• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Fläktvred byte

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Hej.
Försöker mig på byta fläktvredet som sagt upp sig precis.
Kommit så långt, se bild.
Någon som pysslat med detta kanske som vet hur få ut resten på smidigaste sätt ?
Tack på förhand
 

Bilagor

  • IMG_20230423_203321.jpg
    IMG_20230423_203321.jpg
    1,7 MB · Visningar: 224

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vad har du för fel. om fläkten och hastigheter eller liknande strular så kan vredet vara bränt, det kan/brukar också vara motståndsbryggan som bestämmer hastigheterna som är bränd..... Grunden till problemen är många gånger att själva fläkten är sliten och då drar för mycket ström som varken motståndet och vredet tål. Kostar inte så jättemycket att byta allt om man köper på rätt ställe.
Man bör i alla fall kolla upp fläkten för den är ofta grunden till problemen och kan rätt snart i så fall förstöra vredet/motståndet igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Felet har varit ett tag nu att vredet kännts glappigt liksom och ibland när växlar hastighet som om inte helt har kontakt och fläkten stannat och så får jag vrida lite fram och tillbaks så startar den igen. Så jag antar att den är sliten. Jag tänkte åtminst kolla på vredet och kontakterna. Men pilligt som fn att få ut den vita delet själva vreden sitter på. Kanske blir vstads besök istället eller om någon i närheten är haj på detta / gjort innan, så är jag tacksam för instruktioner
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
ett tips, jag satt dit vredet och skruvade tillbaka allt och då visade det sig att vredet stod fel , det gick ej att vrida till nollläge så fick lossa på allt igen och justera vredet , kolla så alla vreden funkar på rätt sätt innan du skruvar tillbaka panelen
bra tips. jo, jag tänker kolla så fläkten funkar som den skall innan något skruvas ihop sen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, vad har du för fel. om fläkten och hastigheter eller liknande strular så kan vredet vara bränt, det kan/brukar också vara motståndsbryggan som bestämmer hastigheterna som är bränd..... Grunden till problemen är många gånger att själva fläkten är sliten och då drar för mycket ström som varken motståndet och vredet tål. Kostar inte så jättemycket att byta allt om man köper på rätt ställe.
Man bör i alla fall kolla upp fläkten för den är ofta grunden till problemen och kan rätt snart i så fall förstöra vredet/motståndet igen.

M.v.h. JANKRO.
Jag hade problemet att motståndet gick med jämna mellanrum...
Och en dag märkte jag att anslutningarna var slappa och brända...
Så jag helt enkelt löddade fast kablarna på motståndet... Detta är nog 10år sedan.... Och inget motstånd har jag behövts byta sen dess...

Däremot slutade vredet ca 7 år senare att fungera.. Och då tyckte jag att det var dags för en uppdatering.
Så jag köpte en elektronisk varvtals regulator som jag kopplade in, och satte en potentiometern där vredet satt, så nu har jag steglös reglering av fläkten... :spinny:
Och fläkmotorn verkar inte vara problemet då den fungerar fortfarande... :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan muskatten, ja den fungerar rätt länge men frågan är ändå vad den drar och då om just originalprylarna tål strömmen. Glappkontakt som skapar värme uppkommer ju ofta i just "kabelskor" m.m. som tappar spänsten och lite oxid på det och så sprider sig värmen. Det sker ofta även nere i hållarna till "vanliga" reläer på en del bilar där det i princip är kabelskor inne i relähållarna som man stoppar ner benen på reläerna i.
Så bättre kabelskor eller lödda anslutningar som tar bort svagaste länken hjälper ju en hel del, sedan brukar ju själva kontaktytorna i vreden ibland bli brända av lite gnistbildning som ger sämre kontakt ju mer ström som går åt och sedan löper vidare till värmebildning o.s.v.
I någon tråd vi hade för ett tag sedan så var det någon som hade mätt på sin fläkt. Hittar inte inlägget nu, men jag tror den drog typ 18Amp. i stället för max 6 eller något däråt. Det är också ett känt fenomen på lite äldre JEEP'ar att just fläkten tar död på regleringen av hastigheten som sköter sig automatiskt och ställer till ett elände när det börjar bråka.

