• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flamstart/glödstartsventil Fiat ducato 2.8

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,8
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Autoroller
Husbilsmodell: Autoroller 3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Jag har en Fiat Ducatobil JTD 2,8 sedan den var ny, och den har alltid fungerat perfekt även vid -25 . Så förra året började den med att vägra starta vid -5. Men jag Körde en varmluftsfläkt under huven en stund så var allt ok och motorn startade som vanligt.
Var på vinterresa med -15 och fricampade och varmkörde var 5:e 6:e timme dygnet runt för att säkerställa att motorn skulle starta.
Åkte förbi BLD i Linköping, som kollade felrapporter. Temperaturen var +5 Visade inget fel, och bilen startar som vanligt !
BLD sa dessutom, att det det där brukar alltid fungera ! Dock inte på vår bil .

Bilen /motorn/ har så kallad flamstart dvs glödstartsventil i insuget och något är fel med detta . Det verkar basalt enkelt men det går tydligen inte att simulera -5 på motorn och testa flamstartsfunktionen .
Någon som har något tips eller ide hur jag felsöker vidare .
Både BLD och Torvalla Bil vill ha bilen stående hos sig en tid under kyla, men jag undrar om man inte enklare kan testa flamstartsfunktionen med simulering!?

Häls Lars

en direktinsprutad diesel som är hyfsat frisk i maskin ska klara i alla fall -10grader utan större problem.
Något som skulle kunna ställa till det är taskiga spridare eller fel i pumptimingen

Om man vet var, och om det finns en tempgivare, så brukar dom vara av typen NTC = Negativ Temperatur Coefficient. Vilket innebär att om man rycker bort anslutningen blir det öändligt motstånd = svinkallt. Har letat efter tempgivaren, på min 2,5l -98, själv, då min glödning vid ett tillfälle gick på vid varm motor mitt i sommaren. Felet återkom dock inte.

Har du provat med tillsats i bränslet, här i Skåne har vi sommar diesel året om
med stora problem med starta om bilen har ståt still en längre tid.

krille124 skrev:
Har du provat med tillsats i bränslet, här i Skåne har vi sommar diesel året om
med stora problem med starta om bilen har ståt still en längre tid.

Tack för tipset ! Men vad menar du med tillsats i bränslet? Jag känner bara till tillsats för att rensa/ rena spridarna ! Få jämnare gång !

/ Lars

mathias t skrev:
en direktinsprutad diesel som är hyfsat frisk i maskin ska klara i alla fall -10grader utan större problem.
Något som skulle kunna ställa till det är taskiga spridare eller fel i pumptimingen

Hej, hyfsat frisk hoppas jag att den är , den har dock gått ca 10 000!
BLD i Linköping borde väl ha kollat pumptimingen när jag ändå
Var där ! Ska påtala detta vid nästa kontakt ! /tack
Flamstartsfunktionen däremot känns , "out of order" ! Ska kolla den bättre! /Lars

Gotand skrev:
Om man vet var, och om det finns en tempgivare, så brukar dom vara av typen NTC = Negativ Temperatur Coefficient. Vilket innebär att om man rycker bort anslutningen blir det öändligt motstånd = svinkallt. Har letat efter tempgivaren, på min 2,5l -98, själv, då min glödning vid ett tillfälle gick på vid varm motor mitt i sommaren. Felet återkom dock inte.

Hej å tack, intressant ,ska analysera kretsarna för att identifiera dylikt NTC-motstånd
och se hur det nu är kopplat ! Tänkbar lösning. Tack för tipset ! / Larsk

Tillbaka
Toppen