• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flamstart/glödstartsventil Fiat ducato 2.8

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,8
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Autoroller
Husbilsmodell: Autoroller 3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Jag har en Fiat Ducatobil JTD 2,8 sedan den var ny, och den har alltid fungerat perfekt även vid -25 . Så förra året började den med att vägra starta vid -5. Men jag Körde en varmluftsfläkt under huven en stund så var allt ok och motorn startade som vanligt.
Var på vinterresa med -15 och fricampade och varmkörde var 5:e 6:e timme dygnet runt för att säkerställa att motorn skulle starta.
Åkte förbi BLD i Linköping, som kollade felrapporter. Temperaturen var +5 Visade inget fel, och bilen startar som vanligt !
BLD sa dessutom, att det det där brukar alltid fungera ! Dock inte på vår bil .

Bilen /motorn/ har så kallad flamstart dvs glödstartsventil i insuget och något är fel med detta . Det verkar basalt enkelt men det går tydligen inte att simulera -5 på motorn och testa flamstartsfunktionen .
Någon som har något tips eller ide hur jag felsöker vidare .
Både BLD och Torvalla Bil vill ha bilen stående hos sig en tid under kyla, men jag undrar om man inte enklare kan testa flamstartsfunktionen med simulering!?

Häls Lars

F

F.d. 23327

Guest
en direktinsprutad diesel som är hyfsat frisk i maskin ska klara i alla fall -10grader utan större problem.
Något som skulle kunna ställa till det är taskiga spridare eller fel i pumptimingen

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Om man vet var, och om det finns en tempgivare, så brukar dom vara av typen NTC = Negativ Temperatur Coefficient. Vilket innebär att om man rycker bort anslutningen blir det öändligt motstånd = svinkallt. Har letat efter tempgivaren, på min 2,5l -98, själv, då min glödning vid ett tillfälle gick på vid varm motor mitt i sommaren. Felet återkom dock inte.

K

krille124

Guest
Har du provat med tillsats i bränslet, här i Skåne har vi sommar diesel året om
med stora problem med starta om bilen har ståt still en längre tid.

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
krille124 skrev:
Har du provat med tillsats i bränslet, här i Skåne har vi sommar diesel året om
med stora problem med starta om bilen har ståt still en längre tid.

Tack för tipset ! Men vad menar du med tillsats i bränslet? Jag känner bara till tillsats för att rensa/ rena spridarna ! Få jämnare gång !

/ Lars

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
mathias t skrev:
en direktinsprutad diesel som är hyfsat frisk i maskin ska klara i alla fall -10grader utan större problem.
Något som skulle kunna ställa till det är taskiga spridare eller fel i pumptimingen

Hej, hyfsat frisk hoppas jag att den är , den har dock gått ca 10 000!
BLD i Linköping borde väl ha kollat pumptimingen när jag ändå
Var där ! Ska påtala detta vid nästa kontakt ! /tack
Flamstartsfunktionen däremot känns , "out of order" ! Ska kolla den bättre! /Lars

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
Gotand skrev:
Om man vet var, och om det finns en tempgivare, så brukar dom vara av typen NTC = Negativ Temperatur Coefficient. Vilket innebär att om man rycker bort anslutningen blir det öändligt motstånd = svinkallt. Har letat efter tempgivaren, på min 2,5l -98, själv, då min glödning vid ett tillfälle gick på vid varm motor mitt i sommaren. Felet återkom dock inte.

Hej å tack, intressant ,ska analysera kretsarna för att identifiera dylikt NTC-motstånd
och se hur det nu är kopplat ! Tänkbar lösning. Tack för tipset ! / Larsk

Toppen