Här hittade jag den mätningen på en fungerande fläkt som sabbade reglagedelarna som jag hade i tankarna, ca. 5Amp på en ny fläkt i inlägg 5 och lite undrande, men extrema 21Amp i inlägg 7 på den gamla fläkten som brände upp reglagen. Så med nya styrdelar går det ju ett tag till särskilt om man fixar till de slappa kabelskorna samtidigt, och kanske inte fläkten är uppe på extrema 21Amp ännu.

Inlägg 5 och 7 och 14.
Kupefläkt Fiat

Här är en annan tråd som dök upp där Robert-110 hade liknande problem och till slut böt ut allt.

Jag vet att man också kan få problem med regleringen av äldre Truma luftvärmefläktar som automatiskt reglerar sig i fyra steg har jag för mig, med avkänning som ligger och känner av värmen på själva elementet och ökar hastigheten varterfter värmen ökar.

Det blir lite som vanligt....... Att mäta är veta var felet.... kanske grundfelet är. Men om man byter i blindo så ökar chansen att det håller lika länge som originalet om man tar både nytt reglage, motstånd och fläkt när man ändå håller på, och slipper att det bråkar igen när man är ute och åker.
Det verkar ju som att en ok. fläkt bara skall dra omkring 5Amp på full klös i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Beställde ett nytt vred ifrån Skruvat. Jämförde mätte , böjde, sniffade och tuggade och det verkar vara en bra kopia. kollade kontakten extra noga innan montering, inget bränt eller sånt, utan ser fräsch ut. Plockade isär vid fläkten också och kollade kontakter etc och allt ser bra ut. så pillade ihop, testade att vredet funkade som det skulle före montering och alla lägen funkar som de skall :applaus:. Jag tror på kuggarna spruckit pga gammal dålig plast i vredet. så kommer splitter ivägen när vrider och tar i och spräcker nästa osv för det var bara smulor kvar i det vredet :oops: Men hur som inget bränt. en tanke som slår mig nu är om förra ägaren aldrig rörde vredet utan det stod på 3:an i många år ! Man skall nog motionära vreden och alla spakar då och då eller hur :yes:Ja, hur som det funkar fint nu. Och Svein, lycka till. Hör av dig om något du tror jag kan bidra med så hjälper jag vad jag kan !"
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hejsan muskatten, ja den fungerar rätt länge men frågan är ändå vad den drar och då om just originalprylarna tål strömmen. Glappkontakt som skapar värme uppkommer ju ofta i just "kabelskor" m.m. som tappar spänsten och lite oxid på det och så sprider sig värmen. Det sker ofta även nere i hållarna till "vanliga" reläer på en del bilar där det i princip är kabelskor inne i relähållarna som man stoppar ner benen på reläerna i.
Så bättre kabelskor eller lödda anslutningar som tar bort svagaste länken hjälper ju en hel del, sedan brukar ju själva kontaktytorna i vreden ibland bli brända av lite gnistbildning som ger sämre kontakt ju mer ström som går åt och sedan löper vidare till värmebildning o.s.v.
I någon tråd vi hade för ett tag sedan så var det någon som hade mätt på sin fläkt. Hittar inte inlägget nu, men jag tror den drog typ 18Amp. i stället för max 6 eller något däråt. Det är också ett känt fenomen på lite äldre JEEP'ar att just fläkten tar död på regleringen av hastigheten som sköter sig automatiskt och ställer till ett elände när det börjar bråka.

Här hittade jag den mätningen på en fungerande fläkt som sabbade reglagedelarna som jag hade i tankarna, ca. 5Amp på en ny fläkt i inlägg 5 och lite undrande, men extrema 21Amp i inlägg 7 på den gamla fläkten som brände upp reglagen. Så med nya styrdelar går det ju ett tag till särskilt om man fixar till de slappa kabelskorna samtidigt, och kanske inte fläkten är uppe på extrema 21Amp ännu.

Inlägg 5 och 7 och 14.
Kupefläkt Fiat

Här är en annan tråd som dök upp där Robert-110 hade liknande problem och till slut böt ut allt.

Jag vet att man också kan få problem med regleringen av äldre Truma luftvärmefläktar som automatiskt reglerar sig i fyra steg har jag för mig, med avkänning som ligger och känner av värmen på själva elementet och ökar hastigheten varterfter värmen ökar.

