• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fogskum

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Ska isolera balkar med fogskum. Har sökt efter ett skum med mest slutna celler. Hittade Bostik all season. Men det finns inte att köpa i Jönköping. Är det någon som vet om det finns något annat fogskum med mest slutna celler.
Peter
 
F

F.d. 22252

Guest
Trodde allt polyuretanskum hade slutna celler Har använt både dyra och billiga 35kr st. Men inte märkt någon skillnad. Slutna celler måste det väl vara annars skulle det inte kunna expandera, det som verkar kunna bryta ner är ju soljuset den ultravioletta strålningen. Det man funderar på är ju om det blir några gaser som kan vara irriterande för allergiska. Fanns ett tvprogram från USA där man skummat väggar och golv och hela familjen hade blivit sjuk fruktansvärt mycket arbete att få bort arbete med skyddskläder och mask.
Temperatur och fuktighet är viktigast för att det ska skumma bra. Biltema säljer ett knippe lösa munstycken brukar se likadant ut på burkarna så det kan vara bra att kunna byta svårt att få rent annars.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr så har inte all polyuretanskum slutna celler .... Nackdelen om cellerna inte är sluta (typ vit frigolit är att det drar in fukt/vatten ... Och sen stannar vattnet i skummet .. .. Frigolit drar till sig ca 10% vatten om jag inte minns fel .:rolleyes:
Det bästa är om man köper lösvikt och själv blandar.. . Och då kan man ju fråga hos hadlaren om vilken kvalitet skummet har
Se bara till att skydda det som inte ska skummas för det är sen ett rent helvete att få bort :eek: lycka till
 
F

F.d. 22252

Guest
Frigolit är ett varumärke som inte finns sen 10år tillbaka vit polystyren i form av cellplastskivor.
Så inget man skummar med sprayflaskor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Frigolit är ett varumärke som inte finns sen 10år tillbaka vit polystyren i form av cellplastskivor.
Så inget man skummar med sprayflaskor.

Jag använde inte alltid sprayflaskor utan köpte polyuretan skum i 25liters dunkar det är ungf som sirrap + accelerator ...Och då använder man inte sprayflaskor
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Funderar på att lämna in bilen för att isoleras med polyuretanskum. Men balkarna vill dom inte isolera pga risken för bucklor. Därför min fundering på fogskum. Men har 20 mil till polyuretanfirman och nedersta balken måste jag isolera före jag åker dit.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag ingen erfarenhet av att "skumma" bilar.... Men jag är säker på att du kan skumma balkarna om du delar upp skummningen på flera ggr.... Tex skumma 20cm när det har härdat färdigt skummar du 20cm igen osv osv..tills balken är fylld ... Då bör risken för problem vara obefintlig :rolleyes:. Så lycka till

Testa först på någon annan(s) bil :eek: så du vet hur mycket du behöver vid varje skummningen :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, att företaget inte vill skumma balkarna är ju för att dom har erfarenheter om vad som kan hända.
Att skumma en bit och vänta har dom garanterat redan testat.

Har läst på nätet om när dom skummade fönster, så hade eftersvällningen gjort att varenda bottenstycke var bananformad efter något år. Nu är det nästan totalförbjudet att använda skum på byggena.

Det skum som aldrig hinner expandera klart ligger inuti skummet och med tiden eftersväller det.

Jag skulle lite på proffsen som skummar varje dag och följa deras rekommendationer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har ju inte detta med en bil att göra, men när jag hade min firma så skummade vi många fönster..... Du lägger 1 klick i varje hörn och en mellan hörnen på fönstret och väggen., när dessa har torkat så fortsätter man med resten.... Inte ett enda fönster behövdes göra om..... Idag är det mer än 20år sedan och en fastighet har jag fotfarande kontakt med .... Alla fönster och dörrar sitter lika bra idag som de gjorde när vi skummade dem.... Så de som du har hört om har säkert inte vetat hur de skall göra ....
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är inte tillåtet att ens skumma fönster/dörrar idag på våra byggen.

För 20-30 år sedan skummade man även branddörrar utan att sätta en enda skruv, inte så smart.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har ju inte detta med en bil att göra, men när jag hade min firma så skummade vi många fönster..... Du lägger 1 klick i varje hörn och en mellan hörnen. Allt mellan fönstret och väggen., när dessa har torkat så fortsätter man med resten.... Inte ett enda fönster behövdes göra om..... Idag är det mer än 20år sedan och en fastighet har jag fotfarande kontakt med .... Alla fönster och dörrar sitter lika bra idag som de gjorde när vi skummade dem.... Så de som du har hört/läst om har säkert inte vetat hur de skall göra ....
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, att företaget inte vill skumma balkarna är ju för att dom har erfarenheter om vad som kan hända.
Att skumma en bit och vänta har dom garanterat redan testat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns knappast något enklare sätt att isolera inne i balkar, och säkrare borde göra bilen mer vridstyv i karossen, det är ju trycket gånger ytan som det handlar om och kan ju inte vara så stor yta om man tar lite i taget. Och det är ju öppet uppåt och säkert på andra ställen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du läst min länk? Det är nog inte skummet i sig som är problemet utan kondensen. Det är nog ingen som vill att bilen rostar inifrån.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Vad finns för andra alternativ. Skumma en sidovägg i bilen eller skumma en balk, det borde leda till samma problem om man bortser från att plåten kan buckla sig. Har tittat på hur plåtistillverkare gör och dom alternativen verkar inte bättre. Så vad är det minst sämsta metoden att isolera en plåtis
Ha det
 
F

F.d. 22252

Guest
För att kondens måste man ju ha luft som cirkulerar mot en kall vägg isolerar man med skum som fyller upp och tätar borde det vara bästa sättet att stoppa kondens, Sånt finns ju inte på fabriksbyggda plåtisar bara att titta på hur man bygger en plåtis på youtube. Kör man långsamt så blir man mörkrädd för hur det ser ut bakom plastpanelerna.
Förvånar inte mej om man kommer se många plåtisar som kostat 600-700tusen kronor med rost på de vanliga ställena trösklar skärmkanter osv.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att det är stor skillnad om man skummar balkar inne eller ute på bilen Ute skulle jag aldrig våga . .. Men inne är säkert inga problem., om man gör det i flera etapper,, tänk så många prylar som har en "kärna" av pu skum inte sväller de med åren. Titta på ett kylskåp det varken sväller eller rostar för att de är fyllda med pu skum...
 
Toppen