• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fler husbilstillverkare väljer Mercedes

Ja orsakerna står ju i artikeln, men trycket från kunderna gör ju att flera måste böja sig och börja bygga säkrare husbilar.

Jag har för mej att vi precis såg en undersökning om vilka chassier som var säkrast..? Vilket var det som stod överst..? ;)
F.ö. hur många har valt husbil efter krocksäkerhet? Om så vore skulle väl varken du eller jag köra de bilar som vi kör idag?
Utan genast byta till en bil byggd på vinnaren i den undersökningen?
 
Du får nog kontakta Stefan som skrev artikeln ifall du inte förstod det han skriver, jag kan inte förklara bättre.
 
Du får nog kontakta Stefan som skrev artikeln ifall du inte förstod det han skriver, jag kan inte förklara bättre.

Platinumbetyg​

  • 1. Fiat Ducato (88%)

Guldbetyg​

  • 2. Ford Transit (68%)
  • 3. Volkswagen Transporter (65%)
  • 4. Ford Transit Custom (63%)
  • 5. Mercedes Vito (61%)

Silverbetyg​

  • 6. Mercedes Sprinter (52%)
  • 7. Nissan Primastar (45%)
  • 8. Renault Trafic (45%)
  • 9. Peugeot Expert (44%)
  • 10. Volkswagen Crafter (44%)
  • 11. Opel Vivaro (42%)
  • 12. Iveco Daily (41%)

Bronsbetyg​

  • 13. Citroën Jumpy (37%)
  • 14. Toyota Proace (37%)
  • 15. Opel Movano (33%)
  • 16. Peugeot Boxer (33%)
 
Men hallå. Måste ändå ge Pete K, ett visst stöd. Utifrån den nivå Mercedes har börjat sin utvecklingsresa som husbilschassi, har mycket skett. Jag är fullständigt övertygad att en dag, inte idag och inte i morgon, kommer Mercedes att vara nästan på samma nivå som världsledaren Fiat! (Få jag på flabben nu? :rolleyes:)
 
Men hallå. Måste ändå ge Pete K, ett visst stöd. Utifrån den nivå Mercedes har börjat sin utvecklingsresa som husbilschassi, har mycket skett. Jag är fullständigt övertygad att en dag, inte idag och inte i morgon, kommer Mercedes att vara nästan på samma nivå som världsledaren Fiat! (Få jag på flabben nu? :rolleyes:)

Jag misstänker att Stellantis (Fiat, Citroen, Peugeot, Opel) och kanske någon mer som dom samarbetar med när det gäller transportbilar, själva har valt att flytta kapacitet till transport/skåpbilarna, där man troligtvis tjänar mera pengar, och behöver kapaciteten så att alla märken inom gruppen får de bilar de behöver. Sevel , fabriken i Italien där transportbilar och chassier byggs har ju gått på absolut maximal kapacitet i många år nu.
 
Senast ändrad:
Ska vi byta bil så skulle vi nog hellre välja en bil med kedja, alternativt en som tål minst 10 år/ 18000 mil så vi slapp att bry oss om det problemet. Vi har en med sista årsmodellen med 3 liters FIAT och kedja och vi vet inte vad vi skulle kunna tänka oss byta till för att få bra serviceintervaller.
 
Senast ändrad:
Säkra husbilar finns väl knappast alls om man inte räknar med dom större linersmodellerna. Dom flesta chassin kapas ju oftast ner så det blir inte mycket kvar av krockstrukturen. Nästan ingen skillnad mellan plåtis och halvintegrerad. Ännu sämre med helintegrerade. Så egentligen skulle man inte köra alls. Men,vad är livet utan utmaning?
 
Säkra husbilar finns väl knappast alls om man inte räknar med dom större linersmodellerna. Dom flesta chassin kapas ju oftast ner så det blir inte mycket kvar av krockstrukturen. Nästan ingen skillnad mellan plåtis och halvintegrerad. Ännu sämre med helintegrerade. Så egentligen skulle man inte köra alls. Men,vad är livet utan utmaning?
Säkerheten ligger i de inbyggda system som hjälper dej att undvika en krock, bl.a där har Mercedes höga krav på husbilsbyggare ifall de vill använda en Mercedes som grund.
 
Hej. Jag förstår inte hur tillförlitlig listan för krockbetygen är, jag hade tidigare en Weinsberg Pepper med Peugeot som basfordon, det är ju samma hytt som Fiat, skulle det vara motorn i Fiaten som gör den så mycket krocksäkrare, ?
 
Hej. Jag förstår inte hur tillförlitlig listan för krockbetygen är, jag hade tidigare en Weinsberg Pepper med Peugeot som basfordon, det är ju samma hytt som Fiat, skulle det vara motorn i Fiaten som gör den så mycket krocksäkrare, ?
Euro NCAP utgår väl inte bara från krockvåldet när de sätter sina stjärnor utan även från exempelvis assistanssystem och annan säkerhetsutrustning, och där kan det väl skilja en del mellan standardutrustningen i de olika SEVEL-syskonen?

Pålle
 
Ja så är det säkert, men ! vår bil MAN Knaus, har diverse säkerhetssystem, men inte alla system som man kan beställa, tex, filhållningsassistans, att då rangordna utan att uppge årsmodeller/utrusning, tycker jag är missvisande.
mvh, Rolf.
 
En bidragande orsak till fler Mercedes är priset, för några år sedan var Mercedes betydligt dyrare än FIAT, idag är priserna i stort sett lika på båda typerna, en ny bil jag tittat på var FIAT 50000kr dyrare än Mercedes, det skiljer dock i utrustning så man får läsa på ordentligt.
 
Tillbaka
Toppen