• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Ja är man på en tillställning där man vet om att det finns dessa drönare så är det ju mera okaj än om man skulle ligga på stranden eller i trädgården och det kommer en sådan flygandes några meter över huvudet.
Är dom på rejält avstånd så är det väl okej.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Det är ingen risk att bli överraskad av en drönare eftersom den låter ganska mycket.

Ljudet hörs även när man tappar bort den visuellt på hög höjd, åtminstone när man flyger i "tyst miljö".
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

1 kg vikt med 8 roterande knivar över våra huvuden?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Du hinner ducka, jag lovar!

Ja, kanske om den kommer från sidan...

Största risken är om den har bråttom ner uppifrån. 2 kg från 100 meters höjd svider rejält i skalpen. För att inte tala om hur fina bucklor det kan bli på en bil.:(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Ja, kanske om den kommer från sidan...

Största risken är om den har bråttom ner uppifrån. 2 kg från 100 meters höjd svider rejält i skalpen. För att inte tala om hur fina bucklor det kan bli på en bil.:(

Jo, det gäller att inte köra slut på batteriet på för hög höjd. Det finns dom som tappat bort drönaren ovan molnen och inte hinner få ned den i tid. Vid lägre höjd återvänder den till utgångsplatsen med 3 meters noggrannhet vid batteritorsk. Ganska fascinerande att det funkar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Den var fin, Knarrevik!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

[youtube]8CPIvtut0LE[/youtube]

Vill man vara riktigt säker kan man använda fjärrstyrd fallskärm
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Att dom är helt att lita på vill inte Jag skriva under på längre, efter en kort flygning där allians arena i München fotograferades från 50 meters höjd fick den eget liv och stack till väders.

Flygningen varade i cirka 3 minuter då jag tog mina bilder, batteriet visade 97% och jag hade 11 satelliter vid start flygningen skedde rakt upp från startplatsen till 50 meter.
När bilderna var tagna och jag gav kommando om att sjunka hör jag att den varav upp och stiger, slår förs till ioc home lock inget händer sedan rth och inget händer då heller som sista utväg stängs sänaren av och kommer att förbli avstäng!

Min phantom vision fick altså eget liv och är inte återfunnen (hoppas ingen fick den i skallen)
Då jag sysslat med rc i många år vet jag om att saker kan falera men trodde att tekniken i dessa med gps och att den skulle hitta hem vid radiobortfall fungerade som i reklamen blev jag förvånad över att det falerar så kapitalt.

Ringde leverantören och där bekräftas att detta inte är helt ovanligt, de vet inte vad det beror på och någon form av goodwill från tillverkaren verkar inte finnas.

Tyckte det var en av de trevligaste rc prylarna jag prövat men är ytters tveksam att lägga så mycket pengar en gång till när det är bekräftat från leverantör att det sker då och då.

Jag vill själv flyga sönder mina grejor inte att det sker random när prylarna får för sig det, att tänka på vid flygning där det finns folk, jag har gjort flygningar med facit i hand som aldrig borde skett och nu blir det nog inga mer.

Hoppet står till att någon finner den då jag satt på en lapp med ägaruppgifter på, kan vara bra kan också vara dåligt om den landat på något dyrt:D

Lars
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Lars jag fick ett liknande problem då jag skulle plåta Smögenbryggan, men med ett lyckligare slut.


Phantom äventyr! - 2014-07-19, 21:50
Något märkligt hände mig , då jag skulle flyga över Smögenbryggan och plåta. Helt plötsligt drar Quadcoptern iväg mot havet några hundra meter ut ser ut som en liten mygga, trots alla försök med radiosändaren , de händer alltså ingenting den går inte att styra åt något håll. Kännner mig lite stressad i situationen. Så jag stängde av radiosändaren , då stiger Quadcopter ut i luften och vänder lyckligt hem över alla segelbåtar med sina master. mot mig på en 5 meters marginal.
Så min fråga är ifall det är fler som haft samma problem? Vad kan de vara för fel? Kan de vara en bugg i mjukvaran ?

Så tanken slår mig ibland att de mörkas angående zoner som slår ut DJi coptern.
De lär ju vara så att Gotland är ett stort problem att flyga i. Liksom nära alla flygplatser m.m
DJi lägger själva in zoner i mjukvaran!
Jag har påtalat Pichtup att berätta var zonerna finns på deras facebooksida.
Ifall dom inte är ärliga kommer deras försäljning att minska på grund av osäkerhet från kunderna ?

Själv har jag testkört min med 30 m snöre med inga problem.
Men de känns lite pirrit att flyga över människor o hus m.m
Risken är ju att bli av med certifikatet från Transportstyrelsen om man inte sköter sig, altså 120 m högt och 50 m från människor.
De finns flygare som vill starta organisation för oss som har tillstånd UAS att flyga från Transportstyrelsen för att reglera inför framtiden så de inte händer oklara beslut från leverantörer m.m

Hoppas att de blev ett lyckligt slut för din copter!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Ni vet väl om att militären kan "ta hem" drönare som flyger inärheten av flygplatser och andra känsliga mål. :cool:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Ni vet väl om att militären kan "ta hem" drönare som flyger inärheten av flygplatser och andra känsliga mål. :cool:

Du menar att dom kan komma och beslagta utrustningen om man gör "intrång"?
Att dom skall kunna ta över våra prylar under flygning ser jag som rätt osannolikt. Möjligen störa ut dem.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Här finns mer information om de "säkra zoner" som Dji lagt in i Phantom 2.
No FLY Zones | DJI

Det verkar endast ligga inlagt i Phantom2 så vi som endast använder Dji's kontrollsystem har inga begränsningar. Förmodligen för att Phantom har blivit en sådan volymprodukt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Är det invecklat att koppla till en Zenmuse?
Finns det billigare gimbals som funkar bra?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Tarot T-2D är ett populärt alternativ som skall fungera riktigt bra. Det finns mycket att läsa på nätet om den.
135 USD betalade jag.

Jag har tyvärr inte testat den än då den skall på först när jag monterat ihop och flyttat över allt till mitt nya chassie.
 
Toppen