU-skum??
Löst liggande remsor av liggunderlag i en rambalk,
föreslår du, hallå, kan du öht ngt om teknisk isolering?
Fysik, kondens, daggpunkt, Mollierdiagram?
Vänligen teknisk noggrant motivera dina påståenden
eller (helst) dementera.

Mvh
fd byggjobbare/isoler-plåtslagare, ex-vis på Isenta Bergslagen,
surfbrädesbyggare i såväl PU som Styrofoam,
samt isolerare av VW 1986 med både PU & Styrofoam.
den bussen hade jag i 29 år!
Den rost som kom, kom inte på de ställen jag hade isolerat
25 år tididgare!
Det är en sak att tycka en massa,
det är något helt annat att veta,
t.ex genom empirisk erfarenhet
eller förvärvad praktisk eller teoretisk kunskap,
helst båda.
5000 inlägg till trots!
Jag har haft fel förr, det ska gudarna veta!
Har du svårt med svenska språket? Vad jag skrev var bara förslag på vad man skulle kunna göra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
8.013
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Nedersta balken är ett stort problem. Den går hela vägen från bakstammen och längst fram i bilen.
Det var en hel del geggamoja i den. Jag antar att sanden kommer utifrån. Om jag isolerar den och vatten kommer in. Då antar jag att det är kört, rosten kommer. Om jag inte isolerar den så kan jag känna inne i balken om det är fuktigt. Ställa in bilen i värme och torka ur den.
Så jag antar att det inte finns något rätt och fel. Men jag vill göra det som är minst fel.
Få se om Rasken svara om sina erfarenheter
Ha det
Vilka balkar är det du menar, är det chassiebalkarna under golvet som håller hjulupphängningarna, eller tröskellådorna längst ut i kanten på sidorna?
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Bäste Bennsan, prova att avstå om du inte vet eller kan ämnet.
Det skulle gynna trådskaparen som vill ha relevanta svar på sin fråga.
Prova att prioritera tråd skaparens behov istf ditt eget...
Håll dig till den tekniska frågeställningen.
Kom gärna med relevanta, användbara o beprövade förslag som löser
trådskaparens problem.
Betr. min kompetens får du gärna starta en explicit tråd
där du och jag jämför våra CV,n kör på, jag backar inte på det jag kan,
annat försöker jag hålla käften om...
Kanske något du skulle prova, vad vet jag?
Lycka till mot ditt 5000-mål ...
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Hej Peter!

Troligen är sammantagna svaret redan givit tidigare i denna tråden.
Den som bygger själv, bygger bara på resultat o prestanda,
inte på åtgången tid
Köp då hellre färdigt, sen kan du reta dig på "proffsens" kompetens
resten av tiden...
Där befinner jag mig själv just nu! :-(

Tänk pyssel, arbetsglädje o handarbete :)
Läs gärna erfarna Muskatten, Bentic & Montreal´s fina inlägg några ggr till... :)
Gediget invändigt rostskydd allra först, 2-steg enl. min mening.
Först rengöring, torkning sen penetrerande o kapillärsugande,
därefter torkande, eller skydds-hinne-bildande rostskydd i balkarna.
Snåla inte, låt det droppa och ta hand om det droppet på ett bra sätt.

Ja, sen helst slutna, icke krympande, celler, självklart.
Prefab eller plats-sprutade, eller en kombination av båda.
Förhoppningsvis/Sannolikt, är dyrare pu-skum bättre än billiga.
Dumsnål, vem vill kallas för det?
Två-komponent har flera beskrivit som bra val.

Frigolit är kulor med fukt-sugande mellanrum, måste undvikas!
Styrofoam är , typ en upp-jäst struktur med slutna celler, bättre val.
Styrofoam förekommer ofta i pastellfärger som rosa, ljusblå, ljusgrön osv.
Herregud, 1988 gjorde jag profilerade balksegment 50-100 mm långa,
av styrofoam, petades in i resp balk,
i bland mha en fint uppsågad, utbockad plåtflik.
Varje segment var insmort med expanderande PU skum,
eller PU-lim.
Hanskar? Ja självklart!!!
I bland förekom kilar o andra hjälpmedel,
vissa fick sitta kvar andra togs bort.

