• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjällen då, nu och för alltid

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
... är uppropet för en hållbar fjällvärld.

17B72D86-1848-418C-8BCA-4E96CAD2C796.jpeg
Destinationsbolagen i Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen åsidosätter konkurrenssituationen och går samman för någonting viktigare. Tillsammans med Härjedalens Kommun kallar de till upprop i kampanjen Fjällen Forever – ett digitalt löfte om att ta hand om fjället.

Besöksnäringen i Härjedalen väntar ännu en välbesökt sommar i fjällen. Besökarantalet ställer krav på destinationerna att kommunicera till gäster hur de ska agera i fjällmiljöerna för att värna om naturen.

I en gemensam kommunikationskampanj har fjälldestinationerna i Härjedalens Kommun skapat ett upprop. Bestående av ett digitalt löfte som signeras på fjallenforever.se.


Med det ökande antalet besökare och husbilar utefter våra vägar, aktualiseras medvetenheten och behovet av ett hållbart resande.

En hjälp på vägen i form av en enklare uppförandekod, kan nog vara på sin plats på vissa håll, för att värna om vår natur och undvika onödiga konflikter med lokalsamhället.

Tommy
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Så klart att man ställer upp på detta, det är ju egentligen självklarheter man ställer upp på. Dessvärre tror jag inte att det hjälper särskilt mycket. Ursäkta min pessimistiska omvärldssyn....realistiska.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det här gäller inte bara fjälltrakterna, det finns natur och djur, både tama och vilda över hela landet och det blir störningar överallt under turistsäsongen, allt för många uppvisar en häpnadsväckande okunskap eller nonchalans om hur man uppträder i natur och bland djur. Kanske flera genarationers urbana stadsboende gjort att man alltmer tappat den naturliga kontakten med djur och natur.
Det här är inget man ändrar på i brådrasket men ska en förändring till måste det nog till en mentalitetsförändring viket tar tid. Sen vill jag i sammanhanget nämna att många turister uppträder helt korrekt men andelen som inte gör det har ökat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er i år 10 år siden jeg foreslo at klubben skulle gjøre en miljøinnsats og lage en miljøkode etter prinsippet Leave no trace. Det er fortsatt like aktuellt. Det er enkelt - en kontrakt hvor medlemmer forplikter seg til å ikke etterlate noe der de ferdes og ikke ta med annet enn minner, som et tegn på at en har forpliktet seg til dette får en et merke som kan settes på husbilen og som en fjerner før salg av bilen. Det som har skjedd med et tilsvarende opplegg i Australia er at endel nasjonalparker har åpnet parkeringsplasser for husbiler som har merket. Også andre steder er det blitt plasser som forutsetter medlemskap i Leave No Trace opplegget.
 

Nordkaparen

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
25464
Medlemskap
2024
Allt för att få behålla djur o natur i så bra skick som möjligt borde göras o detta är väl
ett litet steg i rätt riktning. Påskrivet:msn_sunglasses:
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag har fått det av mina föräldrar att lämna naturen som när jag kom eller plocka upp andra slarvigas beteende i naturen (inom vissa gränser)
och ta det till en soptunna som det är ONT om efter vägarna . Hur ofta är det inte man ser vid en parkeringsficka, mängder av skräp
i dikeskanten
Klart att jag skriver på detta
 
Toppen