Hej!
Har precis bytt solcellsregulator till en Victron smart solar 75/15.
Funderar då i generella termer hur laddningen av ett bodelsbatteri påverkas av flera laddkällor.
Solcellsregulatorn är oftast permanent inkopplad antingen direkt på batteriet elle via någon form av styrenhet (Ebl motsv)
När bilen startas laddar generatorn. Hur påverkar det solcellsregulatorn?
Samma gäller om bilen slås av och 230V kopplas in. Då ansluts ju ofta en 130V laddare med automatik.
Åtminstone solcellsregulatorn och 230V laddaren har ju i modernare applikationer någon form av intelligens för att avgöra hur de ska ladda. Blir det krock mellan dem på något sätt som påverkar batteriets livslängd?
Har precis bytt solcellsregulator till en Victron smart solar 75/15.
Funderar då i generella termer hur laddningen av ett bodelsbatteri påverkas av flera laddkällor.
Solcellsregulatorn är oftast permanent inkopplad antingen direkt på batteriet elle via någon form av styrenhet (Ebl motsv)
När bilen startas laddar generatorn. Hur påverkar det solcellsregulatorn?
Samma gäller om bilen slås av och 230V kopplas in. Då ansluts ju ofta en 130V laddare med automatik.
Åtminstone solcellsregulatorn och 230V laddaren har ju i modernare applikationer någon form av intelligens för att avgöra hur de ska ladda. Blir det krock mellan dem på något sätt som påverkar batteriets livslängd?