Curt & Anna-Lena
FD HBK Medlem
Tidigare sidor:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t97787/?highlight=fl%E4ktvredet+pajat
http://www.husbilsklubben.se/forums/t89868/?highlight=fl%E4kthastighet
Nu har jag bytt den defekta delen som styr fläkthastigheten, en liten grej som sitter innanför vredet och är löstagbar, den ser ut så här.

Så ser kontaktsidan ut. Märk hur varmt det blivit, vid 4:ans läge har plasten kokat.

På denna sida ser du den axel som ska in i vredkontakten. OBS att det är möjligt att dra bort själva vredkontakten, den sitter med tre små hakar inne i vredgången, då kan man se när man kommer rätt med axeln när man sätter i den.
Denna lilla grej kan dock inte köpas i Sverige utan man får vända sig utomlands och då är artikelnumret 281317352008 Heater Blower Resistor.
Jag fick jobbet gjort i Vetlanda men beställningen av grejen gjordes hos en Fiatverkstad ER-bil i Nässjö. Då får man hela paketet till en kostnad av 1600.
Det ser ut så här:

Vi plockade ju bara bort kontakten jag behövde. Om man ska byta allt får man riva ner hela instrumentpanelen vilket enligt Fiats verkstäder skulle innebära ca. 8 timmars jobb. Med hjälp av Ulf Th på Husbilsklubben och bilder som jag fått av honom plockade jag bara bort det lilla facket ovanför radion och sedan radion, då ser det ut så här.

När man ska ta bort sladdpaketet med kontakt ur vredet så sitter den kontakten ganska hårt, den har en klämma på undersidan som man måste pressa på ganska bra för att den ska släppa, när man väl tryckt in klämman släpper kontakten lätt. Det sitter en liten vit kontakt också där sladden är buntad i samma paket så den måste man också ta bort fast den inte sitter i själva vredet. Här har jag hängt upp sladden och kontakterna i gummisnodd.

Jag skickar med en bild av Ulf Th där han visar vilka skruvar som måste bort. Ovanför dessa skruvar sitter en vit styrpinne och bakgrunden är där svart. Vid sidan av detta fäste finns ytterligare en skruv på var sida, den ska inte tas bort. Jag skickar också med min egen bild om den kan vara till någon hjälp.


Så här bränd är kontakten på insidan.

Det är ofattbart att inte Fiat i Sverige kan ha ett artikelnummer för vredkontakten men slår man in artikelnumret jag angivit så kommer man bara till firmor utomlands. Er-bil kunde inte ordna bara kontakten. Jag har kontaktat Fiat i Sverige om detta men ännu inte fått något svar.
Behöver du mer information så har jag fått en bra beskrivning av Ulf Th.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t97787/?highlight=fl%E4ktvredet+pajat
http://www.husbilsklubben.se/forums/t89868/?highlight=fl%E4kthastighet
Nu har jag bytt den defekta delen som styr fläkthastigheten, en liten grej som sitter innanför vredet och är löstagbar, den ser ut så här.

Så ser kontaktsidan ut. Märk hur varmt det blivit, vid 4:ans läge har plasten kokat.

På denna sida ser du den axel som ska in i vredkontakten. OBS att det är möjligt att dra bort själva vredkontakten, den sitter med tre små hakar inne i vredgången, då kan man se när man kommer rätt med axeln när man sätter i den.
Denna lilla grej kan dock inte köpas i Sverige utan man får vända sig utomlands och då är artikelnumret 281317352008 Heater Blower Resistor.
Jag fick jobbet gjort i Vetlanda men beställningen av grejen gjordes hos en Fiatverkstad ER-bil i Nässjö. Då får man hela paketet till en kostnad av 1600.
Det ser ut så här:

Vi plockade ju bara bort kontakten jag behövde. Om man ska byta allt får man riva ner hela instrumentpanelen vilket enligt Fiats verkstäder skulle innebära ca. 8 timmars jobb. Med hjälp av Ulf Th på Husbilsklubben och bilder som jag fått av honom plockade jag bara bort det lilla facket ovanför radion och sedan radion, då ser det ut så här.

När man ska ta bort sladdpaketet med kontakt ur vredet så sitter den kontakten ganska hårt, den har en klämma på undersidan som man måste pressa på ganska bra för att den ska släppa, när man väl tryckt in klämman släpper kontakten lätt. Det sitter en liten vit kontakt också där sladden är buntad i samma paket så den måste man också ta bort fast den inte sitter i själva vredet. Här har jag hängt upp sladden och kontakterna i gummisnodd.

Jag skickar med en bild av Ulf Th där han visar vilka skruvar som måste bort. Ovanför dessa skruvar sitter en vit styrpinne och bakgrunden är där svart. Vid sidan av detta fäste finns ytterligare en skruv på var sida, den ska inte tas bort. Jag skickar också med min egen bild om den kan vara till någon hjälp.


Så här bränd är kontakten på insidan.

Det är ofattbart att inte Fiat i Sverige kan ha ett artikelnummer för vredkontakten men slår man in artikelnumret jag angivit så kommer man bara till firmor utomlands. Er-bil kunde inte ordna bara kontakten. Jag har kontaktat Fiat i Sverige om detta men ännu inte fått något svar.
Behöver du mer information så har jag fått en bra beskrivning av Ulf Th.