• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fler husbilstillverkare väljer Mercedes

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Min enda kommentar till detta är att Mercedes -21 förarmiljö är överlägsen Fiat.
Huvudanledningen till MB var dock att jag absolut ville ha bakhjusdrift med dubbelmontage. Blev trött på slirande hjul vid minsta lilla blöta på gräsmattor...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En bidragande orsak till fler Mercedes är priset, för några år sedan var Mercedes betydligt dyrare än FIAT, idag är priserna i stort sett lika på båda typerna, en ny bil jag tittat på var FIAT 50000kr dyrare än Mercedes, det skiljer dock i utrustning så man får läsa på ordentligt.

Det är väl vanligare att de på Mercedeschassie är 40-100' dyrare? Om man jämför lika.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, hittills har jag inte sett det förhållandet, exakt samma bil på Fiatchassie 50.000 dyrare än på Mercedeschassie?
Vore intressant om du kunde länka?
Jag passerade en tysk återförsäljare på väg hem, fick en prislista skiljde då knappt 5000Euro till Mercedes fördel, i övrigt exakt samma bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ok, men mera exakt, man blir ju minst sagt förvånad om Mercedes vill dumpa sitt varumärke för att sälja några husbilschassier till?
Carthago C-line 5.0, jag var också förvånad över att Mercedes var billigare, men alla modeller i prislistan för helintegrerade höll samma prisskillnad.
Jag var inne för att se skillnader i pris på svensk/tysk marknad, inte så stora skillnader, men priserna är löjligt höga en ny bil hemma runt 2.5miljoner, tittar istället på lätt begagnade 600mil/6månader för att tjäna lite på momsen, ligger en del troligen hyrbilar ute lite tveksam till köp.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Säkerheten ligger i de inbyggda system som hjälper dej att undvika en krock, bl.a där har Mercedes höga krav på husbilsbyggare ifall de vill använda en Mercedes som grund.
PeterK, du verkar vara insatt i Mercedes som chassi till husbilsbyggen. Har du kanske något tips om vad som kan lösa problemet med det intermittenta pipet i Stefan Nordbergs bil som avhandlas i denna tråd? Det verkar ju vara ett mysterium som inte ens märkesverkstaden lyckats åtgärda men har kanske inte med krocksäkerheten att göra.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PeterK, du verkar vara insatt i Mercedes som chassi till husbilsbyggen. Har du kanske något tips om vad som kan lösa problemet med det intermittenta pipet i Stefan Nordbergs bil som avhandlas i denna tråd? Det verkar ju vara ett mysterium som inte ens märkesverkstaden lyckats åtgärda men har kanske inte med krocksäkerheten att göra.

//Michael, medlem
Har läst den tråden, och ja ett mysterium kan man kalla det när varken MB eller Rapido hittar nåt, jag får inte klart för mej om pipet kommer från bil- eller bo- del. Men en varning med ljud i MB-delen brukar även visas i text i någon av displayerna. Eftermonterade larm brukar annars vara en inte allt för ovanlig källa till mystiska varningsljud, dessa är ju en mix i bilens och bodelens elsysytem och bäddar för problem, kabelhärvan brukar ligga under förarstolen, ibland finns det uppdaterade kabelhärvor att byta ut och oförklarliga fel i extra larmsystem försvinner vid det utbytet, då kan ett samtal t.ex JR larm hjälpa, men ifall det nu finns ett extralarm monterat borde Rapido redan haft det samtalet, kan man tycka.
 
Toppen