Stora, lätt bukatnde ytor fick ett måttanpassat flak av tillskuren
Styrofoam med ett lager PU-skum ut mot plåten och rostskyddet.
Träslöjdens verktyg, kniv, trä-rasp mm är prima hjälpmedel.

Nedre "ångest"-balken kan självklart lämnas öppen,
efter gediget rostskydd enl ovanst.
eftersom den troligtvis inte påverkar inneklimatet i nämnvärd omfattning,
eller hur?
Men å andra sidan... ;-)
Är den balken redan full av rostskydd o isolering var tusan ska fukt o sand få plats??
Trevlig frågeställning du har på G.
Jag redovisar endast min erfarenhet, andra må redovisa sin!
Lycka till!
Men va hundan sätt i gång att 2-stegs rostskydda omedelbart,
det är basen i allt annat du kommer att göra, oavsett val av metod.
Tänk långsiktigt, det vinner i slutändan :)
Tur för dig Peter att jag är dag-ledig, annars vore jag i säng för länge sedan :)
Mvh Raasken
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
3.416
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Jag tycker om dina funderingar Montreal jag tänker likadant, vad är det som gör att bilen hamnar på skroten att motorn eller växellådan är slut nej det är ju rost som fått verka i åratal utan att synas så mycket utåt som det gjorde förr i tiden.
Men den är mer eller mindre oreparabel eftersom den gått för långt, detta görs i tillverkningskedet.
När det gäller husbilar "plåtisar" så har de samma chassie som arbetsbilar som är gjorda för att gå hårt under några år i en firma och skrotas sen, när man använder samma chassie till husbilar som inte går så hårt och vårdas och förväntas hålla i många år behövs ju tilläggsarbeten som kostar pengar och som man sparar på. Tex anpassning av fjädring till den belastning som är förväntad rostskydd värmeisolering innbyggd elvärme osv.
Vad jag vet kan inte PU suga vatten men styrofoam gör det, glasull suger inte vatten men kan förflytta fukten via kapillärkraften till en kall yttervägg så det är ingen bra isolering om man inte har rostskyddat och har avrinningshål, inget jag skulle använda skummet binder ju till väggarna och det bör inte hända något eftersom daggpunkten förmodligen kommer finnas i skummet. Men att isolera balkar under bilen skulle jag aldrig göra däremot rostskydda och ventilera. Jag kanske misstog frågeställningen trodde det handlade om förstärkningsbalkarna inuti på sidorna och taket.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.429
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Bilen jag skriver om är en oisolerad skåpbil med 6000 mil på mätaren. Det är en Citroen Jumper av årsmodell 2015. Så balkarna (förstärkningar) finns längst ut på skåpssidorna.Hoppas ni förstår vad jag menar. Men här kommer en bild.
Med vänlig hälsning, Peter
 

Bilagor

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Härliga balk-bilder Peter!
Tro inte att det både ska gå fort och dessutom bli bra,
nä, antingen det ena eller det andra...
Se till att inte skumma fast ledningar,
lampor o wires som löper genom ditt arbetsområde.
Sätt en beg. plast-ask som skydd från baksidan/insidan vid lampor mm,
glass eller räkost kan kvitta!
Trä på VP-rörsliknande flexslang eller motsv.
Fet plast fäster inte mot PU-skum, och vice versa.
Packtejp, Gaffer-tejp mm är din bästa vän.
Skumma, limma gärna mot tejpens klibbiga yta,
nästa dag kan du lätt göra ditt relevanta avdrag :)
Eller låt tejpen sitta kvar, oftast enklast :)
Stora fina öppningar visar din bild, guldläge har du att jobba i från.
Jobba både framåt och bakåt avsluta mitt på, där det är bekvämast för dig.
Det kommer att bli jättebra!
 
Toppen