• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flytta bordet i husbilen

gonickego

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Solna
HBK-Nr
30960
Medlemskap
2023
Skulle vilja flytta bordet i husbilen och ser att infästningen med träskruv har några speciella pluggar. Någon som vet var man får tag i dessa. Se bild
’Anledning till att flytta bordet är att det blir bättre både från förarsätet och att gå bak mellan stolarna.
Det är rejäla träskruv och golvet är av en tjock träskiva.
Lite fakta om bilen och mitt val: Min första husbil som precis är inköpt, en Chausson 627 GA. Ford chassi 2017 170 hp.
’Ford chassi är det som fungerar för mig då i en Fiat inte går att ställa ratten i både längs och höjd läge. Jag är 1,95 och sidospegeln får ’fönsterdelningen’ mitt i synfältet i alla Fiat chassi.
 

Bilagor

  • 518845C7-866B-4C58-9EEE-AEF69611E668.jpeg
    518845C7-866B-4C58-9EEE-AEF69611E668.jpeg
    6,2 MB · Visningar: 146
  • C354C1F1-AA0A-4248-A943-3818F527B71C.jpeg
    C354C1F1-AA0A-4248-A943-3818F527B71C.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 142
  • ECC650BB-793D-4EA9-97B0-6927D97C6F8A.jpeg
    ECC650BB-793D-4EA9-97B0-6927D97C6F8A.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 156
  • 5B86AC6A-4F16-48DD-8CA0-403E8D42D361.jpeg
    5B86AC6A-4F16-48DD-8CA0-403E8D42D361.jpeg
    214,4 KB · Visningar: 151
F

F.d. 22252

Guest
Hemma har man ju bordet på flera ben och kan flytta det fritt, själv löste jag det problemet med en ganska tung fot och en lätt skiva som jag kan flytta runt som jag vill. Viktigast är ju att det är krocksäkert vid transport för övrigt ska man inte behöva vara helt låst till en fast inredning. Att vara fullvuxen har aldrig varit någon fördel när man kör bil. 1,93.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Liknar en metallexpaner med skruv finns olika. Kolla på Ahsell
Leffe
 

Bilagor

  • IMG_0909.JPG
    IMG_0909.JPG
    23,7 KB · Visningar: 3

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Sök på Rampamuff på Google, ser rätt lik ut. Tror det är det du ska som man skruvar ner i trä med gängor på insidan.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har du golvvärme så tänk på var du skruvar i golvet
Själv flyttade jag bordet genom att flytta benet till kanten av plattan
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Skulle vilja flytta bordet i husbilen och ser att infästningen med träskruv har några speciella pluggar. Någon som vet var man får tag i dessa. Se bild
’Anledning till att flytta bordet är att det blir bättre både från förarsätet och att gå bak mellan stolarna.
Det är rejäla träskruv och golvet är av en tjock träskiva.
Lite fakta om bilen och mitt val: Min första husbil som precis är inköpt, en Chausson 627 GA. Ford chassi 2017 170 hp.
’Ford chassi är det som fungerar för mig då i en Fiat inte går att ställa ratten i både längs och höjd läge. Jag är 1,95 och sidospegeln får ’fönsterdelningen’ mitt i synfältet i alla Fiat chassi.
Min gissning är att detta är med stor sannolikhet inte några pluggar utan gängade bussningar med stor platta på undersidan. Allt för att klara att
ta upp de krafter som uppstår om man "springer" på bordet från sidan. Blir omfattande hävstångsverkan och golvet är inte så starkt att det klarar
infästning med bara träskruv eller vanlig plugg. Tror absolut att det krävs rejält stöd på undersidan.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Undersök om det finns möjlighet att flytta bordsskivan i stället. Häggen i ett soligt Umeå
 

gonickego

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Solna
HBK-Nr
30960
Medlemskap
2023
Vilket härligt forum för en nybliven husbilsägare.
Tack för väldigt bra hjälp, har tittat lite till och funderat.
1 löst bord tror jag inte på
2 ingen golvvärme. Viktig kom ihåg
3 expander typen är väl inte det bästa för trä tror jag
4 tyvärr inte möjligt flytta bordsskivan då jag vill lite mer än vad som är möjligt, ligger nära kant redan. Bordet är någon smart variant som går att skjuta i flera riktningar
5 rampamuff är intressant såg lite youtube saker så ska leta på längder där och försöka förstå golvtjocklek
6 tror mycket på det som du säger night hawk att det krävs mycket motkraft för att hålla och då ev en platta under. Golvet är ganska rejält i trä men ska se om jag kan se under på något sätt med kamera

jag återkommer och tack för all input
Imorgon monteras ny stereo.;)
/ Nicke
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vilket härligt forum för en nybliven husbilsägare.
Tack för väldigt bra hjälp, har tittat lite till och funderat.
1 löst bord tror jag inte på
2 ingen golvvärme. Viktig kom ihåg
3 expander typen är väl inte det bästa för trä tror jag
4 tyvärr inte möjligt flytta bordsskivan då jag vill lite mer än vad som är möjligt, ligger nära kant redan. Bordet är någon smart variant som går att skjuta i flera riktningar
5 rampamuff är intressant såg lite youtube saker så ska leta på längder där och försöka förstå golvtjocklek
6 tror mycket på det som du säger night hawk att det krävs mycket motkraft för att hålla och då ev en platta under. Golvet är ganska rejält i trä men ska se om jag kan se under på något sätt med kamera

jag återkommer och tack för all input
Imorgon monteras ny stereo.;)
/ Nicke
Ett sista tips skulle kunna vara att fundera över att byta till ett nytt bordsunderrede. Jag har bytt det på två av mina bilar dels för att kunna skjuta undan bordet (som jag gissar är det du själv söker) dels för att kunna höja/sänka och rotera detsamma. Det finns riktigt bra underreden som ofta passar på samma hålbild på marknaden som till exempel Primero Comfort HVK som är riktigt flexibelt OCH stabilt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett sista tips skulle kunna vara att fundera över att byta till ett nytt bordsunderrede. Jag har bytt det på två av mina bilar dels för att kunna skjuta undan bordet (som jag gissar är det du själv söker) dels för att kunna höja/sänka och rotera detsamma. Det finns riktigt bra underreden som ofta passar på samma hålbild på marknaden som till exempel Primero Comfort HVK som är riktigt flexibelt OCH stabilt.
Tror att det finns ett på blocket för 2100:-.
 

gonickego

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Solna
HBK-Nr
30960
Medlemskap
2023
Hej igen, vet inte vad underredet heter men det är verkligen bra då det går att skjuta fram och tillbaka åt alla håll ( tyvärr inte fullt ut som jag vill ) samt sänka i 2 övre lägen och ett botten läge.

Förslaget med en extra skiva är ju riktigt genialiskt, den ska jag fundera på. Lite större fot blir det men kanske kan leva med det.
Tack så länge
Nicke
 

gonickego

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Solna
HBK-Nr
30960
Medlemskap
2023
Kul helg, blev en första natt med Husbilen i helgen för att känna av.
Thomas, - Har tänkt på den ide´n men behöver några centimeter till, lutar åt att utöka plattan alternativt så ska jag provborra ett hå, som det ser ut nu med lite ändrad placering så kan jag använda 3 gamla hål och det kanske räcker. Förstärka upp med lite PL400 kanske.
Snyggt med mattan runt, har gjort mallar nu i kväll.
/ N
 
Toppen