Bushpilotzulu
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,8
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Autoroller
Husbilsmodell: Autoroller 3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Jag har en Fiat Ducatobil JTD 2,8 sedan den var ny, och den har alltid fungerat perfekt även vid -25 . Så förra året började den med att vägra starta vid -5. Men jag Körde en varmluftsfläkt under huven en stund så var allt ok och motorn startade som vanligt.
Var på vinterresa med -15 och fricampade och varmkörde var 5:e 6:e timme dygnet runt för att säkerställa att motorn skulle starta.
Åkte förbi BLD i Linköping, som kollade felrapporter. Temperaturen var +5 Visade inget fel, och bilen startar som vanligt !
BLD sa dessutom, att det det där brukar alltid fungera ! Dock inte på vår bil .
Bilen /motorn/ har så kallad flamstart dvs glödstartsventil i insuget och något är fel med detta . Det verkar basalt enkelt men det går tydligen inte att simulera -5 på motorn och testa flamstartsfunktionen .
Någon som har något tips eller ide hur jag felsöker vidare .
Både BLD och Torvalla Bil vill ha bilen stående hos sig en tid under kyla, men jag undrar om man inte enklare kan testa flamstartsfunktionen med simulering!?
Häls Lars
Chassiemodell: Ducato 2,8
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Autoroller
Husbilsmodell: Autoroller 3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Jag har en Fiat Ducatobil JTD 2,8 sedan den var ny, och den har alltid fungerat perfekt även vid -25 . Så förra året började den med att vägra starta vid -5. Men jag Körde en varmluftsfläkt under huven en stund så var allt ok och motorn startade som vanligt.
Var på vinterresa med -15 och fricampade och varmkörde var 5:e 6:e timme dygnet runt för att säkerställa att motorn skulle starta.
Åkte förbi BLD i Linköping, som kollade felrapporter. Temperaturen var +5 Visade inget fel, och bilen startar som vanligt !
BLD sa dessutom, att det det där brukar alltid fungera ! Dock inte på vår bil .
Bilen /motorn/ har så kallad flamstart dvs glödstartsventil i insuget och något är fel med detta . Det verkar basalt enkelt men det går tydligen inte att simulera -5 på motorn och testa flamstartsfunktionen .
Någon som har något tips eller ide hur jag felsöker vidare .
Både BLD och Torvalla Bil vill ha bilen stående hos sig en tid under kyla, men jag undrar om man inte enklare kan testa flamstartsfunktionen med simulering!?
Häls Lars