• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera laddkällor till samma batteri

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis bytt solcellsregulator till en Victron smart solar 75/15.
Funderar då i generella termer hur laddningen av ett bodelsbatteri påverkas av flera laddkällor.
Solcellsregulatorn är oftast permanent inkopplad antingen direkt på batteriet elle via någon form av styrenhet (Ebl motsv)
När bilen startas laddar generatorn. Hur påverkar det solcellsregulatorn?
Samma gäller om bilen slås av och 230V kopplas in. Då ansluts ju ofta en 130V laddare med automatik.
Åtminstone solcellsregulatorn och 230V laddaren har ju i modernare applikationer någon form av intelligens för att avgöra hur de ska ladda. Blir det krock mellan dem på något sätt som påverkar batteriets livslängd?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det här ämnet har ofta varit uppe på tapeten när man har flera laddare inkopplade på samma gång.
Det man oftast kommer fram till är nog att det är ingen större fara för att batterierna blir förstörda, men det är sällan som laddningen från flera källor kommer batterierna fullt till godo.
Oftast så verkar det som den mest intelligenta laddaren först blir lurad av den andra lite dummare och går ner på underhållsladdning.

Jag har skrivit det här förr och tror att det var så här... På en ställplats så pratade jag med en som tyckte det tog lång tid för laddarna att ladda batterierna trots att han hade en 15A laddare original och hade kompletterat med en extra 15A laddare och då räknade med uppåt 30A från laddarna. En kontroll med en tångamperemätare avslöjade att laddningen var ca. 7A. Det visade sig att den ena extra och nyare laddaren hade gått ner på underhållsladdning och den andra hade dragit ner på laddningen för den kände av att batterierna började ha skaplig laddning redan.

M.v.h. JANKRO.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I normalfallet är detta inget problem.
Spänningen, som skulle kunna vara problem, från de olika laddkällorna begränsas var för sig
Det är ju ganska vanligt med 230-laddning och solceller t.ex.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall man har blybatterier så är vinsten marginell, då det inre motståndet snabbt ökar med större laddström, när jag hade 3x95Ah AGM och original laddare på 36A så laddade det vid DoC 50% fullt i ca.20 min, för att sen sjunkit ner till ca.20A, och sen stadigt sjunkande.
Alltså tidsvinsten är löjligt låg då det ändå tar ca. 8-12h att nå fulladdat
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Som skrivs ovan det är ju en vanlig applikation med både solcell och 230V laddare. Själv har jag ju alltid solcellsregulatorn inkopplad och när jag ibland kopplar in 230V för annat behov så hoppar ju den vanliga 230V laddaren igång. Läste någonstans att man hade kopplat en brytare till solcellen som slog av den laddningen när 230V anslöts. Har dock ingen lust att ha ytterligare moment att tänka på utan vill att allt ska funka utan extrabrytare och omkopplingar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fundering, under bulkladdning borde alla inkopplade laddare ge max ström som batterierna kan ta emot eftersom spänningen är låg.
När spänningen stiger, lägger den laddare som har lägst inställt spänning av?
I så fall kan man ställa in de olika laddarna så dom har olika spänning när dom avbryter bulkladdning.
Man sätter då slut laddningen till 100% med valfri laddare, i mitt fall 230V laddaren.

Skulle detta resonemang funka?

Under säsongen kommer jag att prova.

(drog ner mina 435Ah Lead carbon till ca 40% SoC, batterierna svalde allt vad 230V laddaren gav, 47A - 40A i ca 6-7h, Verkar som bly kol kemin håller vad den lovar.)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När jag testade laddarna efter byte till litium provade jag hur de påverkade varandra.
Dummast vinner.
--------------------------------------
Ja när det gäller laddare så får man nog konstatera att dummast vinner. Det är ju sällan det händer vid andra aktiviteter :msn_tongue:.
En sådan där nästan antik plåtlåda helt utan intelligens, med bara en analog Ampmätare på fronten skulle säkert vinna alla fighter mot moderna laddare.... Men att den sedan efter vinsten i sitt oförstånd i princip kan misshandla batterierna lite hur som helst är ju en annan femma.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen