• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Om den skulle störta så skulle nog ingen ägare ge sig tillkänna & ta sitt ansvar. Det är synd att man inte får använda skjutvapen inom tätbebyggt område så man kunde skjuta ner skiten:D

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Om den skulle störta så skulle nog ingen ägare ge sig tillkänna & ta sitt ansvar. Det är synd att man inte får använda skjutvapen inom tätbebyggt område så man kunde skjuta ner skiten:D

Bennie

Visserligen är detta fiction men inte skjuter man på företeelser som kan rädda liv?

Såvida man inte sympatiserar med IS.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Hur menar du nu? Jag har svårt att tro att privata drönare som surrar runt i villakvarteren har som uppgift att rädda liv snarare riskera liv. Om det inte är tillåtet för flygplan & helikoptrar etc. att flyga hur som helst & på vilka höjder som helst inom tätbebyggt område så är det troligtvis för att undvika katastrofala följder om farkosten störtar. Det är så jag tänker om drönare som tydligen är fritt för alla & envar att äga & flyga. Skulle en drönare falla ner på bilen så inte tror jag att någon stiger fram & tar på sig ansvaret. Än värre om någon får den i huvudet. Att ha ett sådant spektakel surrande & filmande över en skulle av många uppfattas som kränkande av deras integritet. Just därför tycker jag att det är synd att man inte får skjuta ner skiten.:D:D:D

Alla dessa teknikfreaks som tycker det är roligt att leka med drönare skulle vara hänvisade till särskilda områden för sin hobby istf att störa allmänheten.

Bennie
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Hur menar du nu? Jag har svårt att tro att privata drönare som surrar runt i villakvarteren har som uppgift att rädda liv snarare riskera liv. Om det inte är tillåtet för flygplan & helikoptrar etc. att flyga hur som helst & på vilka höjder som helst inom tätbebyggt område så är det troligtvis för att undvika katastrofala följder om farkosten störtar. Det är så jag tänker om drönare som tydligen är fritt för alla & envar att äga & flyga. Skulle en drönare falla ner på bilen så inte tror jag att någon stiger fram & tar på sig ansvaret. Än värre om någon får den i huvudet. Att ha ett sådant spektakel surrande & filmande över en skulle av många uppfattas som kränkande av deras integritet. Just därför tycker jag att det är synd att man inte får skjuta ner skiten.:D:D:D

Alla dessa teknikfreaks som tycker det är roligt att leka med drönare skulle vara hänvisade till särskilda områden för sin hobby istf att störa allmänheten.

Bennie

Årets lågvattenmärke enligt mig, men det är ju lite kvar på året så risken finns att det kommer något "lägre" men det är inte troligt.


Lars
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Jag har själv börjat med att flyga UAS då jag filmar natur och äventyr. Jag har precis sökt tillstånd hos Transportstyrelsen och ska även lösa en ansvarsförsäkring.

När man flyger med UAS har man naturligtvis ett enormt ansvar även som hobbyflygare (behöver ej ha tillstånd) att se till att man inte är i närheten av att riskera att föremål eller människor skadas.
Tyvärr är det alltför många som struntar i det och flyger in över folksamlingar, flyger inom tättbebyggt område eller över evenemang.

Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer, så jag har faktiskt en viss förståelse för Bennsans ilska. Men därifrån att skjuta ner dom tycker jag inte är rätt väg att gå.

Jag hoppas att det blir hårdare regler när det gäller innehav och flygningar med UAS, oavsett om man flyger kommersiellt eller på hobbynivå.

Reglerna är i så fall till för att skydda både människor och egendom från skador.

Tyvärr finns det förmodligen även personer med andra avsikter än att bara ta harmlösa bilder från ovan, kan tänka mig att den undre världen inte backar för att använda dom vid brott t.ex.

/Ludde

/Ludde
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Håller med dig Ludde. Mycket handlar om sunt förnuft. Gäller även han med bössan:wink:
Visst, jag har en Phantom och inte vore det väl en katastrof om det kom till någon typ av licens för privatpersoner som också då innebär att man får ett visst ansvar.
Om det blir många som flyger så ökar också antalet av personer där ansvaret brister.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Vad som skulle behövas är väl isåfall ett slags flygcertifikat för piloterna,den stora faran som jag ser är alla duktiga fotografer som är rena nybörjare på flyg och har stora svårigheter att flyga men har alla tillstånd i fickan.
Här tror jag att det ligger en intressekonflikt mellan hobbyflygare och proffsfotografer om vem som skall få sälja sina bilder.
Sagt det några gånger att det är tur att det funnits rc fantaster som hjälpt till med utvecklingen av dessa multicoptrar så de kan bli var mans pryl om man vill.
Att företeelsen att fotografera från rc styrda farkoster skulle vara något nytt stämmer inte då jag i mitten på åttiotalet fotade från både flygplan och helikopter.
Att ropa på strängare regler är lite naivt då det inte skett någon documenterad olycka av alvarlig art med rc flyg någonsin i sverige, när man sedan vill använda vapen i tätbebyggt område då är ribban lagd.
Finns mycket regler inom det "stora" flyget som inte följs tex fotografering i kommersiellt syfte från ultralätta flygplan inte är tillåtet är det inte alla som vet.