Det blir lite som vanligt....... Att mäta är veta var felet.... kanske grundfelet är. Men om man byter i blindo så ökar chansen att det håller lika länge som originalet om man tar både nytt reglage, motstånd och fläkt när man ändå håller på, och slipper att det bråkar igen när man är ute och åker.
Det verkar ju som att en ok. fläkt bara skall dra omkring 5Amp på full klös i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
Igensatt kupefilter gör nog inte saken bättre. Kör man fläkten hela tiden på läge 1 får nog
både fläkten och motståndet sämre kylning. Då kan nog livslängden bli kortare både fläkt och motstånd.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Hei, @mabra. Bilen har stått parkert en stund, så jeg har ikke tatt meg tid til å se nærmere på det. I dag tok jeg turen til dekkverkstedet for omlegging til sommerhjulene, og selvfølgelig måtte jeg pirke borti vrideren som sto stabilt på et fungerende nivå, med det resultat at nå funker den ikke i det hele tatt..! Jeg har en svak og stabil luftstrøm gjennom luftedysene, men det er alt.

Jeg har en lei tendens til å ta i for hardt når jeg skal demontere ting, og lurer derfor på om du har en enkel veiledning her, slik at jeg unngår å ødelegge alt for mye. Jeg antar at vi har samme type lufteanlegg, jeg har en Fiat Ducato 2004:

20230428001-w900.jpg


Det er kun den venstre vrideren som streiker, alt annet funker som det skal.

Vil nødig kapre tråden din, så hvis du heller vil ta dette på PM er det bare å si fra!:)
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Hei, @mabra. Bilen har stått parkert en stund, så jeg har ikke tatt meg tid til å se nærmere på det. I dag tok jeg turen til dekkverkstedet for omlegging til sommerhjulene, og selvfølgelig måtte jeg pirke borti vrideren som sto stabilt på et fungerende nivå, med det resultat at nå funker den ikke i det hele tatt..! Jeg har en svak og stabil luftstrøm gjennom luftedysene, men det er alt.

Jeg har en lei tendens til å ta i for hardt når jeg skal demontere ting, og lurer derfor på om du har en enkel veiledning her, slik at jeg unngår å ødelegge alt for mye. Jeg antar at vi har samme type lufteanlegg, jeg har en Fiat Ducato 2004:

20230428001-w900.jpg


Det er kun den venstre vrideren som streiker, alt annet funker som det skal.

Vil nødig kapre tråden din, så hvis du heller vil ta dette på PM er det bare å si fra!:)
hej Svein. Inte varit på forumet på ett tag pga husjakt mm. Men kan absolut försöka beskriva hur jag gjorde. Blir lite ifrån minnet nu då så hoppas jag minns rätt ..när man inte har grejerna framför sig :msn_tongue:Paneldelarna plockar du en efter en uppifrån och ner. Plocka ut stereon etc. Fästskruvarna till toppen hittar du ovansidan fram mot rutan. När lossat topboxen, ser du fästskruvarna till mellandelen övre kant, dra ut askfatet så ser du nedre fästen. Obs anslutningarna till raden med knappar överst när lossat fläktpanelen. de sitter med olika socklar. en lång vit om minns rätt ,trycker ihop snäppe undersidan på den, sedan en svart som sitter låst med en bygel spänd över kontakten. När lossat yttre panelen bör du se innerpanelen där vreden sitter monterade. vardera hörn sitter fästskruvar för den. själva innerpanelen tog jag inte ut( sitter på insida), utan lossade och vinklade lite försiktigt tills jag kunde komma åt pilla bort kontakten från vredets baksida bak och underifrån typ...lite pilligt där. inget för stora tassar direkt. När pillat bort kontakten, kolla så den ej bränd. lossa 2 småskruvar som håller fast själva vredet i panelen ( plockat av plastvredet såklart ) och då har du vredet loss. sitter inskjutet på axeln/vridet som du ser. säkert glömt nåt moment.. men i stora drag, om det hjälper , du får ställa frågor isf , :msn_wink: ser inte hela din panel, men kolla mina bild ovan så ser du om vi har samma !
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg kan ta et nytt og større bilde i ettermiddag, men utfra hvordan luftedysene, girspaken og koppholderen ser ut på bildet ditt virker det hvertfall som om vi har samme type dashbord, så da antar jeg at demonteringen er noenlunde lik. Takk så lenge!
 
Toppen