Lars
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Jag känner att jag behöver förklara mina inlägg. Det var ju inte så illa menat. Att sedan prata om lågvattenmärke & bitterhet tycker jag visar på humorbefrielse, detta :D var ett sätt att visa på att uttalandet var på skoj. Det med bössan var faktiskt för att få lite fart på diskussionen & det blev det.
Men jag står fortfarande för mina uttalanden om att flyga över tätbebyggt område kan vara en fara för folk & egendom. Det har ju medgetts i denna tråd att man tappat kontrollen över sin farkost som flög iväg & försvann. Följdaktligen föll den ner någonstans. Jag står också för mitt uttalande om att det kan uppfattas som att det inkräktar på människors integritet. I en annan tråd på forumet talades det om att en man i Danmark bötfällts för att han med sin drönare spionerat på sina grannar. Idag kan vem som helst köpa & flyga en drönare oavsett om man förstår riskerna eller inte. Jag skulle inte vilja ha en drönare rätt i motorhuven på min nya bil eller än värre i huvudet inte heller skulle jag vilja bli övervakad. Jag är inte helt övertygad om att ifall olyckan skulle vara framme med dyra materiella skador, personskador eller än värre ett dödsfall den ansvarige skulle kliva fram & säga "det var jag". Om man bara tycker det är kul att flyga så kan man ju göra det en bit ifrån bebyggelse men om man skall fotografera eller liknande i eller i närheten av tätbebyggt område så borde det till utbildning & någon typ av certifikat.
Om jag trampat på några ömma tår så ber jag om ursäkt för detta.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Det finnes små fotodroner med lang rekkevidde og bra bildekvalitet - beregnet på militær bruk. Disse er svært stillegående og nesten usynlige fra bakken. Regner med at noen av disse finner veien til underverdenen. Vekt under 1 kilo - kryptert kommunikasjon og autonom flyvning med bildeanalyse og radar. Pris - over mitt budget :D, tilgjengelighet som strategiske våpen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Säger bara....bitter:p

Håller med dig Ludde. Mycket handlar om sunt förnuft. Gäller även han med bössan:wink:
Visst, jag har en Phantom och inte vore det väl en katastrof om det kom till någon typ av licens för privatpersoner som också då innebär att man får ett visst ansvar.
Om det blir många som flyger så ökar också antalet av personer där ansvaret brister.

Jag känner att jag behöver förklara mina inlägg. Det var ju inte så illa menat. Att sedan prata om lågvattenmärke & bitterhet tycker jag visar på humorbefrielse, detta :D var ett sätt att visa på att uttalandet var på skoj. Det med bössan var faktiskt för att få lite fart på diskussionen & det blev det.
Men jag står fortfarande för mina uttalanden om att flyga över tätbebyggt område kan vara en fara för folk & egendom. Det har ju medgetts i denna tråd att man tappat kontrollen över sin farkost som flög iväg & försvann. Följdaktligen föll den ner någonstans. Jag står också för mitt uttalande om att det kan uppfattas som att det inkräktar på människors integritet. I en annan tråd på forumet talades det om att en man i Danmark bötfällts för att han med sin drönare spionerat på sina grannar. Idag kan vem som helst köpa & flyga en drönare oavsett om man förstår riskerna eller inte. Jag skulle inte vilja ha en drönare rätt i motorhuven på min nya bil eller än värre i huvudet inte heller skulle jag vilja bli övervakad. Jag är inte helt övertygad om att ifall olyckan skulle vara framme med dyra materiella skador, personskador eller än värre ett dödsfall den ansvarige skulle kliva fram & säga "det var jag". Om man bara tycker det är kul att flyga så kan man ju göra det en bit ifrån bebyggelse men om man skall fotografera eller liknande i eller i närheten av tätbebyggt område så borde det till utbildning & någon typ av certifikat.
Om jag trampat på några ömma tår så ber jag om ursäkt för detta.

Bennie

Tungan fick du för att jag spetsade till ditt inlägg :)ironi som ger reaktion:)
Sedan skriver jag också att sunt förnuft måste gälla:)
Även att det kanske bör komma till något kompetenskrav:)
Tror vi tycker samma sak fast jag har en Phantom och inte du. Båda är vi rädda om våra bilar och huvuden:)

Inga ömma tår här inte;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Finns mycket regler inom det "stora" flyget som inte följs tex fotografering i kommersiellt syfte från ultralätta flygplan inte är tillåtet är det inte alla som vet.

Lars

Det är nog många som inte känner till. Man måste ha spridningstilstånd från försvaret. Jag har självgranskningsrätt och behöver inte skicka in bilderna för granskning. Det är inga problem att få, kostar heller inget. Sen är det så att man måste ha spridningstillstånd om man lägger ut bilder t.ex. på Internet oavsett om man är hobbyfotograf eller proffs.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Försök att flyga med en drönare över FRA på Ekerö...skott kommer klart bakåt :D
Annars tycker jag att " drönare " verkar sköj... och använbar.
Om den flyger över säkert område. vill ju inte ha en gopro som spanar av mina privata marker.
Tror inte att det är större risk att få en drönare i skallen än att halka på väg till soptunnan. Vad är det det brukar heta...frihet under ansvar...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Det kommer förmodligen komma hårdare restriktioner, priset går ner och fler användare.

Ekerö: Har för mig att det fanns ett nudistbad innan slottet på höger sida, vet inte om det finns kvar.
Det kanske försvann tack vare drönarna:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Flera nyhetsartiklar om våra kära "drönare" Phantom 2

Om man vill spionera med hjälp av bilder och video bör man välja bort drönaren!
Den för väsen som hörs i hela grannskapet och kan bara flygas ett tiotal minuter åt gången.

För mig och för de allra flesta är drönaren ett "förlängt stativ" för att kunna hitta nya fotovinklar för naturbilder.
 
Senast ändrad:
Toppen